Prodejům nealko přeje horké léto
Nealkoholické studené nápoje jsou alespoň podle domácnostmi nakoupeného objemu jedním z hlavních segmentů v rámci celého rychloobrátkového zboží, jak potvrzují data GfK.
Podle společnosti nakupuje sycené nápoje a vody devět z deseti tuzemských domácností. Sirupy pak kupuje osm z deseti českých domácností, stejně jako džusy.
Loňský rok byl pro výrobce nápojů příznivý. Rostla většina kategorií nealkoholických nápojů a některé dokonce dosáhly rekordních čísel.
Hlavní důvod byl přitom jednoduchý – extrémně teplé léto. Právě v období od července do září se totiž prodejům v segmentu vod daří nejvíc, což prodejům pomohlo.
„V České republice například celá kategorie balených vod vyrostla meziročně téměř o šest procent,“ říká Pavel Novák, mediální zástupce Karlovarských minerálních vod (KMV). Podle GfK bylo loňské léto rekordní nejen počtem teplých dnů, ale i nejvyšším nakoupeným objemem vod na domácnost za poslední tři roky. Výrazné růsty hlásí i ti, kteří nejsou členy svazu nealko. „U nás jsme měli meziročně 15procentní nárůst výroby a 18procentní obratu,“ říká Pavel Vavruška, obchodní ředitel firmy Koli. „Také v kategorii nealka pozorujeme deflaci – ta je spojená se snižujícími se cenami za jeden litr nápoje a zvyšujícím se počtem promoakcí,“ přidává důvody Zbyněk Chládek, marketingový ředitel Coca-Cola HBC ČR/SR. Podle něj ale nejde o udržitelný trend.
Kolové nápoje v jednoznačném vedení
Největší podíl na prodejích v kategorii tvoří sycené nápoje a vody, které podle GfK dohromady dosahují více než dvou třetin nealkoholických studených nápojů. Třeba u Kofoly tvoří sycené nápoje necelou polovinu na výnosech. Není asi překvapením, že právě u této firmy je nejoblíbenější originální varianta Kofoly. Podobně u Coca-Coly jsou nejžádanější stálice jako Coca-Cola či ledové čaje Nestea.
Nejde ale o výhradu těchto společností. „Když se podíváme na sycené nápoje blíže, zjistíme, že více jak dvě třetiny nakoupeného objemu tvoří kolové nápoje,“ uvádí Jan Kadeřábek, konzultant Spotřebitelského panelu GfK. Dodává, že je nakupuje osm z deseti domácností. „Absolutně vede stále malina, cola, oranž,“ potvrzuje Pavel Vavruška.
Kolové typy nápojů posilují především v posledním čtvrtletí roku. „Zde jsou hlavním důvodem vánoční svátky a Silvestr, kdy hlavně kolové nápoje plní roli svátečního nealkoholického nápoje, který je často párován se slanými pochutinami, jako jsou brambůrky, nebo slané tyčinky,“ vysvětluje Kadeřábek. Lidé navíc na svátky upřednostňují značkové varianty nad privátními značkami. Podle dat GfK ty značkové ještě proti roku 2014 posílily, a to ve frekvenci i intenzitě nákupů.
Kojenecké vody pro celou rodinu
Ačkoliv kolové nápoje táhnou, oblíbenou kategorií jsou i balené vody. Tvoří ji hlavně minerální a stolní vody, prvně jmenované lidé kupují častěji a odnášejí si jich domů také větší množství.
„I na českém trhu se projevuje světový trend, kdy spotřebitelé začínají upřednostňovat vodu coby zdravější pití před sycenými nápoji – podle potvrzení agentury na výzkum trhu Canadean z ledna 2016 celosvětové prodeje kategorie balených vod v roce 2015 dosáhly 231 miliard litrů, takže poprvé předstihly prodeje sycených nápojů (229 miliard litrů),“ říká Pavel Novák.
V loňském roce bylo slyšet především o kojeneckých vodách. Mezi ostatními balenými vodami jsou podle společnosti Toma, která se odvolává na agenturu Nielsen, nejrychleji rostoucí skupinou. Jen loni se jich prodalo za víc než 200 milionů korun. To je meziročně skoro pětinový nárůst. Balených kojeneckých vod se loni prodalo v tuzemských obchodech téměř 300 tisíc hektolitrů, zatímco v roce 2014 to bylo o pětinu méně. Ostatní kategorie přitom rostly v řádu jednotek procent.
Lidé je totiž už nekupují výhradně kvůli dětem. „Rychle si razí cestu k mnohem širší skupině spotřebitelů, která si zakládá na kvalitativně plnohodnotné a zároveň přírodní stravě,“ vysvětluje ředitel stáčírny pramenitých vod společnosti Toma Pavel Vacek. Společnost očekává, že poptávka se bude zvyšovat i letos. I proto v březnu uvedla na trh vlastní kojeneckou vodu s označením Toma Natura kojenecká. Konkurence je ale právě mezi těmito vodami stále silnější. Vedle Tomy se třeba u Kofoly rozrostla nabídka u kojenecké vody Rajec o nový formát – 0,75 l a 0,33 i v PET lahvích.
Nápoje ve zdravějších variantách
Zájem o zdravější varianty nápojů je vidět i u jiných kategorií. „Je to vidět na růstu spotřeby ‚nízkokalorických limonád‘, zde se náš trh chová naprosto stejně jako v západní Evropě. Masivně také roste kategorie džusů,“ říká Chládek. U Coca-Coly se právě džusům dařilo, jak dodává, nad očekávání dobře. „A to i díky tomu, že jsme navázali spolupráci s firmou Mondelez ohledně snídaňového konceptu,“ doplňuje.
U KMV zájem řadí k nejpopulárnějším Mattoni a Magnesii. V ochucených vodách je u firmy nejvyhledávanější Mattoni Citron, ale své spotřebitele mají i méně typické chuťové varianty jako například Mattoni Červené hrozny nebo Mattoni Višeň.
Kromě toho i KMV hovoří o rostoucí popularitě džusů – v případě společnosti jsou to 100% džusy Granini. Zájem je o sirupy s ovocnou složkou, nebo o Mattoni Schorle.
Podobně Kofola se může těšit ze zájmu spotřebitelů o „fresh“ segment – její UGO bary s čerstvou šťávou a salatérie navýšily tržby o 72,1 procenta. Celý segment nesycených nápojů u ní táhne především distribuce výrobků Rauch a UGO lahvičky s čerstvou šťávou.
„Realita je taková, že lidí, kteří jsou schopni to zaplatit, zas tolik není,“ naráží Pavel Vavruška na obecný problém tohoto trendu. „Nicméně to určitě dává smysl s výhledem do budoucna, kdy se snad kupní síla obyvatelstva začne konečně zvedat,“ myslí si. I společnost Koli loni zavedla limonády s přírodními barvivy a slazené jen pravým cukrem – bílý hrozen a grep.
Napsat komentář