Pařížská tržnice Les Halles otevřena po rekonstrukci

Návrat do budoucnosti

Pařížská tržnice Les Halles se svou novou grandiózní skleněnou střechou La Canopée byla po mnohaleté výrazné přestavbě znovu otevřena v dubnu 2016. V rámci ambiciózního konceptu se zde prezentují v duchu současnosti četné značky „nového“ životního stylu.

Les Halles v centru metropole nad Seinou jsou nazývané také jako „břicho Paříže“. Chaoticky fungující a živá tržnice zásobovala Pařížany potravinami a textilem již před začátkem 16. století.

Koncem 18. století se tržnice La Halle au Blé začala vyznačovat nekoordinovaným ruchem. Napoleon později pověřil prefekta Rambuteaua první kompletní restrukturalizací. Kolem roku 1850 vybavil architekt Victor Baltard deset hal objektu Les Halles litinovou konstrukcí a velkými okny, čímž dal budově novou výraznou tvář. Když si v roce 1963 rozvoj města vyžádal přemístění tržnice do Rungis, stal se z Les Halles jeden z uzlových bodů městské dopravy a jedno z nejmodernějších nákupních center Evropy.

Les Halles do současnosti denně navštěvují statisíce Pařížanů, obyvatel předměstí i turistů. Zmodernizovaná verze, která vznikla mezi 70. a 80. lety na několika hektarech a v pěti podlažích, však viditelně zestárla. Na přelomu tisíciletí bylo proto rozhodnuto o novém začátku budovy. Po letech soutěží a výběrových řízení se mezi lety 2010 a 2016 realizoval jeden z nejambicióznějších stavebních projektů v metropoli nad Seinou.

Nejvýraznějším prvkem novostavby viditelným ve čtvrti kolem pařížských Les Halles je La Canopée, gigantická skleněná střecha ve tvaru oblouku. Má rozpětí 96 m a skládá se z 18 000 skleněných prvků; má organický tvar nad komplexem hal propouštějící světlo vnikající do objektu s jeho dvěma nadzemními a pěti podzemními podlažími.

Architektura podzemních podlaží směřuje k tomu, aby do hloubky pronikalo co nejvíce denního světla, což dává celé struktuře lehkost, jak svůj záměr popsal architekt Patrick Berger. Kovová struktura v šampaňské barvě, mramorové podlahy a masivní dřevo v zónách klidu podtrhují jeho kvalitu.

Kultura hip hopu

Koncept využívání hal má vysoce komplexní charakter. Jako uzlový bod mobility, nákupní středisko, kulturní stánek a centrum živé městské čtvrti se musí vyrovnávat s nejrůznějšími nároky. Pokud jde o kulturu, vytvořilo město Paříž z Les Halles centrum kultury hip hopu; v muzeu, ateliérech, nahrávacích studiích atd. zhodnotilo jakoukoli činnost, tedy i umění, vytvářenou na veřejných místech jako integrální součást konceptu.

Toto zaměření se odráží také ve struktuře obchodů. Důležitou roli hraje nabídka sportovních potřeb a moderního venkovního oblečení, což se do této čtvrti hodí. Ulice v okolí se během let vyvinuly v domény pařížského pouličního sportu.

Nike se svým novým pařížským obchodem představuje významného hráče tohoto konceptu. Na více než 1000 m2 plochy je těžištěm koncepce mixu různých prodejních kanálů. Prostřednictvím tabletů a velikých obrazovek je zákazníkům k dispozici kompletní nabídka e-shopu. Zákazníci si mohou dokonce pomocí Nike-ID vymyslet vlastní tenisky.

Také firma Superdry zde nabízí ve svém druhém největším obchodě ve Francii moderní venkovní oblečení. Značka elegantních batohů firmy Herschel patří do stejné kategorie jako trendová nabídka tenisek značky New Balance, které mají ve Francii premiéru. Své prodejny zde má také například japonská značka Muji nebo Moleskine, které jsou rovněž zaměřeny na moderní životní styl.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním dvojčísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.