Nabídka se rozšiřuje pro šetřivého i náročného zákazníka
Výrobky, které usnadňují každodenní vaření, ale dokážou i přilepšit nebo pomoci s držením se zdravého životního stylu. Tak se posunulo vnímání konzervovaných potravin v posledních letech.
Zákazníci kupují známé značky, u těch jsou ale ochotni vyzkoušet nové varianty produktů. Oslovuje je třeba i to, že se výrobci soustředí na mezinárodní kuchyni.
„Lidi mají čím dál méně času a uvítají částečně připravená jídla. Máme vynikající kvality masových produktů, ve kterých je třeba i 90 procent masa, což se dá použít jak na opékání, tak jako ingredience k vaření. A to rozhodně spadá do moderního životního stylu, kdy lidé ocení, když mají připravenou a snadno dostupnou surovinu,“ vysvětluje Petr Kopáček ze společnosti Hamé.
Nakupující se ale cenou nechávají rádi přesvědčovat. „Stále se velké procento prodejů odehrává v promočních akcích. U prémiové řady je tento podíl ještě vyšší než u naší základní řady, a to až o 20 procent,“ vysvětluje Iva Blahníková ze společnosti Gaston postoj zákazníků. Za letošek podle ní navíc prodej v promocích u prémiové řady narostl ještě zhruba o deset procent.
Každopádně jsou lidé ochotni připlatit si za kvalitu. Očekávají ale, že za své peníze rozdíl poznají. „Je důležité, aby si cena udržela správný poměr vzhledem k nabízené kvalitě. Pokud tento poměr není dodržen, ochota zákazníků zaplatit vyšší cenu znatelně klesá,“ popisuje Blahníková.
Konzervované potraviny totiž už dávno patří k zajímavým variantám, jak si obohatit denní stravování, nebo si dokonce přilepšit. Výrobci také jejich kvalitu zdůrazňují. „Tuňák je vždy označen jménem, příjmením a adresou, ať již na lodi, v továrně nebo v laboratoři, kde se na výrobcích provádějí všechny typy testů a analýz. Výrobce tak přesně ví, ze kterého moře konkrétní ryba pochází, na které lodi se převážela, ve které dávce byla v továrně zpracována, v jaké konzervě a přepravce se nacházela,“ uvádí například skupina Bolton pro výrobky Rio Mare, které jsou klíčovým sortimentem firmy v tuzemsku.
Větším útratám nenahrávají jen inovace výrobců, ale především lepší nálada nakupujících. „Máme lepší úroveň spotřebního trhu, ekonomice se dobře daří, nezaměstnanost je minimální, kupní síla u lidí je a trend příklonu ke kvalitnějším potravinám je patrný,“ vysvětluje Kopáček. Navíc podle něj posiluje i trend, v rámci kterého lidé upřednostňují české výrobky, z čehož právě společnost Hamé těží. Pošťouchnout k nákupům ale možné je. „Samozřejmě, to, co lidé nevidí, ani nekoupí. Velkou roli hraje cena i umístění na regálech v obchodní síti. Dlouhodobě platí, že značky, se kterými mají lidé dobrou zkušenost nebo které jim doporučili známí, budou kupovat i dál,“ dodává.
Otvírání je stále důležitějším trendem
Ti zákazníci, kteří nevyhledávají konzervy jako nejlevnější variantu, dokážou finančně ocenit i lehké otvírání. „To souvisí s hektickou dobou. Varianty easy-cup prostě dáte do mikrovlnky a během dvou minut máte ohřáté jídlo. Je to výborně použitelné na dovolené i na letní cestování,“ přibližuje Kopáček.
Snadno dostupným obalem se chlubí například tuňákové saláty Rio Mare podobně prezentované jako lehký oběd v průběhu dne i zdravé a praktické jídlo na cestách. „Praktické balení v lehké misce s komfortním systémem otevírání Isy-Pil umožní bezproblémové otevírání konzervy,“ hlásí společnost s tím, že je takové otevírání bezpečné a jednoduché i pro děti. U produktů Valfrutta zase firma nabízí praktické plechovky s rychlootvíráním, které mají uvnitř ochrannou fólii, takže nedochází ke kontaktu rajčat s kovem.
Zmíněné Isy-Pil označují jiné společnosti jako Easy-peel. V obou případech jde o to samé: o jednoduše odstranitelnou plastovou či hliníkovou fólii. V případě průhledného plastu může zákazník vidět, co vlastně v konzervě kupuje. „Easy-peel, ale i Easy-open otvírání je často doplněno navíc plastovým víčkem, které slouží pro uzavření plechovky v ledničce pro další krátkodobé uchování a zároveň k ochraně hliníkového víčka před protržením. V tomto plastovém víčku může být navíc vložena plastová lžička nebo vidlička, pro zjednodušení konzumace,“ popisuje Blahníková.
Ale především, trend co nejjednoduššího otvírání se přelévá i do levnějších řad. Společnost Gaston uvádí, že easy-open varianta, tedy víčko s očkem, obsahují již všechny produkty její základní řady. „Toto je asi největší posun za poslední období, kdy i většina privátních značek obchodních řetězců své výrobky tímto otvíráním opatřila,“ vysvětluje Blahníková.
Napsat komentář