Ostře sledovaná obchodní centra

Roste počet fyzických incidentů a agresivita útočníků.

V České republice platí nyní první, tj. nejnižší stupeň ohrožení terorismem. Jak jsou na tom v tomto směru obchodní centra? Přijala také speciální bezpečnostní opatření?

Nejlépe střeženým místem v naší zemi je v současné době nepochybně Pražský hrad. Po známé události, kdy byly místo prezidentské standardy vyvěšeny na střeše Hradu rudé trenýrky, došlo k takovému zpřísnění bezpečnostních opatření, že nyní dovnitř bez povšimnutí neproklouzne ani myš. Jsou podobně ostře střežená i obchodní centra? Proti komu musí pracovníci ochranky nejčastěji zasahovat?

Podle Ireny Vlčkové ze Svazu obchodu a cestovního ruchu se obchodníci bezpečností ve svých prodejnách zabývají dlouhodobě a věnují jí velkou pozornost. Snaží se chránit především bezpečnost zákazníků i svých zaměstnanců ale i nabízené zboží. Průběžně sledují aktuální situaci, kterou vyhodnocují a v případě potřeby přijímají konkrétní opatření. „V současné době lze ale všeobecně konstatovat, že se nejedná o nějaká speciální opatření. V případě, že by taková opatření byla přijímána, tak by o nich stejně nebylo možné poskytovat veřejné informace, protože by mohla ztratit na své účinnosti,“ uvedla Vlčková.

Bezpečnost v obchodních centrech zajišťují profesionální bezpečnostní agentury, se kterými obchodníci v průběhu celého roku řeší frekvenci a počet zaměstnanců tak, aby měli zajištěnou kompletní kontrolu a ochranu každého objektu, a to jak na pasážích, tak i v zázemí. Počty pracovníků v terénu se mění v závislosti na období či pořádaných akcích v obchodních centrech nebo v jejich okolí. Prioritou je totiž bezpečnost návštěvníků a jednotlivých obchodů.

„V období zvýšených bezpečnostních rizik probíhají častější setkání managementu bezpečnostní agentury a vedení obchodů a dle potřeb jsou navyšovány i počty pracovníků v terénu. Samozřejmě, že obchodníci jsou v kontaktu a koordinaci s Policií ČR a městskou policií,“ upřesnila Irena Vlčková.

„Je obvyklé, že v exponovaných obdobích (např. Vánoce) jsou centra průběžně monitorována hlídkami Policie ČR. To platí i v případě, že se zhorší všeobecná bezpečnostní situace v zemi nebo v Evropě. Centra, která jsou mezi ostatními měkkými cíli potencionálních útoků vytipována jako mimořádně senzitivní například z důvodu své velikosti nebo umístění pak mohou zavádět série různých dalších opatření. Mezi ty se započítávají například posílené stavy ochranky, modernizace kamerových systémů, doplňkový monitoring neveřejných prostor a koridorů v zázemí nebo doplnění pohybových čidel v neveřejných částech budov,“ uvedl Ondřej Laně, Asset Services Retail Director ze společnosti CBRE, která se zbývá poradenstvím a pronájmem komerčních nemovitostí.

Místo teroristů útočí opilci a narkomani

Společnost SSI Group, která poskytuje bezpečnostní služby pro 400 objektů v České republice a na Slovensku, monitoruje stoupající trend v počtu případů napadení pracovníků ostrahy. Zatímco v předchozích letech šlo o jednotky případů za objekt a rok, vloni se případy napadení zvýšily na desítky ročně, sdělila firma. Vedle rostoucího počtu fyzických incidentů, nebezpečně stoupá také agresivita útočníků.

„V posledních týdnech a měsících se pracovníci ostrahy setkávají se stále častějšími případy, kdy musejí čelit útokům pachatelů ozbrojených bodnými a sečnými zbraněmi, paralyzéry nebo plynovými pistolemi. Na denním pořádku jsou pak fyzické útoky nebo verbální urážky,“ uvedla firma.

Nejde však v žádném případě o teroristy. „Za útoky zpravidla stojí osoby pod vlivem omamných či psychotropních látek, anebo sociálně nepřizpůsobiví občané. Obrana proti těmto útokům je pro pracovníky ostrahy stále náročnější, a to i přes těsnou spolupráci s Policií České republiky,“ uvádí firma SSI Group. Incidenty nezřídka končí i pracovní neschopností pracovníka ostrahy.

SSI Group proto připravila pro své zaměstnance sérii školení, které si kladou za cíl naučit se předcházet konfliktním situacím a v případech, kdy to není možné, jak se účinně bránit. Školení a kurzy sebeobrany či první pomoci doplní na vybraných objektech i zátěžové modelové situace, které pracovníkům ostrahy pomáhají soustavně oživovat taktické postupy a znalosti zákonných norem. Součástí těchto školení je rovněž organizace dění v místě mimořádné situace, včetně složek Integrovaného záchranného systému (IZS).

„Veřejnost často nedoceňuje anebo podhodnocuje význam ostrahy. Jde přitom o velmi náročné zaměstnání s vysoce nadstandardní mírou stresu. I s ohledem na zodpovědnost, kterou pracovníci ostrahy mají, si zaslouží respekt a uznání. Pro mnohé návštěvníky jsou totiž podvědomou pojistkou pocitu bezpečí. Toho, že si mohou své nákupy nebo zábavu bez obav užít,“ dodává Radek Škrabal, provozní ředitel a jednatel SSI Group.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v květnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.