Vůči cukrovinkám není téměř nikdo imunní

Rychle rostoucí kategorií jsou čokoládové pralinky

Sladkosti se řadí k produktům, které mají jisté místo v nákupních košících českých domácností. Proti loňsku za ně rodiny utratily víc a některé kategorie stoupaly i o patnáct procent. Navíc jde podle firem o segment, který mají proti jiným snadnější cestu zaujmout novinkami. Zdaleka přitom nejde o řadu výrobků, která by byla určená hlavně dětem.

Sladkosti jsou široká kategorie, a i to je jeden z důvodů, proč se ke slovu při nákupech dostávají často. „Řečí čísel – tuto kategorii alespoň jednou za osm měsíců zakoupí každá česká domácnost. To znamená, nikdo není vůči této kategorii imunní a lhostejný,“ říká Vladimíra Šebková z GfK. Podle ní průměrná česká domácnost investovala do kategorie sladkostí 2 820 Kč, což je zhruba o 6 % více než v loňském roce.

Domácnosti nakupují sladkosti jednou za deset dní, což znamená, že pro cukrovinky do obchodu chodí velmi často. Za jeden takový nákup této kategorie nechaly rodiny podle šetření GfK v období leden až srpen v obchodě necelých 50 Kč.

Z hlediska výdajů i z hlediska počtu kupujících domácností je nejsilnější kategorie sušenek a oplatek, následována tyčinkami a tabulkovými čokoládami. „Tyto kategorie mají rozdílný vývoj. Zatímco výdaje do tabulkových čokolád meziročně klesají díky nižšímu počtu kupujících domácností a nižší frekvenci nákupů, výdaje do sušenek, oplatek a tyčinek rostou. Za tímto nárůstem stojí zejména vyšší hodnota průměrného nákupu. U tyčinek i vyšší frekvence nákupů,“ doplňuje Šebková.

Velkou a rychle rostoucí kategorií jsou čokoládové pralinky (bonboniéry apod.). Tu za osm měsíců koupilo 80 % českých domácností a každá za ni v průměru vydala necelých 400 Kč. To je proti předchozímu roku nárůst o 15 %. Nejméně naopak vydávají domácnosti za pěnové sladkosti (marshmallow) a lízátka. Tyto kategorie mají jak nejnižší základnu kupujících domácností, tak i nejnižší frekvenci nákupů.

Vzhledem k šíři kategorie se významně liší nejoblíbenější produkty u jednotlivých společností či pod různými značkami. Firmy se ale ve velké míře shodují na tom, že zákazníci rádi koupí nové výrobky, ke značce ale musí mít důvěru.

„Rádi zkouší novinky – nové příchutě již zavedených značek (například u nás Kávenky, Kakaové řezy), ale vrací se ke svým oblíbeným a vyzkoušeným výrobkům. Novinky, respektive nové příchutě, vnímají jako zpestření trvalého portfolia,“ vysvětluje Světlana Votočková, marketingová manažerka společnosti I.D.C. Praha. S tím souhlasí i zkušenosti firmy Nestlé. „Výborně fungují osvědčené značky, které jsou zákazníkům známé, zároveň ale také rádi zkoušejí nové varianty již zavedených produktů,“ vysvětluje Andrea Brožová, corporate communication manager společnosti Nestlé.

Mírně jinak vnímá trend testování nových výrobků značka Ferrero. „Obliba produktů se mění postupem času, a to především v rámci sezónních výrobků, kdy se setkáváme se stále větší oblibou,“ říká PR specialistka Zuzana Humeníková.

Společnost proto pravidelně přichází s novými edicemi a Humeníková říká, že právě to se odráží i v prodejích v porovnání s klasickou příchutí. „Vzhledem k tomu, že jde převážně o sezónní příchutě, ‚klasické‘ si i nadále ponechávají svůj význam a důležitost na trhu,“ dodává. Tak u společnosti z poslední doby zaujaly u značky Kinder závěsná vajíčka a 100gramová Maxi vajíčka, Nutella nebo Ferrero Rocher zabodovaly s probíhajícími soutěžemi a Tic Tac si získal zákazníky aktuálními sezónními příchutěmi Winter Sweet Mint a Winter Red Berry s potiskem zimních motivů. Společnost uvedla jako novinky i Kinder Pingui Malina, u kterého hlásí pozitivní ohlasy a v rámci pralinek pro spotřebitele připravila nové formáty balení.

Určité jistoty na trhu cukrovinek ale stále figurují. Důkazem je stálice společnosti Haribo, kterou jsou nejprodávanější Zlatí medvídci Haribo Goldbären. „Již několik let se drží na přední příčce mezi našimi TOP 10 produkty,“ doplňuje Michaela Spickett, marketingová manažerka firmy.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v listopadovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.