Zdravě nejen do nového roku

Zákazník si stále více vybírá

V segmentu zdravé výživy a potravin s „přidanou hodnotou“ si český zákazník zvyká na novinky a inovace jen zvolna. Nabídka v regálech obchodů je pestrá, ale zorientovat se v sortimentu není vždy snadné.

Zdravý životní styl „frčí“, a to pravidelně obzvláště v prvních měsících roku. V souvislosti s nejrůznějšími předsevzetími typu „musím zhubnout“, „omezím sladké“ nebo „začnu jíst lépe“, se tento trend výrazně projevuje a obchodníci si pochvalují zvýšený zájem o kategorie müsli a cereálií, mléčných výrobků, celozrnného pečiva i bezlepkových a bio výrobků, čerstvého ovoce a zeleniny, na vzestupu je také módní raw food neboli živá strava.

Pozitivní trend, pokud jde o stravování Čechů, potvrzuje i průzkum agentury Median, podle kterého konzumuje čerstvé ovoce každý den 37,9 % rodin, syrovou zeleninu 26 % rodin, rýži si dopřeje alespoň jednou týdně 42,9 % a luštěniny rovněž jednou za týden 18,1 % rodin (MML – TGI ČR 2015 2. a 3. kvartál, 30.03.2015 – 13.09.2015).

„V Čechách se potýkáme se dvěma extrémy a chybí nám „střední“ cesta. V západoevropských zemích je společnost daleko uvědomělejší, supermarketové „běžné“ jídlo se dá pořídit ve vyšší kvalitě a nabídka bio produktů je v obchodních řetězcích standardem. Lidé se stravují o poznání zdravěji a těch, kteří se krmí chuťovkami z fastfoodu či jiným nutričně chudým jídlem, je v porovnání s českým prostředím méně. Češi mají naopak uvědomělý střední proud podstatně hůře zastoupený. Máme přitom velmi silnou komunitu lidí, kteří vyhledávají jídlo ve špičkové kvalitě, kupují bio a v poslední době také raw výrobky, a za ty si rádi připlatí. Existuje sice silná skupina Čechů vzdělanějších a náročnějších, ale stejně tak mnoho těch, kteří se stále spokojí s pokrmy z náhražek, plnými éček, dochucovadel a umělých barviv,“ je přesvědčena Tereza Havrlandová, zakladatelka a majitelka společnosti Lifefood CR.

Müsli, kaše, tyčinky,…

„Tržní segmenty müsli, ovesných kaší i tyčinek poměrně výrazně rostou v objemu i v hodnotě. Spotřebitelé tedy drží kurz ve směru zdravé výživy. Významně rostou také prodeje ovesných vloček. Co se týká příchutí, tak u našich Emco Mysli na zdraví nepozorujeme žádné velké změny. Žebříček je dlouhodobě stabilní: Čokoláda a ořechy, Jahody a mandle, Ořechy,“ říká Martin Jahoda, ředitel marketingu společnosti Emco.

Mezi letošní produktové novinky Emca patří Čokoládové trio – nová příchuť křupavého Mysli na zdraví, obsahuje 49 % ovesných vloček a kousky hořké čokolády. Nejdůležitější ingrediencí jsou čokoládové plátky z mléčné, bílé i hořké čokolády. Dále jsou to Ovocné tyčinky, ve kterých se spojily ovesné vločky s ovocnou složkou, která tvoří 40 %. Tyčinky neobsahují umělá aromata, barviva ani jedlý papír či oplatek a prodávají se v příchutích svěží Malina, šťavnatý Ananas a růžový Grep.

Pryč s palmovým tukem

„Poptávka po produktech, které můžeme zařadit do segmentu racionální výživy, pomalu ale jistě stoupá. Je to dáno větší informovaností zákazníků, a také lepší lékařskou diagnostikou. Samozřejmě se bavíme o lidech, kteří se zajímají o své zdraví. Díky internetu se informace dostávají rychleji ke konečným spotřebitelům a ti žádají nové produkty a výrobky s přidanou hodnotou. A my musíme být schopni na tuto poptávku rychle reagovat,“ je přesvědčena Šárka Kučírková, jednatelka společnosti Natural Jihlava.

Letos firma nabídla nové druhy celozrnných a bezlepkových sušenek. „Změnili jsme receptury a z důvodu negativních reakcí zákazníků nezpracováváme palmový tuk. Dalším novým produktem jsou bezlepkové müsli tyčinky ve třech druzích, které jsou vyrobeny z několika druhů vloček.,“ dodává Šárka Kučírková.

Spotřebitelé jsou vzdělanější a výrobci pod větším drobnohledem, pokud jde o složení jejich výrobků. „Aktuálním tématem je použití palmového tuku, na který mají Češi nově „spadeno“. Vadí jim nutriční dopady, ale i sociální aspekty z pohledu vlivu na životní prostředí. Proto jsme palmový tuk odstranili z většiny našich Emco Mysli na zdraví, Ovesných kaší i Ovesných sušenek,“ zdůrazňuje Martin Jahoda.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v dvojčísle Retail News leden-únor…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *