Spotřeba oficiálně klesá, skutečnost ale bude jiná
Trh s alkoholickými nápoji v Rusku, lze charakterizovat jako záhadný. Z oficiálních statistik vyplývá, že lidé tam pijí stále méně. Ale nezávislí experti tvrdí, že je to klam.
Domácí kořalky se podle nezávislých odborníků pálí stále více a mnozí se ještě uchylují k lékařským a kosmetickým přípravkům obsahujícím líh.
Oficiálně podávaný obraz
Maloobchodní prodej veškerých alkoholických nápojů během letošního ledna až září meziročně klesl o 1,6 % na 81,6 mil. hl. Z toho prodej piva se snížil o 1,7 % na 60,7 mil. hl a vína o 1,6 % na 3,9 mil. hl, vyplývá z údajů Ruského statistického úřadu (Rosstatu). „Ruští zákazníci kupují alkohol stále méně. Je to vidět nejenom u koňaků a brandy, ale především u whisky, u které úplně vymizely náhodní kupci,“ tvrdí Vadim Drobiz, ředitel vládního Centra pro výzkum trhu s alkoholickými nápoji (CIFRRA). Poptávka po vodce, především po těch nejlevnějších značkách ale mírně stoupla na 5,94 mil. hl.
Klesající poptávku po alkoholických nápojích podle Drobize negativně ovlivňuje nepříznivý demografický vývoj. Upozorňuje, že v období 1990–1998 se rodila ve srovnání s 80. lety jenom asi polovina dětí. „Rusko se v roce 1990 propadlo do demografické jámy, takže počet pijáků alkoholu za posledních zhruba 10 let klesl o 8 až 9 milionů,“ uvádí Drobiz.
Rusko je devátá nejlidnatější země světa. Ze 146 mil. obyvatel jich více než tři čtvrtiny žijí v evropské části, tedy západně od Uralu, ačkoli představuje jenom čtvrtinu rozlohy Ruské federace.
Trhu s alkoholickými nápoji z hlediska objemu dominují piva, následuje vodka a likéry, uvádí americké ministerstvo zemědělství ve zprávě, kterou připravili jeho experti pracující na velvyslanectví USA v Moskvě.
Pro alkohol také do lékárny
V ruském tisku se však objevuje kritika oficiálních údajů o spotřebě alkoholu, které neodrážejí skutečnost. „Není pravda, že se pije méně. Je tomu přesně naopak. Spotřebitelé se prostě přesouvají do nelegálního segmentu,“ tvrdí v listu Kommersant Michail Burmistrov, šéf společnosti Infoline-analitika.
V Rusku je velice rozšířeno nejenom pálení domácí kořalky (samogonky), ale i „aptěčnyj alkogolizm“. Různé lékařské a kosmetické přípravky obsahující líh podle expertních odhadů pravidelně konzumuje 12 – 15 mil. lidí, tedy asi desetina populace Ruské federace. Vysoká škola ekonomická v Moskvě provedla výběrové šetření mezi 18 tis. respondenty, z něhož vyplynulo, že 13 % z nich má ve svém okruhu známých někoho, kdo si pravidelně „spravuje náladu“ požíváním těchto zdraví nebezpečných náhražek.
Úřad pro regulaci trhu s alkoholem (Rosalkogolregulirovanije – RAR) uvádí, že tento souběžný trh s alkoholem, zahrnující také různé kosmetické přípravky (toaletní a kolínské vody apod.) představuje zhruba pětinu toho oficiálního. Lidé, kteří riskují své zdraví, takto vypijí 170 – 250 mil. litrů alkoholu (v přepočtu na 40% vodku) ročně, odhaduje RAR.
V roce 2015 se v Rusku legálně prodalo zhruba 950 mil. litrů lihovin. Z tohoto objemu připadá na vodku více než 860 mil. litrů, uvádí Rosstat.
Mezi lihovinami kraluje vodka
Prodej vodky v maloobchodní síti v roce 2015 proti předloňsku klesl o 3,8 % na 862,8 mil. litrů. Tato dynamika přibližně odpovídá poklesu výroby, jež dosáhla 639,3 mil. litrů.
Rozdíl mezi vyšším prodejem a nižší domácí výrobou je pro Rusko příznačný po mnoho let. Úřad pro regulaci trhu s alkoholem tento rozdíl vysvětluje tím, že do maloobchodní sítě se stále dostává značný objem nelegálně vyrobeného alkoholu.
Nejprodávanější lihovinou na ruském trhu roce 2015 byla podle britského časopisu Drinks International vodka „Pjať Ozer“. Firma Sibirskaja gruppa vyrobila 36 mil. litrů této oblíbené značky. Následují vodky „Běleňkaja“ (firma Sinergija) a „Zeljonaja marka“ (firma Roust). Všechny uvedené značky patří do nižšího cenového segmentu (od 185 rublů za půllitrovou lahev, což je současná státem stanovená minimální cena).
Napsat komentář