S internetem věcí dokáže retail snést „Modré z nebe“
Internet věcí není jen dalším pojmem, který se dnes skloňuje ve všech pádech. Získává konkrétní obrysy a zpracovávají se scénáře, jak možnosti a potenciál internetu věcí efektivně využít v různých oblastech.
Zákazník už nebude muset hovořit s prodavačem či prodavačkou. Přistoupí k tabletu, zadá dotaz a inteligentní systém mu odpoví nebo mu pomůže s problémem, třeba s reklamací či změnou hesla nebo PIN kódu.
Už si nebude muset zkoušet oblečení, aby věděl, jestli mu sluší, nebo chodit do obchodu s nábytkem, aby si představil svou novou ložnici. Ve svém tabletu s technologiemi augmented reality si vybrané věci vyzkouší skoro jako „naživo“.
Zboží se bude dopravovat bez dotyku lidské ruky, jen pomocí robotů a čárových kódů, stejně tak bude doplňované do regálů – pomocí chapadel robotické chobotnice. Zákazníci si budou vybírat ne pohledem na cenovky, ale na interaktivní displeje, kde se dozví nejen cenu produktu, ale i jeho původ, čerstvost, složení, energetickou a nutriční hodnotu a mnoho dalších informací.
U některých scénářů potrvá i desetiletí, než se prosadí. Jiné si najdou cestu do reálného života za pár let a některé z nich si již nyní můžete vyzkoušet na vlastní kůži, v zahraničí i u nás. Co nás tedy čeká?
Omnichannel
Obchod budoucnosti bude chtít vyjít zákazníkovi co nejvíce vstříc, a proto s ním bude komunikovat všemi dostupnými komunikačními kanály. Zákazník si vyberete ty, které mu v daný okamžik budou nejlépe vyhovovat a bude mezi nimi moci kdykoli bezproblémově přecházet.
Pokud si například bude chtít koupit novou televizi v e-shopu, vyhledá si ji nejprve v mobilní aplikaci, kde současně rovnou spustí navigaci na prodejnu a pak i uvnitř prodejny ke svému vysněnému kousku, aby si ho mohl prohlédnout a vyzkoušet.
Všechna zařízení mu budou poskytovat stejné informace a ceny. Vlastní objednávku pak dokončí večer doma a vybranou televizi si nechá zavést až do domu.
Automatizace a robotika
Zboží do regálů se bude doplňovat roboticky. Na prodejnách bude méně regálů s menším množstvím zboží, čímž vznikne více prostoru pro zákazníky.
Prodavači se zbaví mnohdy těžké, ale určitě jednotvárné práce s roznáškou a umísťováním zboží do regálů a budou se moci více věnovat zákazníkům a poskytnout jim kvalifikované informace.
Optimalizace provozu a designu prodejny
Provoz a design prodejen bude optimalizován tak, aby se v obchodě zákazník cítil skutečně komfortně a neměl pocit, že v obchodě není vítaný. Díky znalosti, kolik lidí chodí kdy do prodejny, kudy chodí a kde vznikají fronty, může vedení prodejny optimalizovat směny, otevírat a zavírat další pokladny podle aktuální potřeby, a dokonce měnit i design prodejen.
Může uvolnit místo tam, kde se často tvoří shluky zákazníků nebo přidat další pult s aktuální novinkou i kvalifikovaným prodavačem, pokud se na tuto novinku přišel najednou podívat větší počet lidí.
Interaktivní displeje
V budoucnosti odzvoní i klasickým cenovkám či plastovým stojánkům s popisem zboží. Místo papíru budou obchodníci využívat interaktivní displeje. Změnit cenu produktů nebo ji upravit podle právě probíhající akce bude otázkou několika málo kliků na počítači či jiném zařízení a nebude to práce na několik hodin, kdy je potřeba připravit nové cenovky a ručně je přendat v regálech na prodejně.
Interaktivní displeje budou obsahovat i veškeré informace o produktu, který si zákazník prohlíží, a nejen pár údajů, které se dočte na současných papírových etiketách.
Bude-li si zákazník kupovat třeba jogurt, dozví se jeho přesné složení a energetické a nutriční hodnoty (už nebude potřebovat lupu), původ mléka i složení ovocné příchuti a řadu dalších informací. U masa se dozví nejen, zda je mražené či chlazené a zemi původu, ale i jeho čerstvost (přesný čas porážky), ale i rodokmen poraženého kusu včetně oblasti, kde zvíře chovali a způsobu chovu, jeho nutriční hodnoty atd.
Napsat komentář