Domácího mazlíčka mají téměř tři čtvrtiny českých domácností.
Češi ročně utratí za krmivo pro domácí mazlíčky zhruba sedm miliard korun. Další část v řádu jednotek miliard tvoří výdaje za veterinární péči a různé chovatelské potřeby.
Podle studie GfK Pet Food & Pet Care 2016 mají nějaké zvíře jako domácího mazlíčka téměř tři čtvrtiny českých domácností. Nejčastěji jde o psy (48%), kočky (31%) a hlodavce (17%).
Domácí mazlíčky nadprůměrně často chovají domácnosti s dětmi, lidé s vyšším vzděláním, s průměrnými příjmy a z menších obcí do pěti tisíc obyvatel.
Až 90 % Čechů bere podle studie své zvířátko jako člena domácnosti. Tento vztah dokládají i výdaje na výživu a péči o zvířecí členy domácnosti. Zatímco řada Čechů plní ledničku a spíž zbožím prodávaným v promočních akcích, v případě pet food je podíl na promočním zboží pod průměrem celého rychloobrátkového trhu. Na rozdíl od sebe, na zvířecích mazlíčcích Češi nešetří.
Největší výdaje směřují do specializovaných prodejen
Jak uvedla pro Retail News Jaroslava Brzáková, Consultant, Spotřebitelského panelu GfK, ve sledovaném období leden 2015 až prosinec 2016 zaplatily více jak čtyři z deseti českých domácností za krmivo pro psy, jedna třetina domácností za krmivo pro kočky a více jak dvě domácnosti z 10 za krmivo pro ostatní domácí mazlíčky. Ti, kteří nakupují krmivo pro kočky, ho nakupují častěji než Ti, kteří nakupují krmivo pro psy.
Během loňského roku zaplatila domácnost v průměru za krmivo pro kočky více než za krmivo pro psy. V celkové bilanci výdajů domácností jsou však vyšší výdaje za krmivo pro psy než za krmivo pro kočky.
Největší celkové výdaje za krmivo pro své zvířecí mazlíčky utratí domácnosti ve specializovaných prodejnách s chovatelskými potřebami, následují hypermarkety a online prodejny. V detailnějším pohledu měly domácnosti největší výdaje ve specializovaných prodejnách za krmivo pro psy a ostatní domácí zvířata. Největší výdaje za krmivo pro kočky měly domácnosti v hypermarketech.
Méně promocí, více značek
Domácnosti pro své čtyřnohé psí mazlíčky utratily nejvíce za suché krmivo, pro kočky se nejvíce a nejčastěji v domácnostech zaplatilo za krmivo se šťávou či omáčkou.
Nadprůměrné celkové roční výdaje za krmivo pro domácí mazlíčky mají domácnosti s hospodyněmi nad 50 let.
Podíl celkových výdajů domácností na promočním zboží byl u tohoto sortimentu pod průměrem celého rychloobrátkového trhu. Při nákupech krmiva pro své mazlíčky upřednostnily domácnosti značkové výrobky a také za ně zaplatily v loňském roce jednoznačně více než za privátní výrobky.
Napsat komentář