Inteligentní průvodci nákupem
Atmosféra, obsluha a zábava jsou významnými tématy při inovaci nákupních center. Laboratoře budoucnosti (Future Labs) společnosti ECE, v nichž testuje technologie zaměřené na budoucnost v reálných provozech, slouží jako zárodky inovačního zážitku při nakupování.
Vše, co je samoúčelné, odpadá. Také nemá šanci nic, co je rozvláčné nebo co vyžaduje dlouhé vysvětlování. Každá inovační technologie, každý detail směřující k modernizaci obchodního centra musejí být odůvodněny skutečnou a bezprostřední užitečností pro zákazníky. Sebastian Baumann, Project Manager Future Labs ECE, uvádí na základě své dvouleté výzkumné činnosti, že podstata procesu nevyznívá sice nově, ale rozhodně není triviální. Jeho práce vedla v podobě příručky a pokynů k použití od studie o proveditelnosti k pilotním provozům nových projektů. Veškerou pozornost vždy zaměřuje na „Touchpoints“, tj. na místa, kde se zákazníci a centrum dostávají do vzájemného kontaktu.
Spolu s uvedením ECE byla před více než dvěma lety prohlášena za testovací laboratoře inovačních technologií a nových služeb nákupní centrum Alstertal v Hamburku a centrum na Limbeckském náměstí v Essenu. Od té doby byly veřejností testovány tucty inspirativních nápadů, z nichž některé pak byly uvedeny do praxe.
Důležitou součástí inovační ofenzívy je aplikace Center-App, která v současné době funguje ve zhruba 30 centrech ECE. Pomocí aplikace „Love to Shop“ definuje zákazník své favorizované nákupní centrum. Všemi tématy, nabídkami, akcemi a službami se v tomto centru dostává do quasi osobního kontaktu; k tomu také dostává pro něj relevantní informace. Aplikace slouží k vyhledávání výrobků, orientaci a navigaci podle zákazníkova individuálního zájmu a také jako nástroj informací, jde o „chytrého průvodce při nákupu“, shrnuje Sebastian Baumann.
K sériovému použití dospěly informační stánky s 3D navigačním systémem, které byly instalovány také v dalších centrech. Vedle vyhledávací funkce v místě prodeje, ať už jde o obchody nebo jednotlivé skupiny produktů, nabízí stacionární systém možnost stáhnout si do svého mobilu video s navigací do vybraného obchodu. Nezávisle na tom může zákazník na obrazovce terminálu pomocí skypu při hledání informace navázat přímý kontakt se servisním pracovníkem centrály.
Hlavní je užitek pro zákazníka
„Photo-Buzzer“, zavedený před dvěma lety, se stal díky selfie horečce nadbytečný. Pro tuto techniku byl vyvinut speciální „Selfie Photo Box“, jehož součásti je Greenscreen (jde o techniku kompozice dvou obrazových vrstev do výsledného obrazu. První vrstvu vytváří herec nebo předmět v popředí před speciální rovnoměrně nasvícenou projekcí určité barvy; druhou vrstvou je pozadí); je podmalován žertovným záběrem. Pro vlastní momentku, kterou lze zaslat, se nejdříve zvolí vhodná scenérie podle vlastního výběru, která se objeví na obrazovce jako kulisa fotografie. Přitom je možné si okopírovat záběry pořízené reportéry – třeba vraníka, který se pohybuje v bouřce s blesky, nebo zahradní trpaslíky v poli s jahodami… Motivy obrázků se pravidelně obnovují.
Různé i dobré nápady však byly odsouzeny k zániku proto, že nebyly akceptovány zákazníky. Leccos bylo také časem překonáno. Například se rychle ukázalo, že prezentování inovací v „multimediálním prostoru“ v chytrých telefonech a tabletech nošených např. v kapsách u kalhot zastarává, stejně jako prezentace aktivit na sociálních sítích. Rovněž se ukazuje, že adaptace technologií způsobuje plynulý růst nároků. Byl-li přede dvěma lety bezplatný Wlan považován za zvláštní službu, očekává nyní zákazník celoplošné pokrytí a volný přístup k internetu. Rozhodující je bezbariérový přístup, k tomu S. Baumann poznamenává: „Dalším požadavkem je: každá aplikace musí mít jednoduchou a intuitivní obsluhu.“ Na základě výrazné poptávky bylo bezplatné používání Wlan zavedeno v centrech ECE téměř po celém území Německa.
Napsat komentář