Až pětina pokladních řešení nevyhovuje firmám, které je používají.
Firmy začínají přemýšlet o tom, zda je zařízení, které si v rychlosti a pod tlakem marketingu pořídily, opravdu přesně to, které potřebují. „Nejhorší je požadovat nedostatky za vlastnost a žít s nimi,“ říká Ing. Libor Hašpl, jednatel společnosti NOVUM Global, která je dodavatelem prodejního vybavení a pokladních systémů,
Příští měsíc uplyne rok od spuštění první fáze EET. Zažíváte klidnější období?
Překvapivým zjištěním je, že na trhu je odhadem dvacet procent řešení, která nevyhovují firmám, které je používají. To je docela dost, ale lidé jsou velice apatičtí udělat jakoukoli změnu. Jako příklad lze uvést řezníka, který má starou váhu a pokladnu a k tomu ještě další pokladnu, na kterou přemarkovává EET.
Co se týče našich řešení, můžeme říci, že se nám povedla, nemáme prakticky žádné starosti z hlediska servisu nebo podpory.
Nám se po 1. a 2. vlně podařilo vyprodat sklad. Víme, že tady je v současné době přetlak zařízení, která nebyla prodána, protože se hovořilo o vyšším počtu subjektů, než nakonec bylo registrací. Tisíce zařízení tak zůstaly některým firmám na skladě. Je tedy otázka, co se bude dít ve 3. a 4. vlně EET. Když někdo má deset tisíc zařízení na skladě, bude to pro něj poslední šance, jak se jich zbavit. I za minimální cenu. To už není o obchodě, ale o záchraně investic.
Jaké zkušenosti první a druhá vlna EET přinesla? Čeho by se měli obchodníci do budoucna vyvarovat?
Vyvarovat by se měli toho, že nejlevnější nabídka pro ně není nejlepší. Výběr a nákup zařízení nenechávat na poslední chvíli, a hlavně si uvědomit, co od zařízení očekávají.
Předpokládáte, že firmy začnou dodatečně investovat do již koupených zařízení a měnit ta nevyhovující?
Ano. Firmy začnou přemýšlet o tom, zda je zařízení, které si v rychlosti a pod tlakem marketingu pořídily, opravdu přesně to, které potřebují. Konec konců jedná se o zařízení, které řeší jejich byznys. Nejhorší je požadovat nedostatky za vlastnost a žít s nimi. Když doma nejste spokojeni s pračkou, také ji vyměníte.
Vyrojila se spousta firem, které chtěly na EET jen vydělat peníze. My jsme na trhu 26 let a EET byl jen jeden bod na naší cestě. Nejlépe přitom fungují reference. Zeptejte se našich klientů, jak jim naše zařízení funguje.
V současné době připravujeme také řešení pro 3. a 4. vlnu EET.
Jsme v období generační výměny porevoluční podnikatelské generace. Znamená tato situace příležitost pro modernizaci nezávislých prodejen?
Ze statistik víme, že v obchodech má nástupce jen 5-10 procent majitelů. Během deseti let se tak trh služeb a nezávislých obchodů změní. Otázka je, kdo bude ve sféře služeb u nás podnikat? Ke komu budeme chodit nakupovat, kdo nás bude stříhat? Obchod na západ od našich hranic se vyvíjel desítky let a prodejny najdete vyšperkované, zboží vám dokážou nabídnout. U nás máme v tomto ještě velké rezervy.
Ano, je to příležitost. Vždy je to ale otázka, jak daleko předbíhá technologie myšlení lidí. Najednou zjistíte, že lidé moderní technologii využívají jen ze střípku. Jsou obchodníci, kteří žijí s technologií a snaží se svůj obchod posunout dopředu. Na druhou stranu je tu velká skupina malých obchodníků, kteří nemají ani vlastní mail, ale používají mail někoho z rodiny.
Společnost Novum Global nabízí široké portfolio produktů a služeb pro vybavení prodejen, přes váhy vážicí a pokladní systémy, mobilní zařízení, balicí stroje a další. O kterou oblast je v současné době největší zájem?
Máme dvě základní části retail a industry, do kterého se zahrnuje průmyslové označování zboží, etiketování, expedice. V industry je největší zájem o zařízení pro kontrolu zboží; kontrolní vážení a rentgeny pro kontrolu zboží. Dále pak o zařízení pro značení zboží.
Co se týče pokladních systémů, objevují se elektronické cenovky, polovina prodejů vah je s nekonečnou etiketou, která ušetří 20-30 % spotřebního materiálu. Roste zájem o materiály bez ftalátů.
V posledních letech v České republice roste počet specializovaných prodejen. Projevuje se to na zájmu o specializované pokladní systémy?
U specializovaných prodejen záleží, jak funguje styl prodeje, zda je pultový nebo samoobslužný. Pak to může být styl typu fast food. Každý z těchto stylů se účtuje trochu jinak.
Oblast výroby potravin, občerstvení apod. je z našeho pohledu vždy o tom pobavit se se zákazníkem, co od zařízení očekává, jakým způsobem bude s daty pracovat a jaká data mají jít do účetnictví.
Z hlediska technologie nabízíme plnou škálu. Z hlediska softwaru můžeme nabídnout úpravu parametricky nebo vývoj či úpravu softwaru na základě požadavku zákazníka. Software je otevřený. Většinou to bývá tak, že zákazník nemá jednu prodejnu, ale síť. Pak software nabízí vše, co souvisí s řízením filiálek, centralizací dat, řízením cen, dodavatelů, prodejních akcí apod.
Jak často by měli obchodníci měnit nebo alespoň upgradovat pokladní systémy?
Z hlediska hardwaru máme váhy, které fungují již 20 let. Je to spíš o morálním zastarávání zařízení. Druhá věc je, zda obchodník má potřebu nějaké nové funkcionality. Dnes může mít váhu, která je přímo napojena na elektronickou cenovku. V momentě, kdy bere zboží z pultu, se stačí dotknout cenovky a na váze vyskočí patřičná položka. Tím se velice zrychlí proces prodeje.
Životnost zařízení se z našeho pohledu pohybuje mezi 5-10 lety. U softwaru je to živé, v této oblasti se stále něco děje a mění. Jedním z těchto směrů jsou například e-shopy.
Investice do nových zařízení také naráží na zmiňovanou generační výměnu. Máme občas tendenci za každou cenu udržet zařízení při životě, než tato generační výměna proběhne. Ve venkovských prodejnách navíc modernější prodejna nepřivede větší počet zákazníků, protože vesnice má stále stejný počet obyvatel. V současné době jsou navíc zavírány některé obchody kvůli nedostatku pracovních sil.
Obnova ale proběhla, často právě díky zavedení EET. Postupně se ukáže, zda si obchodníci vybrali správná zařízení.
Napsat komentář