Čas dárků a jídla
Letošní vánoční svátky budou „pracovní“. Štědrý den vychází na sobotu, Nový rok na neděli. Jak se to projeví na chuti nakupovat? Vrhnou se zákazníci díky většímu počtu pracovních dnů o to ochotněji na povánoční slevy?
Vánoční nákupy mají Češi v oblibě, 75 % dotázaných v průzkumu GE Money Bank (nyní Moneta Money Bank) z loňského října uvedlo, že je pořizování dárků baví. Češi se tradičně chystají o Vánocích utratit tisíce korun.
Nejvíce přitom utratí za nákup dárků (téměř 78 % dotazovaných), 20 % vydá nejvíce peněz na jídlo. Bezmála polovina Čechů (48 %) hodlala v loňském roce investovat do Vánoc do 5 000 Kč. Dalších 39 % odhadovalo své výdaje mezi 5 000 Kč a 10 000 Kč a 13 % respondentů plánovalo utratit více než 10 000 Kč. Při nákupu dárků se Češi nejčastěji rozhodují podle ceny (82 %) a rádi využijí slevu.
Podle výsledku průzkumu každý desátý Čech nakupuje dárky postupně po celý rok. Třetina pak začíná s výběrem dva měsíce před Vánoci. Nejvíce Čechů (48 %) se chystá nakupovat dárky na začátku adventu. Pouze necelých 8 % shání dárky teprve týden před Štědrým dnem a pouhé 1 % dotazovaných nakupuje dárky až na Štědrý den, nebo až po Vánocích.
Loňským vítězem byly drogerie
Výsledky analýzy předvánočních prodejů roku 2015 provedené společností Nielsen potvrdily pozitivní trend rostoucí spotřeby rychloobrátkového zboží. Oproti roku 2014 celkové tržby v hypermarketech, supermarketech a drogistických řetězcích stouply o 3,1 %. Spotřebitelé v porovnání s předchozím rokem více utráceli ve všech uvedených prodejních formátech.
Průměrná útrata na jeden nákup se zvýšila o 2,3 %. Nejlépe se dařilo drogistickým řetězcům. Hypermarkety byly v loňském roce nejsilnějším prodejním kanálem moderního trhu, avšak nedokázaly držet tempo s růstem tržeb v supermarketech a drogistických řetězcích.
Napsat komentář