Nepodceňujte nákupní košík

Zákazník ocení jasnou navigaci

V předchozích článcích jsme se zaměřovali na marketingové automatizace, personalizaci obsahu či emailingové kampaně. Co se ale stane, když tyto nástroje zafungují a zákazník se rozhodne nakoupit? Vloží si zboží do nákupního košíku – stále ale zdaleka nemáme vyhráno.

Nákupní košík je jeden z nejzásadnějších, ne-li ten nejzásadnější určující prvek pro úspěch vašeho eshopu. Jedná se o místo, kde můžete velice snadno přijít o kýžený výsledek. 

Výsledek, kterého jste se předtím snažili dosáhnout pomocí skvělého marketingu, SEO, UX webu, promo bannerů, kupónů, personalizace obsahu a dalších činností. Dle dlouhodobých statistik zůstává 60 – 80 % nákupních košíků opuštěno, a to z různých důvodů. Jak tomu čelit?Nezáleží, co prodáváte, komu to prodáváte, pro nákupní proces existuje jedna hlavní rada – vycházejte z best practices na trhu, ale testujte, které z nich fungují ve vašem prostředí.

Přidání zboží do košíku

Prvním krokem práce s nákupním košíkem je přidání zboží do košíku a jeho zobrazení. Jestliže prodáváte spíše dražší produkty (např. bílou techniku) je vhodnější košík rovnou zobrazit, či dát určitým rozcestníkem možnost výběru, zda přejdete rovnou k nákupu (pravděpodobné) či budete ještě vybírat další produkty.

Pakliže prodáváte naopak levnější, například rychloobrátkové zboží, bude situace opačná. Zákazníci patrně chtějí nakoupit větší množství produktů a je žádoucí zákazníky po přidání produktu do košíku nechat nadále v nákupním procesu.

Dobrým způsobem tak je například vizualizace přidávání zboží do košíku, či trvale zobrazené položky v košíku (nákupní seznam) po ruce – například v boční navigaci eshopu.

Jednoduchost, předvídatelnost

Důležitým heslem, kterého byste se měli držet v průběhu celého nákupního procesu, je „žádná překvapení!“. Nejedná se o narozeninovou párty, ale zákazník se odhodlal u vás nakoupit a je třeba jej co nejrychleji a nejkomfortněji posouvat k dokončení nákupu. Zachovávejte jednoduchý layout, bez zbytečných prvků nemajících žádnou přidanou hodnotu. Zákazník by měl veškerou pozornost věnovat pouze dokončení nákupu.

Buttony je dobré pojmenovat dle toho, co bude následovat („pokračujte k platbě“), nikoliv výrazy jako „dále“, „pokračovat“, apod. V dalším kroku tak zákazník vždy uvidí to, co očekává.

Výjimkou mohou být stimulující prvky, které dotlačí zákazníka do dalšího kroku, např. jestliže máte nyní dny dopravy zdarma, či výhodný slevový kupón, měl by se o tom zákazník i zde dozvědět. Možná tohle bude jazýčkem na vahách, proč nakoupí hned a nepůjde se ještě podívat na nabídku konkurence.

Kroky košíku

Z řady výzkumů vyplývá, že méně kroků v nákupním košíku je zpravidla lépe. Jestliže máte možnost celý nákupní košík zobrazit v jednom kroku, a to při zachování přehlednosti, určitě tak učiňte.

Pokud by prvků nutných vyplnit bylo mnoho (dospecifikace produktu, složitější identifikace, uplatňování kupónů, mnoho typů dopravy,…), pak je naopak vhodnější rozdělit do více kroků. V takovém případě nezapomeňte na „progress bar“, tedy vizualizaci, jak dlouhá ještě bude cesta košíkem a jaké budou zbývající kroky.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dvojčísle Retail News leden-únor…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.