E-commerce B2C

Rychlý vzestup elektronického obchodu má pokračovat, hlavně na Východě.

Obrat elektronického obchodu (e-commerce) v Evropě stále roste velice rychle. V průměru meziročně přibližně o 15 %. Loni dosáhl 423 mld. eur a letos by to mělo být 477 mld. eur. Vyplývá to z výroční analýzy oborové asociace Ecommerce Europe.

Zpráva „European B2C E-Commerce Report, 2015“ zahrnuje 47 zemí starého kontinentu, včetně těch nejmenších, mj. Lichtenštejnska, Malty, Kypru a Andory. Z 818 mil. Evropanů jich přes internet pravidelně nakupuje 331 milionů. Počátkem letošního roku mohli klikat celkem na 715 tisíc webových stránkách, jichž stále přibývá.

Z uvedené sumy 423 mld. eur připadá na 28 zemí Evropské unie 87 %. Mimo toto integrační seskupení je největším trhem Rusko. Tamní online prodej loni stoupl vůbec nejrychleji v Evropě, a to o 25,4 % na 18,8 mld. eur.

Jak si stojí Evropa globálně

„Evropskému trhu elektronické komerce se daří velice dobře. V globálním měřítku mu patří druhé místo za Asií, kterou pohání hlavně obrovská Čína,“ konstatuje Wijnand Jongen, ředitel výkonného výboru Ecommerce Europe, jež sídlí v Bruselu. Tato asociace zastupuje zájmy více než 25 tis. firem prodávajících online zboží a služby.

Celosvětový obrat e-commerce loni meziročně stoupl o 24 % na 1 943 mld. dolarů. Z toho připadá na Asii a Tichomoří 770 mld. dolarů, tedy skoro dvě pětiny celosvětového ukazatele. Následují Evropa (29,2 %) a Severní Amerika (26,2 %). Přitom ve dvou posledně uvedených regionech jsou na internet napojeny zhruba tři čtvrtiny domácností, zatímco v Asii a Tichomoří v průměru necelé dvě pětiny. Ale Asie v prodeji „dohání“ díky tomu, že v ní žije více než polovina světové populace. Na internetu zboží a služby loni nakoupilo 523 mil. Asijců, 274 mil. Evropanů a 195,5 mil. Severoameričanů.

Z celosvětové populace 7,22 mld. loni používalo internet skoro 2,74 mld., z toho přes něj nakupovalo 1,14 mld. zákazníků. Globální online prodej zboží a služeb podle zářijové předpovědi Ecommerce Europe přesáhne 2,2 bilionu dolarů.

Pokud jde o hodnotu nákupu připadající na jednoho zákazníka, vede Severní Amerika (2 674 dolarů), v Evropě je to 2 070 dolarů, v Asii a Tichomoří 1 472 dolarů. Ale Asijci dohánějí, neboť jejich výdaje v přepočtu na jednoho online nakupujícího loni vzrostly o 26 %.

Po celém světě přibývá zákazníků nakupujících online potraviny. Platí to i pro Evropu, kde jich podle zprávy společnosti Syndy loni z celkového počtu internetových zákazníků bylo 16 % ve srovnání se 13 % v roce 2013.

Četné národní studie dokazují, že rychle přibývá online zákazníků nakupujících přes chytré telefony, nikoli přes stolní počítač nebo tablet. Například v Rakousku jejich počet loni přesáhl milion a celkem utratili přes 350 mil. eur.

Na čele je suverénně Británie

Největším evropským trhem zůstává Velká Británie, kde obrat e-commerce loni meziročně stoupl zhruba o sedminu a v přepočtu dosáhl 127 mld. eur. Británie spolu s Německem a Francií představují skoro tři čtvrtiny (73,7 %) celoevropského ukazatele.

Podíl vysoce vyspělých zemí na prodejním obratu e-commerce by se měl dále snižovat, neboť nadprůměrným tempem se zvyšuje prodej ve východní a jihovýchodní Evropě. Nejenom v Rusku, ale také na Ukrajině, kde dynamiku online prodeje současná krize nepoznamenala.

Internetová populace v Rusku čítá zhruba 85 mil., takže je vůbec nejpočetnější v celé Evropě. Ale penetrace internetu tam dosahuje (podle údajů z roku 2014) 59,2 %, je tedy výrazně nižší než průměr Evropské unie (75 %).

Rusové přicházejí on line nákupům na chuť. Počet zákazníků, kteří alespoň jednou použili internet, se v období 2009 – 2014 více než ztrojnásobil na 28 milionů. Kupující na internetu loni v průměru utratil 671 eur. O něco méně (661 eur) to bylo na Ukrajině, která se nyní nachází v hlubokém hospodářském útlumu.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *