Zmrzliny: sezónnost se snižuje

Nadále však platí, že chladné léto rovná se nižší prodeje.

Nejpopulárnější příchutě tuzemských spotřebitelů? Vanilková, čokoládová, jahodová.

Na rozdíl od zbytku Evropy nám chutnají také tvarohové a jogurtové druhy a v popředí zájmu se stabilně drží také smetanová, tzv. ruská zmrzlina. Češi sice milují novinky a s nadšením zkouší i exotické varianty, rádi se ale vrací k tradičním oblíbencům.

Žádný jiný trh nepodléhá sezónnosti v takové míře, jako ten se zmrzlinou.

Nejčastěji si na ní pochutnáváme v letních měsících, kdy frekvence nákupů dosahuje jednoznačně nejvyšších hodnot v porovnání s ostatními měsíci v roce. V posledních letech se ale sezónnost začíná do určité míry snižovat, Češi berou zmrzlinu stále více jako pochoutku a potěšení, kterou si udělají radost kdykoli, nezávisle na počasí. Přesto ale nadále platí, že chladné léto rovná se nižší prodeje.

Rodinná balení a hypermarkety

Podle Spotřebitelského panelu GfK (období leden 2015 až prosinec 2016) si zmrzlinu alespoň jednou za rok koupí 9 z 10 domácností. V průměru se dostala zmrzlina do nákupních košíků českých domácností 12x za rok, přičemž při nákupech pro domácí spotřebu se těší větší oblibě rodinná balení zmrzliny. Každá druhá česká domácnost si alespoň jednou koupila dvě nejoblíbenější příchutě – vanilkovou a čokoládovou.

„Nejvíce domácností nakupovalo zmrzlinu během loňského roku v diskontních prodejnách, v hypermarketech a supermarketech. Nejvyšší výdaje za zmrzlinu pak měly domácnosti v hypermarketech. Průměrná domácnost s dětmi utratí v ročním srovnání za zmrzlinu o 150 Kč více než domácnost bez dětí a dvě třetiny celkových výdajů domácností při nákupu zmrzliny byly za „značkové“ výrobky,“ uvádí Jaroslava Brzáková, Consultant průzkumu trhu GfK Spotřebitelský panel.

Program Moje zmrzlina pokračuje

Velkoobchod Makro ČR podporuje své zákazníky z řad maloobchodníků, provozovatelů občerstvení a stánkařů, kteří nabízejí v letní sezóně zmrzlinové osvěžení. V programu Moje zmrzlina mohou vybírat ze širokého sortimentu bez závazků vůči dodavatelům, z oblíbených zmrzlin vlastních značek Makro a také z několika typů mrazicích boxů s možností výhodného financování. Prodejci rovněž ocení přehledné jednotné materiály pro propagaci, kterou pro ně společnost Makro přichystala.

Zákazníci, kteří se do programu zaregistrují, tak získají bezplatné řešení marketingové komunikace v místě prodeje – ceník s vyměnitelnými kartami s různými druhy zmrzlin nebo brandové polepy mrazicích boxů. V průběhu sezóny mohou navíc využít odborné poradenství týkající se sortimentu a produktových specifik prodeje zmrzlin.

„Široká nabídka značek Prima, Algida a Euroice bez smluvního závazku, za perfektní ceny a s možností měnit složení sortimentu v průběhu sezóny představuje značnou výhodu pro drobné podnikatele. Mohou snadno měnit nabídku podle zájmu zákazníků a nejsou limitováni množstevními kvótami,“ upozorňuje na výhody programu Moje zmrzlina Dana Polakovičová, produktová manažerka společnosti Makro a dodává: „Mezi oblíbené produkty patří i zmrzliny, kornouty a polárkové dorty naší vlastní značky ARO.“

Pryč s rostlinným tukem

„Ze strany kupujících vnímáme jednoznačně pozitivní posun směrem ke kvalitě. Lidé si hlídají, co kupují, chtějí poctivé výrobky z kvalitních surovin. Příkladem je mimo jiné obrovská obliba zmrzliny Mrož, která obsahuje více jak padesát procent pravého ovoce, tvaroh a smetanu. Na ústupu jsou náhražky a umělá dochucovadla. Při výrobě samozřejmě reagujeme na trend zájmu o zdravější životní styl. Změnili jsme například recepturu zmrzlin Pegas, které jsou od minulého roku bez rostlinného tuku a s obsahem pravé smetany. Rád bych ale dodal, že zmrzlina je něco, co si dopřáváme za odměnu. A zmrzliny, které neobsahují cukr a tuk, nikdy nebudou chutnat tak dobře,“ zdůrazňuje XXxxxxxxxxxxX ze společnosti Prima zmrzlina.

Češi jsou podle něj hodně konzervativní a věrni oblíbeným druhům a příchutím zmrzliny, vanilková stále hraje prim, pozvolna se ale více a více prosazují zmrzliny s obsahem ovoce.

Nejvyšší prodeje trvale vykazují nanuky na dřívku, a to především z důvodu snadné konzumace.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v květnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.