Pokladna budoucnosti je mobilní terminál
Samostatný pokladní systém je minulostí a je dnes jednou, velmi důležitou, součástí propojených technických, obchodních a marketingových systémů, vlastních i třetích stran.
Představa pokladny s klikou a tlačítky, která zacinká při otevření peněžní zásuvky, v nás vyvolává příjemnou sentimentální vzpomínku a je vzdálená tomu jak vnímáme trochu neosobní svět obrazovek, skenerů a terminálů. Pokladny i svět okolo nich se mění a přitom máme stále stejnou potřebu cítit se při nakupování dobře.
O to, co dříve zastal obchodník na rohu, u kterého jsme rádi nakupovali, a bylo nám přitom příjemně, se dnes starají rozsáhlé obchodní a marketingové systémy. Jejich koncepty jsou ale u různých obchodníků vzájemně podobné a potřeba inovací a diferenciace je stále častější.
S postupující digitalizací k tomu pro klasické kamenné obchody přistupuje potřeba reagovat na internetové obchodování a propojit vlastní nesporné logistické a obchodní přednosti s otevíráním nových prodejních kanálů.
V obchodě lze nalézt širokou škálu řešení, od samostatných pokladen, přes řešení pro malé filiálky až po centralizované pokladní systémy velkých obchodníků. U poslední skupiny se dále popisované trendy projevují nejvýrazněji.
Propojené systémy a cloud
Samostatný pokladní systém je minulostí a je dnes jednou, velmi důležitou, součástí propojených technických, obchodních a marketingových systémů, vlastních i třetích stran. Nejvýraznější roli přitom sehrál rozvoj otevřených softwarových řešení a datových služeb včetně internetu.
Budoucnost směřuje k dodávce pokladních systémů jako řízené služby. Vzniká tím příležitost i pro menší obchodníky, kteří si například budou moci pronajmout pokladní řešení v cloudu. Nebezpečí se může skrývat ve snaze adaptovat nové technologie na stávající pokladní systémy, která pravděpodobně povede k uzavřenosti řešení a vysokým nákladům. Na druhé straně přestane mít význam otázka inovačních cyklů pokladního software, protože vývoj bude kontinuální.
Samotné pokladní místo budoucnosti má vlastnosti terminálu sestávajícího například z tabletu a bezdrátově připojených periferií, nebo přímo mobilního zařízení v ruce zákazníka nebo prodavače. Takové řešení přináší mobilitu a flexibilitu nasazení pokladen v místech interakce se zákazníky.
Multichannel a loajalita.
Propojení prodejních kanálů umožní zákazníkovi vzájemně kombinovat různé způsoby získání zboží a plateb (customer journey) od nakupování z domova, vyzvednutí nebo dodání zboží domů, samoobslužné postupy nebo klasické odbavení na pokladně. Přitom je důležitá stejná a transparentní komunikace a stejná prodejní pravidla (ceny, akce) přes všechny kanály.
Na všech místech interakce, zejména v místech plateb, musí být k dispozici informace o zákazníkovi, jeho objednávkách, dostupnosti zboží a použitých obchodních pravidlech. Pokladní systém musí tyto požadavky buď sám naplňovat, nebo být online integrován s řešením třetích stran.
Velký význam mají všude stejně dostupné a obsahově správné informace o produktech, obsažené v databázi spravované systémy PIM. Mobilní technologie se projeví například při distribuci a uplatňování elektronických kupónů a outsourcování couponingu jako služby přinese větší efektivnost a stane se dalším zdrojem personalizovaných dat.
Věrnostní programy dají zákazníkovi výrazně osobní přístup a stále důležitější význam budou mít individuální nebo alespoň segmentově zaměřené nabídky před anonymně poskytovanými slevami. K tomu je ale zapotřebí povýšit znalost zákaznických (big) dat na jejich skutečné využití při tvorbě sortimentní nabídky ve spolupráci obchodníků s výrobci.
Napsat komentář