Češi na letáky stále nedají dopustit

Přesné zacílení zvyšuje efektivitu kampaně až o třetinu

Česká republika bývá označována jako letáková velmoc, ročně se u nás roznesou až čtyři miliardy letáků. Pro všechny velké obchodní řetězce jsou slevové akce a letáky s jejich prezentací nejdůležitějším marketingovým nástrojem.

Zvláště v období Vánoc, které jsou největší akcí roku, a jejichž kampaň se začíná připravovat už nyní. I pro malé a střední obchodníky je letáková distribuce oblíbenou formou marketingové komunikace s klienty. Neadresné doručování je totiž ideálním nástrojem pro masivní oslovení zákazníků.

Češi se o letáky navíc opravdu zajímají, stojí o ně a především se jimi nezřídka řídí při nákupu. Podle průzkumů je neadresná distribuce dokonce úspěšnější, než reklama v TV. Statistiky ukazují, že veškeré letáky sleduje 39 % nakupujících, 40 % sleduje letáky vybraného obchodního řetězce. Nabídkami z letáků se pak při nakupování velmi často řídí 57 % Čechů a 8 % dokonce uvádí, že nakupuje výhradně podle nich. Pouze 7 % lidí na letáky reaguje zřídka nebo vůbec.

Papírový nebo elektronický leták?

Přestože návštěvnost serverů shromažďujících letáky rychle roste, nelze říci, že by zájem o klasické, papírové, letáky mezi lidmi poklesl. Na rozdíl třeba od e-knih nemají totiž elektronické letáky pro koncové spotřebitele mnoho výhod – je jednodušší a pohodlnější projít si tištěné materiály, které jsou doručeny do schránky, než se proklikávat stránkami na internetu.

Navíc počítač stále ještě nemá každá česká domácnost a skoro dva miliony Čechů nikdy nebylo na internetu. Především starší lidé jsou elektronickými letáky často prakticky neoslovitelní. I ti, kteří běžně využívají počítač a chytrý telefon, si k elektronickému letáku hledají cestu pomalu.

Naopak klasické tištěné letáky jsou pro 65 % spotřebitelů nejdůležitějším zdrojem informací o promočních akcích, ať už je čtou doma nebo přímo v obchodě.

Jak má vypadat správný leták?

Ačkoli úspěch letákové kampaně z nemalé části závisí na atraktivnosti nabídky, není to jediná podmínka zdárného oslovení klienta. Je důležité, aby obchodníci měli konkrétní představu o cílové skupině, kterou chtějí svou nabídkou oslovit, a podle toho celý leták koncipovat.

Správný leták by měl zaujmout na první pohled. Mělo by se dát jednoznačně určit, kdo zákazníka s nabídkou oslovuje a co konkrétně leták nabízí. Je možné umístit i slevové kódy. Časové vymezení akce a adresa obchodníka jsou nezbytné náležitosti, které by neměly být podceňovány a měly by být v rámci letáku dobře viditelné.

V dnešní době jsou takřka neomezené možnosti, co se tvaru a velikosti letáku týče. Ten tak může doputovat k zákazníkům i ve formě závěsky na schránku nebo na kliku.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém čísle Retail News…

Jeden komentář: “Češi na letáky stále nedají dopustit”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.