Slané snacky, kam spadají chipsy, krekry, extrudované snacky, slané oříšky a popkorn, jsou běžnou součástí nákupních košíků většiny domácností. Ročně za ně podle dat Spotřebitelského panelu GfK utratí v průměru přes 960 Kč.
Vrchol pro slané snacky představují Vánoce a zejména Silvestr. V tu dobu jde snaha o zdravý životní styl poněkud stranou a do popředí se dostává chuť. Velké oblibě se těší zejména slané chipsy, které Češi rádi nakupují v promocích.
Nejsilnější kategorií celého segmentu slaných snacků jsou chipsy, které tvoří dvě pětiny jejich objemu trhu. Přes 86 % českých domácností je nakupuje s průměrnou frekvencí 15 nákupů za rok. „Devět desetin trhu tvoří klasické bramborové lupínky, zbytek připadá na skládané chipsy, tortilla chipsy nebo zeleninové chipsy,“ popisuje Hana Paděrová, konzultantka Spotřebitelského panelu GfK.
Oblíbené jsou slané tyčinky
Čtvrtinu trhu slaných snacků představují krekry, tyčinky a preclíčky. Tuto subkategorii kupuje jen o málo menší počet domácností než chipsy, a to v průměru desetkrát ročně. Nejdůležitějším segmentem této subkategorie jsou slané tyčinky s více než 55% podílem na objemu prodejů. Přes pětinu pak tvoří krekry.
Slané oříšky sice představují méně než pětinu trhu slaných snacků, nicméně téměř šest z deseti českých domácností si alespoň jednou za rok koupí, přičemž v průměru je domácnosti nakupují každé dva měsíce. Křupky a jiné extrudované výrobky vkládá do nákupních košíků dokonce sedm z deseti českých domácností, a to v průměru dvakrát za čtvrtletí. Tato subkategorie tvoří 13 % z celkového objemu slaných snacků. Více než čtvrtina domácností nakupuje popcorn, v průměru přibližně jednou za tři měsíce. „Podstatně oblíbenější je popcorn do mikrovlnné trouby než popcorn připravený přímo ke konzumaci se zhruba šestinásobným počtem kupujících,“ dodává Hana Paděrová.
Promoce nejvíc ovlivňují chipsy
Podle dat Spotřebitelského panelu Gfk téměř každá druhá koruna směřuje na nákup chipsů v akci. Jen o málo lepší je situace u tyčinek a krekrů. „Naopak nejmenší promoční podíl jsme zaznamenali u popcornu, a to dvacet čtyři procent,“ říká Hana Paděrová.
Tři čtvrtiny výdajů na popcorn a dvě třetiny na slané oříšky utratí české domácnosti za privátní značky. Ty jsou úspěšné, i když podstatně slabší, i v ostatních snackových kategoriích, kde z hlediska výdajů tvoří mezi 20 a 30 % trhu.
Za většinu snackových kategorií české domácnosti nejvíce utratí v hypermarketech, které následují diskonty a supermarkety. Výjimkou jsou slané oříšky, u kterých 40 % směřuje do diskontů, přibližně třetina do hypermarketů. Ty pak s menším, než pětinovým podílem následují supermarkety.
Vrcholem je konec roku
Slané snacky jsou nakupovány celoročně, nicméně jejich vrchol přichází na konci roku spolu s vánočními svátky a oslavou Silvestra. V průběhu předvánočního období je možné vidět nárůst ve všech segmentech. Sezona slaného snackingu vrcholí právě v období od začátku prosince až do konce roku. Tradičně roste konzumace nejsilnějšího segmentu chipsů, vyšší poptávku zaznamenává kategorie pečiva a konec roku je také vrcholem pro segment oříšků.
„Ořechy jsou na Vánoce součástí každé domácnosti. Prodeje za listopad a prosinec jsou většinou o padesát až sedmdesát procent vyšší než po zbytek roku,“ naznačuje generální ředitelka společnosti Alika Jana Kremlová. „Spotřebitelé v tomto období více ve svých nákupních košících kombinují své oblíbené produkty i přes jednotlivé kategorie. Sváteční stůl musí být prostě bohatý,“ dodává Karolína Kůtová, Junior Brand Manager ve společnosti Intersnack.
Její slova potvrzuje také Gabriela Bechynská, Corporate & Government Affairs Manager CZ/SK společnosti Mondelez Czech Republic, podle které Češi vánoční svátky začínají zvýšenou konzumací sladkostí a směrem k Silvestru se jejich chutě přesunují ke slanému. „Sezónu tak samozřejmě zahájí adventní kalendáře, následovat budou čokoládové figurky a vánoční kolekce včetně těch určených ke zdobení stromečku. V období před Silvestrem velmi výrazně roste zájem naopak o slané krekry, z našeho portfolia jde o značku Tuc,“ naznačuje Gabriela Bechynská.
Pravda je trochu jiná
Vánoce jsou obdobím mlsání a dopřávání si. Trend zdravého životního stylu, který se Češi snaží dodržovat v průběhu celého roku, jako by najednou neplatil. „Mediálně to vypadá, že zdravý životní styl je pro spotřebitele téměř prioritní záležitost a v průzkumových kampaních se to i potvrzuje. Pravda je však taková, že se lidé při průzkumech stydí za to, že spíše holdují klasickým potravinám. Čísla jasně ukazují, že zejména o Vánocích si všichni chceme pochutnat na tradičních pokrmech a příliš neřešíme ani tuky, ani kalorie a ani jiné takzvané nezdravé věci,“ konstatuje Oldřich Mašek, obchodní ředitel firmy Havlík Opal. Ta pro spotřebitele na konec roku chystá novinku – tyčinky Havlík, které budou mít příchuť smažené cibulky a nebudou obsahovat barviva ani dochucovadla.
„Spotřebitelé nakupují více prémiových produktů, zkoušejí nové věci a samozřejmě za tyto nákupy více utrácejí. Spíše, než zdravý životní styl, má svoji roli kvalita produktu. Kvalitní surovina, poctivý produkt a tradice, to jsou aspekty, které vedou spotřebitele k našim produktům,“ přidává se Karolína Kůtová.
Trend nakupovat prémovější výrobky potvrzuje i Jana Kremlová, podle které spotřebitelé jeví zvýšený zájem o speciální a větší balení produktů. Ty pak často fungují jako dárky. „Ano, trend darovat luxusní potraviny je na vzestupu,“ říka Jana Kremlová. To je také důvodem, proč se firma na předvánoční trh rozhodla uvést novinku v podobě limitované zlaté edice KK solených arašídů 500 XXL.
Existují cenové limity
V absolutních částkách Češi za slané snacky v předvánočním období utratí více, nicméně stále platí, že i toto období je velmi silně taženo promočními prodeji. „Ty se pohybují nad celoročním průměrem, a to hlavně v kategorii chips,“ dokládá slova Hany Paděrové Karolína Kůtová. Podle Oldřicha Maška je tato situace dána především tím, že se Češi naučili slevové promo akce vyhledávat a případně na ně i čekat.
Méně citliví na cenu jsou snad jen jedinci, kteří z důvodu časové zaneprázdněnosti nakupují na poslední chvíli, takže cenu příliš neřeší. Nicméně jak dodává Jana Kremlová, také v oblasti slaných snacků a jejich předvánočních nákupů existují jisté limity, které pro spotřebitele představují psychologické hranice. „Existují tu jisté hraniční ceny, jako například produkty do sta korun či do pěti set korun. Také platí, že za novinku nebo za luxusnější balení jsou si nakupující ochotni připlatit,“ popisuje Jana Kremlová.
Napsat komentář