Papírová hygiena

Kvůli pohodlí lidé i připlatí

Pro prostředky papírové a vatové hygieny se během posledního roku vydaly české domácnosti do obchodu více než 24krát. Podle společnosti GfK v nákupních košících převládají privátní značky a nákupy v akci, na které připadá necelá polovina výdajů. Vedle toho se ale u řady produktů projevuje zájem o pohodlí – vícevrstvé výrobky či přívětivější balení.

„To se projevuje například zvýšenou poptávkou po kvalitnějších toaletních papírech, tedy tří a více vrstvých, totéž pozorujeme i u papírových kapesníků,“ popisuje Michaela Bugrisová, mluvčí obchodů Albert. Dodává, že třívrstvý toaletní papír ve velkém balení v podobě privátní značky patří mezi nejprodávanější. Právě toaletní papír je největší kategorií papírové hygieny s podílem ve výdajích blížícím se 60 % trhu, jak vyplývá z infromací, které ke kategorii papírové hygieny připravila Hana Paděrová ze Spotřebitelského panelu GfK za období květen 2014 – duben 2015.

Jedním z trendů je vlhčená varianta produktu. O ni je zájem, ačkoliv dosud většina rodin dává přednost klasické. V posledním roce vlhčený toaletní papír podle GfK nakoupila desetina českých domácností, a to v průměru jednou za čtyři měsíce, nejčastěji v hypermarketech, diskontech či supermarketech. „Vlhčené produkty se stávají u spotřebitelů oblíbenou variantou na cesty, respektive jako doplněk do domácností s malými dětmi,“ uvádí Lenka Štefčeková, product and brand managerka značky Harmony ze společnosti Slovak Hygienic Paper Group.

Trendy jsou ale daleko širší. Nejoblíbenější jsou podle značky Harmony bílé a neparfemované toaletní papíry. Někteří přesto vybírají čistě podle vzhledu. „Pokud jde o potisk či o parfemaci papírových hygienických výrobků, jsou žádané i parfémované bílé papíry s barevnou dekorativní ražbou, které spotřebitelé přizpůsobují například interiéru koupelny,“ vysvětluje Štefčeková.

Vedle ceny zákazníci podle zkušeností firmy řeší jemnost, pevnost a schopnost absorpce. „V Čechách kategorii toaletního papíru ovlivňuje i velikost balení,“ dodává Štefčeková. „Roste prodej větších balení – multipacků od 16 rolí výš a zároveň prodej třívrstvých papírů na úkor dvouvrstvých,“ potvrzuje Andrej Zimanyi, jednatel společnosti Moracell, která uvádí na trh produkty pod značkou Big Soft.

Kromě toho jdou na odbyt i novinky sezóny. „Velmi populární je inovace se splachovatelnou ruličkou,“ popisuje zkušenosti z prodejen Albert Bugrisová.

Kapesníčky jdou na odbyt designové

Kvalitnější vícevrstvé produkty jsou trendem i u dalších kategorií, především u papírových kapesníčků, druhého největšího segmentu, který si na trhu získal 16% podíl. Tady se ke slovu dostávají i čtyřvrstvé varianty.

Kapesníčky nakupují více než tři čtvrtiny českých domácností. Ty tradičnější v balíčkách se objevují v nákupních košících téměř 70 % rodin, a to jednou za dva měsíce. Novější balení v krabicích nakupuje už víc než polovina domácností, i když o něco méně často – průměrně pětkrát ročně.

Zatímco balíčky hledají zákazníci především v diskontech, kapesníčky v boxech nakupují hlavně v hypermarketech. Do velké míry o nákupech rozhoduje design. „Výrobci se proto snaží design krabičky obměňovat například podle ročních období,“ doplňuje Bugrisová za Ahold.

U této kategorie se také výrazně projevuje sezónnost. Větší poptávka je v období chřipkových onemocnění, na jaře či na podzim. „Léto naopak svědčí kuchyňským rolím, které jsou hojně využívané při grilování nebo v období Vánoc, kdy lidé konzumují větší množství smažených jídel,“ dodává Bugrisová.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v letním čísle časopisu Retail News…

Jeden komentář: “Papírová hygiena”

  1. Splachovatelná rolička od ZEWY „Aqua Tube“ jsou opravdu bezva. Člověk si opravdu rád vyplatí za komfort, kvalitu a dokonce něco netypického 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.