IGD vyvinulo model Four Forces of Change (STARgazing), který se skládá ze čtyř mega trendů, které budou ovlivňovat svět, v kterém žijeme.
Tyto trendy jsou: 1. demografické a sociální změny, 2. životní styl spotřebitelů, 3. vliv technologie, 4. legislativa a právní úpravy. Každý z těchto čtyř mega trendů bude mít vliv na maloobchod a FMCG sektor a bude přispívat k vytvoření dalších dílčích trendů v tomto odvětví.
Na základě našeho globálního výzkumu, rozhovorů s profesionály, průzkumu zákazníků a sledování inovací a katalogu inovací, který vedeme, jsme identifikovali pro příštích několik let pět globálních trendů v maloobchodě:
- Hybridní koncepty prodejen
- Změny v životním stylu spotřebitelů
- Hyperlokální maloobchod
- Rychlost a pohodlnost nákupu
- AI (artificial intelligence)
Hybridní koncepty prodejen
Kamenné obchody v Evropě jsou v mnohem těžší pozici než kdy jindy v minulosti. Musí přijít s novými nápady, jak zákazníka do prodejny nalákat, v prodejně udržet a maximalizovat rentabilnost prodejny.
Aby toho dosáhly, budou muset obchodní řetězce změnit své koncepty prodejen a přizpůsobit je novým trendům. Jedním z řešení je investice do funkčního fulfillment servisu, který umožní nakupujícím pohodlný a rychlý omni-channel nákup.
Kromě toho v prodejnách uvidíme více in-store inscenací jako je např. výroba výrobků v prodejně, testování výrobků a také nabídka ušitá na míru pro zákazníka. To povede ke změně velikosti a rozložení prodejny. Přední a střední část prodejny bude přetvořena k tomu, aby zaujmula a udržela zákazníka. Velikost prodejní plochy se zmenší, aby vzniklo místo pro komunikaci s online zákazníkem, skladování a manipulaci se zbožím objednaným online.
Jedním z příkladů, jak se mohou prodejní koncepty vyvíjet, je Alibaba v Číně. Ve svých kamenných prodejnách Hema, které jsou hybridním konceptem online, kamenného obchodu a gastronomie, nabízí službu, kdy si zákazník může online objednat výrobek, který je připravený nebo dokonce uvařený v prodejně. Nákup si může vyzvednout v prodejně nebo si ho nechat dovézt během 30 minut do domu, pokud žije ve vzdálenosti do 3 km od prodejny.
Jiný příklad, jak by se v budoucnu mohly prodejní koncepty měnit, jsme zaznamenali v Austrálii. Jeden z největších australských maloobchodních řetězců Coles propojil některé ze svých prodejen s online prodejem. Snížil prodejní plochu a vytvořil tak místo pro fulfillment servis. Kromě toho v tomto novém prostoru skladuje 700 nejprodávanějších výrobků ze svého online portálu.
Změny v životním stylu spotřebitelů
Nejen spotřebitelé, ale také vlády budou čím dál více klást důraz na zdravou výživu, aktivní životní styl a celkové zdraví (wellness), což dává šanci maloobchodním řetězcům a výrobcům na tento trend rychle reagovat a odlišit se tak od konkurence.
Očekáváme, že obchodní řetězce vytvoří ve svých prodejnách a na svých online portálech nové sekce nebo dokonce přijdou s novými koncepty prodejen. Například finský řetězec Kesko zavedl ve 200 prodejnách chladící boxy pouze pro vegetariány.
Výrobci i maloobchodní řetězce budou muset více investovat do vývoje nových výrobků a kategorií, které podpoří zákazníky na jejich cestě k lepšímu životnímu stylu.
Očekáváme také, že označení na balení výrobků nebude limitováno jenom pojmy jako Free from a Vegetarian, ale rozšíří se o nové označení jako Better-for-you, Clean Living, Never Any a Flexitarian. To povede ke zvýšení konkurence hlavně specializovaných prodejen a online portálů.
Některé obchodní řetězce již rozvíjí zcela nové koncepty jako Casino ve Francii, kde otevírá prodejny Franprix, které nabízejí pouze organické výrobky, lokální výrobky a delikatesy. Kanadský řetězec Loblaw rozvíjí v Torontu nový koncept kamenné prodejny a online portálu Wellwise, který pomáhá zákazníkům „stárnout s vitalitou“ (age powerfully) díky speciální nabídce výrobků a služeb.
Promoce a prodej nových výrobků se bude přesouvat do našich mobilů a sociálních sítí. Tesco, jako první řetězec ve Velké Británii, spolupracuje se Spoon Guru. Spoon Guru operuje mobilní aplikaci, která vyhledává potraviny a recepty vyhovující spotřebitelově dietě nebo preferované chuti. Zákazník tak získá unikátní službu online nebo na mobilu a zcela zdarma.
Napsat komentář