Česko je královstvím brambor

Z hlavních skupin příloh kupujeme nejméně často luštěniny.

Na českých talířích nevede „svíčková se šesti“, ale brambory, přesněji řečeno bramborová kaše. Na druhém místě v oblibě jsou těstoviny.

Jako přílohu k hlavním jídlům můžeme použít ledacos včetně jednoduchého salátu, nebo i pečiva. Nicméně mezi ty klasické přílohy patří brambory, knedlíky, rýže, luštěniny a těstoviny. Právě na těchto hlavních pět kategorií příloh se v tomto článku zaměříme.

Jak pro Retail News uvedl Jan Kadeřábek, Konzultant GfK Spotřebitelský panel, v období červen 2016 a červen 2017 co do počtu domácností, které za rok nakoupí danou kategorii, vedly jednoznačně brambory. Tuto zeleninu si za rok opakovaně zakoupí téměř každá domácnost v České republice stejně jako těstoviny, které jsou také velmi oblíbené. V roce 2015 jsme podle CSÚ zkonzumovali 7,5 kg těstovin na osobu, což bylo stejně jako v roce 2007.

Rýži si zakoupí devět z deseti domácností, za nimi následují luštěniny, které si zakoupí více jak sedm domácností z deseti. Na posledním místě pak najdeme chlazené knedlíky, které zakoupí dvě třetiny nakupujících.

Důležitost kategorie pro spotřebitele neurčuje jen počet jejích nakupujících, ale také jak často danou kategorii nakupují. V tomto směru najedeme opět na prvním místě brambory, které průměrná domácnost zakoupí jednou za 18 dní, tedy častěji jak jednou za tři týdny. Jednou za měsíc si nakupující zakoupí těstoviny a jednou za půl druhého měsíce knedlíky. Nejméně často si průměrná domácnost zakoupí rýži (jednou za dva měsíce) a luštěniny (jednou za čtvrt roku).

Nejpromovanější kategorií je rýže

A jak jsou na tom jednotlivé subkategorie u rýže a luštěnin? V rámci rýže platí, že lidé nejvíce nakupují tu klasickou. Pro tento fakt hovoří, že 70 % výdajů na rýži utratili nakupující právě za tento druh rýže. Na oblíbenosti získávají různé typy tzv. etnických rýží (basmati, thajská, jasmínová apod.), byly nakupovány více a častěji. Spotřeba rýže v posledních letech roste a v roce 2015 dosáhla 6,5 kg na obyvatele a rok (v roce 2007 to bylo 4,9 kg).

Mezi luštěninami pak jasně vede čočka, za kterou utratili nakupující 60 % svých výdajů na luštěniny. Na druhém místě se pak umístily fazole s více než 17 %. Podobný podíl na výdajích má ještě cizrna a hrách – 8 %. Z hlediska spotřebovaného množství v případě luštěnin spotřeba postupně stoupá, ale hodnoty jsou prosti ostatním přílohám velmi nízké. Spotřeba luštěnin činila v roce 2015 tři kilogramy na osobu (v roce 2007 to bylo jen 2,1 kg). Nejvíce jsme v roce 2015 zkonzumovaly hrachu (1,3 kg na osobu a rok), následovaly fazole (1 kg) a z hlediska množství čočka (0,7 kg), za kterou naopak nakupující vydávají nejvíce.

Z hlediska podílu výdajů domácností za privátní značky jasně vede rýže, kde 44 % výdajů utratili nakupující za privátní značky. Podobně na tom byly luštěniny, kde byl podíl privátních značek o 1 procentní bod nižší – 43 %. U knedlíků a těstovin se tento podíl pohybuje kolem 30 %.

Nejpromovanější kategorií mezi přílohami je rýže – 42 % výdajů domácností bylo utraceno za rýži v akci. Hned za ní najdeme těstoviny s 40% podílem výdajů v akci.

Nejméně promovanou kategorií jsou knedlíky, u kterých sledujeme jen 15 % podíl výdajů utracených v akci. Luštěniny a brambory se pak pohybují mezi 20-25 %.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.