Tržby zvyšují personalizované nabídky

Objem zboží nakupovaného v českých internetových obchodech dlouhodobě roste, přičemž nejvíc nákupů připadá již tradičně na poslední dva měsíce v roce. Získat zákazníky obchodníkům pomáhají technologie. Zejména nejmladší generace spotřebitelů vyžaduje, aby jim prodejci nabízeli pouze to, co je objektem jejich zájmu. K tomu je důležité nejen jejich poznání prostřednictvím sociálních sítí, ale také sběr dat a jejich zpracování.

Vánoční nákupy se rok od roku stále více odehrávají v on-line prostředí. Podle Asociace pro elektronickou komerci vánoční tržby českých e-shopů meziročně rostou, loni to bylo v porovnání s předešlým rokem téměř o pětinu na 38 mld. Kč.

Tahouny jsou mileniálové

Spolu s rostoucí životní úrovní jsou Češi ochotni více utrácet nejen za sebe, ale také za vánoční dárky pro své blízké. Loni pro ně nakoupili zboží zhruba za 15 mld. Kč. Podle všech předpokladů se letos mezi obchodníky povede boj o daleko vyšší částku, přičemž konkurenční výhodu pro ně může představovat personalizovaná nabídka. Nejmladší spotřebitelská generace – mileniálové ji dokonce od prodejců vyžadují. Zkušenosti společnosti Mibcon ukazují, že se o nákup technologií, které umožňují sestavovat nabídky zákazníkům zcela na míru, vážně zajímá každý pátý prodejce. Přesto bude přechod na vánoční nákupy na míru ještě chvíli trvat.

Internet si žádá rychlost

Studie Budoucnost obchodu společnosti Visa Europe ukázala, že nároky nejmladších spotřebitelů jsou vysoké a obchodníci se musejí naučit pracovat s moderními technologiemi a sociálními sítěmi, nicméně stále důležitější jsou i personalizované nabídky na míru.

Platí to zejména v on-line prostředí, kde se na základě algoritmů a chování na sociálních sítích spotřebitelům zobrazují „na tělo“ přizpůsobené nabídky. Tuto formu péče pak spotřebitelé stále častěji očekávají i v dalších prodejních kanálech. „V prostředí internetu se zákazník navíc může rozhodovat velice rychle, a proto je důležité mu včas, prakticky ihned, předložit tu správnou nabídku. A to je obrovské pole působnosti pro nové technologie,“ zdůrazňuje Jan Holík z oddělení strategie a plánování ve společnosti Mibcon.

Nabídka vychází z dat

Personalizovanou nabídku je možné si představit tak, že obchodník využije údaje, které od zákazníka má, k maximálnímu přizpůsobení toho, co mu nabízí. „Pokud například vybíráte v e-shopu oblečení velikosti L a nejčastěji v modré a šedé barvě, bude vám nabízet právě oblečení vašeho stylu, velikosti a barevné preference. A pokud z dostupných dat obchodník ví, že chováte rybičky, nabídne vám akvárium či filtrovací zařízení, a ne klec na kanárka,“ popisuje Jan Holík.

Nutná je edukace

K takovýmto nabídkám však potřebuje obchodník dostatek informací, a ne každý chce informace s prodejci sdílet. „Vždy je to něco za něco. Nabídku šitou na míru zákazníkovi ovšem bez informací o něm vytvořit nelze,“ konstatuje Jan Holík. Velmi tedy záleží na šikovnosti obchodníka při sběru a propojování informací o potenciálních zákaznících i na tom, jaké informace o sobě zákazníci prodejci poskytnou. „Naštěstí si každý může rozhodnout, co o sobě prodejcům sdělí, tedy kde končí hranice jeho zákaznického pohodlí a začínají hranice jeho soukromí. Nicméně to bez alespoň základní edukace v oblasti nakládání s daty dost dobře nejde, a tak je dobré se o tuto tématiku aktivně zajímat,“ podotýká Jan Holík.

Pokud je vše dobře nastaveno, může například zákazník, který právě prochází městem, dostat do mobilu oznámení, že se blíží ke svému oblíbenému obchodu, kde mají v nabídce jeansy, které si minulý týden prohlížel v e-shopu. A navíc ve speciální akci s 20% slevou. „Mnozí lidé takové informace přivítají, nicméně je pravda, že jiní je v zájmu soukromí oželí,“ podotýká Jan Holík.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 10.2018…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.