Manner představuje v segmentu cukrovinek tradici a kvalitu

Vlajkovou lodí zůstává originální receptura

Společnost Manner, specialista na výrobu oplatek, zůstává věrná tradičním recepturám, které zákazníkům chutnaly už před 125 lety, kdy firma vznikla. A chutnají dodnes, jak vyplývá z rozhovoru s Alešem Aldo Koláčkem, jednatelem společnosti Josef Manner.

Značka Manner představuje v segmentu cukrovinek tradici, kvalitu a v neposlední řadě také styl. Je tímto způsobem vnímána také na českém trhu?

Myslím, že jsme velmi blízko tomu, abych řekl, že ano. Nedávno jsme si udělali na internetu anketu, které se zúčastnilo přibližně 2000 lidí. Odpovědi mě velmi příjemně překvapily. Většina lidí věděla, jak je společnost stará a že je pro ni charakteristická růžová barva. Příjemné překvapení pro mě bylo, že odpovědi na otázky zaměřené na oblíbené příchutě přesně korespondovaly s našimi prodeji na českém trhu.

Ano, zákazníci už dnes v České republice ve velké míře vědí, co značka Manner z hlediska kvality představuje.

Jaké hlavní trendy lze z pohledu dodavatele vysledovat na trhu cukrovinek v České republice?

Český zákazník je poměrně konzervativní, a tak výrazné změny v tomto segmentu nejsou.

V poslední době spočívá změna hlavně v tom, že se lidé stále více zajímají o kvalitu. Žhavým tématem je složení výrobků na českém trhu a v zahraničí. Lidé se nás ptají, zda jsou výrobky Manner, které si kupují v České republice stejné jako v Rakousku. A my odpovídáme, ano jsou.

Všechny výrobky vyrábíme v Rakousku a ve stejné receptuře. Neexistuje, že by byla nějaká receptura vyráběna jen pro Česko nebo některé jiné země. Rozdíl je jen v jazykových mutacích na obalové fólii, protože vyvážíme do více než 50 států světa.

Jak vůbec jako značkový výrobce vnímáte problematiku rozdílných receptur pro jednotlivé trhy, avšak ve stejných obalech?

Navazuje to na kvalitu. Někteří výrobci v „nových“ zemích EU nedodržují základní pravidlo: být vůči spotřebiteli férový. Neustále se hledají nějaké kličky ve složení výrobků apod.

Loňský i letošní rok je pro výrobce katastrofální z hlediska surovin. V poslední době se zvýšila cena lískových oříšků až o 100 %, čokoláda o 60 % a v letošním roce růst cen dále pokračuje. My ale přesto budeme držet obsah oříšků 12 % v krému, protože např. u Original Neapolitaner to takto děláme více než 117 let.

Pan Manner vždy říká, když jsme fungovali za dob monarchie, tak byly také problémy. Když přišla první světová válka a rozpad Rakouska-Uherska znamenalo to pro firmu Manner ztrátu 90 % trhu. Přišla další krize i válka a firma to vše vydržela a recepturu nezměnila.

Sama můžete posoudit, že jste jako dítě měla své oblíbené výrobky, a dnes si řeknete, že už Vám tolik nechutnají. A není to tím, že se Vám změnily chutě, ale přizpůsobují se receptury. To Manner nedělá a zákazník to dokáže ocenit.

Mnozí dodavatelé argumentují tím, že obchodníci chtějí stále levnější receptury a tlačí je k používání méně kvalitních surovin. Pociťujete to také?

Samozřejmě, i když skrytě a to tlakem na cenu, bez ohledu na cenu surovin, složení, kurz měny atd. Raději naše produkty do takové společnosti nebudeme dodávat. Nejsme ochotni změnit recepturu, chceme držet standardní kvalitu, která je tady 125 let. Jako Čech jsem také kolikrát přemýšlel o tom, zda by Manner neměl pro český trh vytvořit levnější recepturu. Když jsem to říkal v Rakousku, jen kroutili hlavou. O takové věci z jejich pohledu nelze uvažovat.

Hledají se naopak vnitřní rezervy, přiškrcují výdaje, ale měnit receptury? To by byl podvod na zákazníka.

Dalším tématem jsou vyšší ceny některých produktů v Česku než například v Německu nebo Rakousku. Jak přistupuje k cenotvorbě Manner?

U mezinárodních zákazníků fungujeme na mezinárodní bázi. Já přesně vím, jak je v jednotlivých zemích nastavená cena u konkrétních obchodníků. Rozdíl, který vzniká, je minimální, zpravidla na straně logistiky. Cena je jinak stejná.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v říjnovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.