Delikatesy

Cena černého kaviáru klesla

Kaviár byl řadu let pro běžného spotřebitele prakticky cenově nedostupný. Byly doby, kdy za něj gurmáni museli platit až 4000 eur za kilogram. Ale to se změnilo.

V uplynulém roce přišla tato pochoutka na německém trhu v průměru na zhruba 800 eur, uvádí v německém listu Die Welt Ralf Bos, šéf lahůdkového obchodu Bos Food z Meerbuschu nedaleko Düsseldorfu. Když se započítá míra inflace, pak se cena kaviáru vrátila na úroveň před 25 lety.

Důvodem je především to, že počet farem na chov jeseterů v Evropě stoupl na více než 90, oznámila Federace evropských aquaproducentů (FEAP).

Firma Bos Food před Vánoci prodala kolem 5000 balení kaviáru od 50 do 125 gramů. Většinu ho dodala firma Desietra z Fuldy, hesenského města ležícího na stejnojmenné řece. Podnik založený v roce 2002 loni vyrobil zhruba 11 tun kaviáru, a patří tak k jeho předním dodavatelům na mezinárodní trhy.

„Ceny v roce 2014 klesly o 10 %, loni ve stejném rozsahu a letos tomu asi nebude jinak,“ míní Jörg-Michael Zamek, jednatel firmy Desietra.

Stoupá produkce z umělých chovů

Stejně to vidí Federace evropských aquaproducentů (FEAP). Podle ní z umělých evropských chovů v roce 2014 pocházelo zhruba 240 tun a během pěti let už to bude 498 tun (včetně Ruska). Produkci zvyšují nejen Německo, ale také Francie a Itálie. Největším evropským producentem je italská firma Agroittica Lombarda chovající několik druhů jeseterů na ploše 60 akrů. Její kaviár značky Calvisius Caviar má na světovém trhu zhruba pětinový podíl.

Většina farem vznikla v období, kdy cena kaviáru kulminovala. Trvá přibližně osm až deset let, než začne farma produkovat jikry. A právě nyní se začínají na trh „valit“ nové dodávky, které tlačí cenu dolů. Tento trend by měl podle expertů trvat ještě několik let.

Na trhu plane ostrý konkurenční boj. Někteří producenti se snaží získat zákazníky nabídkou méně kvalitního kaviáru. To je podle Zameka špatně. Zákazník, který získá negativní zkušenost, si podle něj už nekoupí žádný kaviár, ani ten opravdu kvalitní. Některé farmy mohou z důvodu nízké rentability skončit.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dvojčísle Retail News leden-únor…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *