Moderní pokladní místo

Pokladna budoucnosti je mobilní terminál

Samostatný pokladní systém je minulostí a je dnes jednou, velmi důležitou, součástí propojených technických, obchodních a marketingových systémů, vlastních i třetích stran.

Představa pokladny s klikou a tlačítky, která zacinká při otevření peněžní zásuvky, v nás vyvolává příjemnou sentimentální vzpomínku a je vzdálená tomu jak vnímáme trochu neosobní svět obrazovek, skenerů a terminálů.  Pokladny i svět okolo nich se mění a přitom máme stále stejnou potřebu cítit se při nakupování dobře.

O to, co dříve zastal obchodník na rohu, u kterého jsme rádi nakupovali, a bylo nám přitom příjemně, se dnes starají rozsáhlé obchodní a marketingové systémy. Jejich koncepty jsou ale u různých obchodníků vzájemně podobné a potřeba inovací a diferenciace je stále častější.

S postupující digitalizací k tomu pro klasické kamenné obchody přistupuje potřeba reagovat na internetové obchodování a propojit vlastní nesporné logistické a obchodní přednosti s otevíráním nových prodejních kanálů.

V obchodě lze nalézt širokou škálu řešení, od samostatných pokladen, přes řešení pro malé filiálky až po centralizované pokladní systémy velkých obchodníků. U poslední skupiny se dále popisované trendy projevují nejvýrazněji.

Propojené systémy a cloud

Düsseldorf, DEU. 24.02.2015. An der EuroCIS, Europas führende Fachmesse für IT im Handel, vom 24. bis 26. Februar 2015 nehmen 318 Aussteller aus 23 Ländern auf 9.130 m² netto teil. Mit Lösungen, Trends und Visionen für den Handel der Zukunft in all seinen Formen und Funktionen bietet die EuroCIS einen einzigartigen Think Tank in Sachen Retail Technology. Die EuroCIS 2015 bildet mit ihrer Angebotspalette das gesamte handelsspezifische Know-how der IT-Branche ab: Multi-Channel-/ Omni-Channel-Management, Business Analytics/ Big Data, Zahlungssysteme, E-Commerce/E-Business Lösungen, ERP/ Supply Chain Management, Mobile Solutions & Technologies, POS-Software/-Hardware, Checkout Management, Digital Marketing/Digital Signage, Workforce Management, Loss Prevention, Cash Management, Warensicherung, Wägetechnik und Food Service. | EuroCIS, The Leading Trade Fair for Retail Technology, from 24 to 26 February 2015. 318 exhibitors from 23 countries on 9.130 m² net are represented. By presenting solutions, trends and visions for the retail trade of the future in all its forms and functions, EuroCIS is a unique think tank in matters of retail technology. EuroCIS 2015 wide range covers the entire retail-specific expertise of the IT sector: Multi-channel and omni-channel management, business analytics and big data, payment systems, e-commerce and e-business solutions, ERP and supply chain management, mobile solutions & technologies, POS software and hardware, checkout management, digital marketing and digital signage, workforce management, loss prevention, cash management, retail security, weighing technology and food service. Foto: Constanze Tillmann, Exploitation right Messe Duesseldorf, M e s s e p l a t z, D-40474 D u e s s e l d o r f, www.messe-duesseldorf.de; eine h o n o r a r f r e i e  Nutzung des Bildes ist nur fuer journalistische Berichterstattung, bei vollstaendiger Namensnennung des Urhebers gem. Par. 13 UrhG (Foto: Messe Duesseldorf / ctillmann) und Beleg moeglich; Verwendung ausserhalb journalistischer Zwecke nur nach schriftlicher Vereinbarung mit dem Urheber; soweit nicht ausdruecklich vermerkt werden keine Persoenlichkeits-, Eigentums-, Kunst- oder Markenrechte eingeraeumt. Die Einholung dieser Rechte obliegt dem Nutzer; Jede Weitergabe des Bildes an Dritte ohne  Genehmigung ist untersagt | Any usage and publication only for editorial use, commercial use and advertising only after agreement; unless otherwise stated: no Model release, property release or other third party rights available; royalty free only with mandatory credit: photo by Messe Duesseldorf]

Samostatný pokladní systém je minulostí a je dnes jednou, velmi důležitou, součástí propojených technických, obchodních a marketingových systémů, vlastních i třetích stran. Nejvýraznější roli přitom sehrál rozvoj otevřených softwarových řešení a datových služeb včetně internetu.

Budoucnost směřuje k dodávce pokladních systémů jako řízené služby. Vzniká tím příležitost i pro menší obchodníky, kteří si například budou moci pronajmout pokladní řešení v cloudu. Nebezpečí se může skrývat ve snaze adaptovat nové technologie na stávající pokladní systémy, která pravděpodobně povede k uzavřenosti řešení a vysokým nákladům. Na druhé straně přestane mít význam otázka inovačních cyklů pokladního software, protože vývoj bude kontinuální.

Samotné pokladní místo budoucnosti má vlastnosti terminálu sestávajícího například z tabletu a bezdrátově připojených periferií, nebo přímo mobilního zařízení v ruce zákazníka nebo prodavače. Takové řešení přináší mobilitu a flexibilitu nasazení pokladen v místech interakce se zákazníky.

Multichannel a loajalita.

Propojení prodejních kanálů umožní zákazníkovi vzájemně kombinovat různé způsoby získání zboží a plateb (customer journey) od nakupování z domova, vyzvednutí nebo dodání zboží domů, samoobslužné postupy nebo klasické odbavení na pokladně. Přitom je důležitá stejná a transparentní komunikace a stejná prodejní pravidla (ceny, akce) přes všechny kanály.

Na všech místech interakce, zejména v místech plateb, musí být k dispozici informace o zákazníkovi, jeho objednávkách, dostupnosti zboží a použitých obchodních pravidlech. Pokladní systém musí tyto požadavky buď sám naplňovat, nebo být online integrován s řešením třetích stran.

Velký význam mají všude stejně dostupné a obsahově správné informace o produktech, obsažené v databázi spravované systémy PIM. Mobilní technologie se projeví například při distribuci a uplatňování elektronických kupónů a outsourcování couponingu jako služby přinese větší efektivnost a stane se dalším zdrojem personalizovaných dat.

Věrnostní programy dají zákazníkovi výrazně osobní přístup a stále důležitější význam budou mít individuální nebo alespoň segmentově zaměřené nabídky před anonymně poskytovanými slevami. K tomu je ale zapotřebí povýšit znalost zákaznických (big) dat na jejich skutečné využití při tvorbě sortimentní nabídky ve spolupráci obchodníků s výrobci.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v zářijovém čísle Retail News…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.