Obchodní domy IKEA čeští zákazníci oceňují

Místo, kde zákazníci nakupují a které doporučují.

Společnost IKEA Česká republika se počtvrté v řadě stala absolutním vítězem a držitelem titulu Mastercard Obchodník roku 2016. Zároveň byla oceněna v rámci oborových kategorií jako Mastercard Obchodník s nábytkem a bytovými doplňky 2016 a získala také titul Moneta Money Bank Obchodník nejvíce doporučovaný zákazníky.

O retailu, jak ho vnímá společnost IKEA, jsme hovořili s Petrem Žikovským, Sales Managerem IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

 

Jak hodnotíte z pohledu největšího obchodníka s nábytkem uplynulý rok 2016?

Finanční rok má IKEA od září do srpna. Zájem zákazníků v roce 2016 o skandinávský design a IKEA jako takovou potvrdil obrat přes 9,3 miliardy korun a návštěvnost přes 11 miliónů zákazníků na čtyři obchodní domy, které v Česku máme. Obrat meziročně vzrostl o 9 %, IKEA v ČR se tak zařadila mezi lídry v nárůstu obratu, návštěvnost vzrostla o více než 2,9 %. Rok 2016 tak předčil naše očekávání.

Jakou strategií se řídí cenotvorba pro jednotlivé země a pro e-commerce?

Máme doporučené ceny, jsou to ceny maximální a zároveň orientační. V rámci cenotvorby se snažíme zajišťovat, aby zákazníci porozuměli cenovým schodům, aby si uvědomili, jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými výrobky z hlediska materiálu, komfortu, přidané hodnoty – a samozřejmě ceny. I výrobky nabízené za velice nízkou cenu však mají za sebou svého designera.

Snažíme se porovnávat ceny s dalšími trhy. Jsou samozřejmě výrobky, kde je IKEA v České republice o něco draží než například v Polsku, a naopak jsou výrobky, které jsou zde levnější.

Snažíme se, aby naše ceny byly pod doporučenými, ale naším hlavním cílem je držet si odstup od konkurence, abychom měli vždy nižší cenu.

Na jiném trhu může obchodník připravit nějakou zajímavou nabídku, s výrazně nižší cenou než v ostatních státech. My jsme takto například na Slovensku investovali do kuchyní a v České republice jsme podpořili prodej osvětlení LED.

Náš cíl je nabízet design za co nejdostupnější ceny. Snažíme se proto dělat co nejvíce zlepšení v oblasti efektivity výroby, transportu, a balení, abychom mohli tuto efektivitu dodat zákazníkovi v podobě nižší ceny a tím udržet pozici lídra na trhu v oblasti bytového zařízení.

Nabídka e-commerce funguje zatím v rámci lokálních řešení jednotlivých zemí.

Neustále slyšíme, jak moderní technologie mění trh a jak se současně mění chování zákazníka. Jak se změny projevují v oblasti prodeje nábytku a vybavení domácnosti?

Na našich zákaznících vidíme, že se mění jejich systém nakupování. Využívají více nákupních kanálů, v obchodním domě se s výrobkem seznámí a nakoupí ho pak online. Na zájem o online nákup jsme reagovali otevřením služby Klikni a vyzvedni a od září 2016 pak službou Klikni a dovezeme. Registrujeme kolem 100 objednávek denně. Díky online jsme se stali dostupnější i pro zákazníky, kteří to k nám mají dál.

V roce 2018-2019 bychom měli přejít globální e-commerce řešení a spustit novou webovou platformu, která už v současné době funguje ve Velké Británii.

V lednu jste spustili službu Druhý život nábytku, která zákazníkům umožňuje prodat nevyužitý či nepotřebný nábytek IKEA. Zatím je dostupná pouze v prodejně v Praze na Zličíně. Počítáte s jejím rozšířením?

Po službě, která nabízí možnost vrátit smontovaný i nesmontovaný nábytek po dobu 365 dnů, jsme přišli se službou Druhý život nábytku, kterou jsme spustili 10. ledna v obchodním domě v Praze na Zličíně. Pro zajímavost průměrná doba, od momentu, kdy k nám zákazník nábytek přiveze, po jeho prodej, jsou dva dny. Nejkratší doba prodeje byly zatím čtyři minuty, za které výrobek našel nového majitele. Služba dává druhý život výrobkům, které by zákazníci jinak vyhodili nebo je odvezli na skládku.

Zákazník zboží přiveze k nám, nebo odvoz zajistíme my, naši pracovníci zboží ocení a po dohodě se zákazníkem ho za tuto cenu prodají. Zákazník dostane v domluvené hodnotě dárkovou kartu na nákup nového zboží v obchodních domech IKEA. Po vyhodnocení úspěšnosti pilotního projektu se rozhodneme o jeho rozšíření do dalších obchodních domů v České republice.

Zákazníci se stále častěji zajímají o původ výrobku a jeho dopady na životní prostředí. Jak na tento trend reagujete?

Ano, zákazníci se v současnosti daleko více zajímají o to, odkud výrobky pocházejí a jakou uhlíkovou stopu zanechávají. Z toho máme obrovskou radost, protože dlouhodobá udržitelnost je pro nás jedna z klíčových věcí, na kterou se zaměřujeme. Snažíme se využívat stávající i nové materiály a v našem portfoliu najde zákazník udržitelné výrobky všech cenových kategorií. Snažíme se využívat materiály, které minimalizují dopad na životní prostředí. Například u bavlny jsme snížili o 50 % využití vody při jejím zpracování.

Máme skupinu kolem 500 výrobků, které jsou vyráběny šetrně k životnímu prostředí a jejich množství se neustále rozšiřuje. Od roku 2015 jsme se stali předním prodejcem žárovek LED.

Když jsme v roce 2013 začali s komunikací výrobků šetrnějších k životnímu prostředí, byl jejich podíl na trhu v ČR 2,5 %, dnes je to 6,5 %. Česká republika je jednou z nejvíce rostoucích zemí, co se týče prodeje těchto výrobků. Do této kategorie patří domácí spotřebiče, ale také výrobky, které mají na životní prostředí nepřímý vliv, například dózy, které lze dát do mrazáku a pak rovnou do mikrovlnné trouby, což snižuje množství použitého nádobí, a tedy i spotřebu vody v domácnosti.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v březnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.