Cesta zákazníka začíná i končí na parkovišti.
Většina z nás na nákup nechodí, ale jezdí. Parkoviště u hypermarketů, supermarketů a diskontů se tak stávají místem, kterého si stále více všímají zákazníci i obchodníci. Místem pro další služby, které svým zákazníkům obchod může poskytovat.
Podle výsledků studie GfK Shopping monitor 2017 pokračují hypermarkety v upevňování své pozice na českém trhu. Jako své hlavní nákupní místo (tj. jako prodejnu, ve které domácnosti utratí největší podíl svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží) je uvádí již 49 % domácností.
Druhou pozici si s 23 % udržují diskonty, supermarketům dává dlouhodobě přednost 16 % domácností. Zhoršuje se naopak pozice menších prodejen, které v současné době preferuje pouze 10 % domácností.
Velká část zákazníků, nejen hypermarketů, používá pro nákup automobil. Parkoviště u hypermarketů, supermarketů a diskontů se tak stávají místem, kterého si stále více všímají zákazníci i obchodníci.
Zvýhodněné parkování pro nakupující zákazníky
Vzhledem k neustále se zvyšujícímu počtu vozidel musejí supermarkety řešit obsazování vlastních parkovacích kapacit nenakupujícími řidiči. Pro takové případy lze využít parkovací řešení od společnosti Green Center.
Nenakupující řidiči zabírají parkovací prostor skutečným zákazníkům, kteří pak nemohou využít služeb obchodu a ten tím přichází o zisk. Logickou reakcí je zpoplatnění parkoviště, což však vede k omezení všech řidičů, nejen těch nenakupujících. Nakupujícím zákazníkům je proto potřeba poskytnout cenové zvýhodnění oproti nenakupujícím uživatelům parkoviště.
Optimálním řešením je využití QR kódu, který slouží jako slevový kupón na parkování. QR kód je společně s dalšími údaji vytisknut na účtenku při platbě za nákup. Vytištění slevového QR kódu může být podmíněno minimální hodnotou nákupu, např. 100 Kč. Pokladní systém může rovněž generovat QR kódy s různou výší slevy, která zohlední velikost útraty zákazníka.
Slevu lze uplatnit jednoduše při platbě parkovného v automatické pokladně. Zákazník nejprve přiloží parkovací lístek ke čtečce, načež pokladna vypočítá výši poplatku za parkování. Po načtení QR kódu dojde k automatickému snížení ceny parkovného o definovanou slevu. QR kód je platný pouze po omezenou dobu a po jeho využití je deaktivován, aby zákazník nemohl slevu čerpat opakovaně.
Zaparkovat, nabít, nakoupit
Upravené parkoviště s prostornými parkovacími místy dnes bere zákazník jako samozřejmost. Někde je jeho součástí myčka nebo čerpací stanice a stále častěji také nabíjecí stanice pro elektromobily. První dobíjecí stanice se začaly objevovat v obchodních centrech a u hypermarketů již před několika lety. Rychlonabíjecí stanice dokáže téměř 100 % kapacity akumulátoru elektromobilu dobít za 20 minut. Právě čas je v případě kombinace dobíjení akumulátoru a nákupu rozhodující.
Letos v létě začala s instalací rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České republice společnost Lidl. První stanici mohou využívat zákazníci u v srpnu otevřené prodejny v Praze v ulici K Barrandovu. Do konce roku společnost instaluje dalších pět rychlonabíjecích stanic a elektromobilitu plánuje podporovat dlouhodobě. Pro zákazníky je služba zdarma. „Rychlonabíjecí stanice pro elektromobily od společnosti ABB, jež u našich prodejen instalujeme, vnímáme jako další krok pro zdravější životní prostředí. Myslíme přitom samozřejmě na současné i budoucí majitele elektromobilů. Do konce roku naistalujeme ještě pět stanic a do budoucna plánujeme pokračovat s instalací u prodejen nové generace,“ okomentoval důvody pro instalaci rychlonabíjecích stanic u prodejen Lidl generální ředitel Pavel Stratil.
Napsat komentář