V online světě se prosazuje personalizace

Jak začít s personalizací eshopu nebo webu?

Známe to všichni z našich online nákupů. Přicházíme do rozsáhlého online obchodu – eshopu, který stejně jako velký obchodní dům nabízí širokou škálu různého zboží. Na úvodní stránce jsou nám prezentovány aktuální novinky či akční zboží. Výjimečně jsou nabídnuty produkty, které jsme si prohlédli při poslední návštěvě.

Jak nám toto vše ovšem pomůže si rychleji a lépe vybrat zboží, které nás zajímá? Téměř nijak. Taková nabídka prakticky není personalizovaná. Personalizace nabídky je přitom trendem, který se čím dál více v online světě prosazuje.

Ideálním případem oproti tomu je, pokud při opakované návštěvě eshopu jsou úvodní nabídky a zkratky do oblíbených kategorií již personalizovány dle našich předchozích nákupů, prohlédnutého zboží či času stráveného v dané kategorii zboží. Máme mnohem rychlejší cestu k vytouženému zboží a skutečně zacílenou inspiraci pro nákup – ať už se jedná o první nákup podobného zboží, např. elektroniky, či up-sell, tedy opakovaný nákup FMCG zboží, např. potravin, drogerie či potravy pro psí mazlíčky.

Z perspektivních skupin vytvořte „persony“

Jak ovšem začít s personalizací svého eshopu, či webových stránek obecně? Je třeba poznat své návštěvníky. Jak se chovají, jaké jsou jejich cesty po webu, jaké kategorie nejčastěji navštěvují, jaké produkty nejvíce nakupují. Je třeba popsat nejčastější chování – resp. skupiny osob, které jsou pro nás nejzajímavější z hlediska počtu nákupů, obratu, marže a dalších zásadních ukazatelů.

Zpravidla tak zjistíme několik nejperspektivnějších skupin zákazníků, u kterých jsme schopni popsat jejich typické chování. Pro každou danou nejperspektivnější skupinu vytvoříme „personu“. Tedy přesnou definici chování, na základě které zařadíme do dané persony návštěvníka portálu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.