Mražené výrobky v nákupech českých domácností

Zákazník zajímá o zdravou přípravu

Mražené výrobky v nákupním koši českých domácností svoji pozici mírně posilnily, a to díky výrazně rostoucím kategoriím jako je mražené ovoce, mražené polévky či mražená hotová jídla.

Meziročně výrazný nárůst, který odpovídá nadprůměrně teplému počasí v loňském roce, zaznamenala i klasická zmrzlina. Je zároveň největší subkategorií s přibližně pětinovým podílem na výdajích domácností do mraženého segmentu. Zmrzlinu nakupuje skoro 90 % českých domácností zhruba 12x za rok.

 

Druhou největší kategorií v mraženém segmentu je drůbež. Tato subkategorie zažívá výrazný pokles, a to i z důvodu úbytku zákazníků.

Mražené ryby a mořské plody si drží třetí pozici a to zejména díky stabilně vysoké základně kupujících a vyššímu výdaji za nákup.

Nejvíce nákupů mraženého zboží realizují domácnosti v hypermarketových prodejnách, a to vice jak třetinu. Druhým nejdůležitějším nákupním místem jsou diskonty, kde domácnosti nechávají cca čtvrtinu své útraty.

Česká domácnost vydá za mražené zboží více jak 2000 Kč ročně a nakupuje nějaký z mražených výrobků zhruba 1x za 10 dní, jak uvádí Vladimíra Šebková, Client Relationship Manager, GfK Spotřebitelský panel, na základě údaje za období prosinec 2014 až listopad 2015.

„Stejně jako v jiných sortimentech, projevuje se i v oblasti mražených výrobků rostoucí zájem kupujících o potraviny bez chemie, s certifikáty kvality a obecně o zdravé potraviny, jako jsou naše zeleninové pánve, nebo rybí prsty, které se dají snadno připravit v troubě bez použití oleje,“ charakterizuje trendy na trhu Jiří Minář. Společnost rostla v letech 2014 a 2015 dvojciferným tempem. „Je to podloženo zejména naší TV kampaní na rybí výrobky FRoSTA a s tím spojené vyšší četnosti letákových akcí s našimi výrobky. Nejprodávanějším výrobkem jsou Rybí prsty FRoSTA 300g, které se objevují v TV spotech, ale výrazně rostou všechny rybí výrobky, které na trh dodáváme. Kromě kategorie ryb velmi rychle rostou také naše Ochucené zeleninové pánve 400g, zejména Thajská, Toskánská a Provensálská se prodávají velmi dobře. Z hotových jídel je nejprodávanější naše Paella 500g, představuje sortiment J. Minář.

Za největší problém kategorie mražených výrobků považují dodavatelé vysoké marže obchodních řetězců, které tyto výrobky znevýhodňují ve srovnání s některými jinými kategoriemi. „Rozumím, že prodej mražených výrobků vyžaduje vyšší náklady, zejména kvůli pořízení a provozu mrazících zařízení, ale i tak,“ komentuje situaci Jiří Minář, ředitel společnosti FRoSTA ČR.

Mražená pizza s přehledem vede

Balená chlazená a mražená připravená jídla (mimo pizzy) použilo v posledních 12 měsících podle průzkumů Market & Media & Lifestyle – TGI, 3. kvartál 2015 a 4. kvartál 2015 společnosti MEDIAN necelá pětina domácností. Nejčastěji používají domácnosti výrobky z tohoto sortimentu méně než 1x měsíčně. K nejčastěji kupovaným značkám chlazených a mražených jídel na českém trhu patří (v abecedním pořadí): Apetit, Don Peppe, Eismann, Frosta, Hamé, McCain, Nowaco, Polar a Švéda.

Samostatným segmentem v oblasti chlazených a mražených potravin je pizza. Na té si v posledních 12 měsících pochutnávalo 41,5 % domácností. Nejčastější frekvence konzumace byla méně než 1x měsíčně, druhá nejčastější pak 1x měsíčně. Porovnává-li se konzumace chlazené a mražené pizzy, pak je jasným vítězem ta mražená. K nejčastěji kupovaným značkám chlazené a mražené pizzy na českém trhu patří (v abecedním pořadí): Buitoni, Don Peppe, Dr. Oetker (v různých variantách), Eismann a Nowaco.

Poptávka po mražené zelenině a ovoci je tradičně vyšší v zimě než v létě, kde naopak stoupá poptávka po zmrzlině, a stejně jako u jiných výrobků prodej vždy výrazně podpoří akční slevy.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v květnovém čísle Retail News…

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.