Sortiment cukrovinek je každoročně plný nových a atraktivních tvarů a barev, příchutí a neobyčejných inovací zaměřených na změny v regálech obchodů. Ani letos nechyběly nápady, jak ukázal 45. Mezinárodní veletrh cukrovinek (ISM), který se konal od 1. do 4. února 2015 v Kolíně nad Rýnem.
Z nejpříznivějších cen sladkostí v celé Evropě se mohou nyní, stejně jako už v minulých letech, těšit spotřebitelé v Německu. V žádné jiné evropské zemi nelze koupit cukrovinky tak výhodně jako u našich sousedů, uvedl Mezinárodní obchodní svaz cukrovinek (Sweets Global Network) při příležitosti největšího světového veletrhu sladkostí a snacků (ISM).
Průzkum cen sladkostí European Confectionery Price Barometer 2013/2014 ve 20 evropských zemích provedla na podzim 2014 na objednávku Sweets Global Network společnost Nielsen. Zatímco spotřebitelé v Německu vydali za koš sladkostí, který se skládal ze 17 značkových výrobků (6 čokoládových výrobků, 5 druhů cukrovinek, 3 výrobků sladkého pečiva a 3 slaných snacků) 23,65 euro, v Norsku spotřebitelé vydali 50,05 euro, tedy více než dvojnásobek.
Tato absolutně špičková cena je však výjimkou, protože ve Švýcarsku, druhé nejdražší zemi, stojí soubor stejných sladkostí 39,72 euro. Švýcaři však vydají za identické sladkosti o více než 15 euro než v Němci. V žebříčku nejdražších zemí následuje Dánsko (35,62 euro) a Švédsko (33,75 euro).
Zatímco průměrná cena koše ve všech zkoumaných zemích dosahuje 29,80 euro, je pozoruhodné, že cena stejných sladkostí činí např. na Slovensku 29,35 euro, v Rusku 29,33 euro, v Bulharsku 27,77 euro v Rumunsku 26,52 euro a v Polsku 25,88 euro; je tedy o něco vyšší než v Německu.
V Nizozemí je cena podobně příznivá jako v Německu – 24,28 euro. Prodejní ceny na evropském trhu sladkostí zůstaly stabilní. Od října 2013 do října 2014 ceny v průměru stouply jen o 0,2 %. Přitom překvapuje velká diference u vývoje cen na jednotlivých trzích.
Největší nárůst cen byl zaznamenán podle zjištění společnosti Nielsen v České republice (+6,5 %), v Rumunsku (+3,5 %) a v Řecku (+2,5 %), největší pokles v Maďarsku (-5,5 %), ve Francii (-3,6 %) a v Nizozemí (-2,0 %).
Rozmanitost, veselé nápady a zdravé ingredience
Obor se přizpůsobuje přáním a chutím zákazníků a nabízí široké spektrum nabídky čokoládového zboží a sladkostí, jemného pečiva, křupek a snacků. Malé zákusky a veselá zvířátka ve formě pěny nebo ovocné žvýkačky. Děti potěší barevná pěnová zvířátka nebo ovocné bublající žvýkačky a bonbony, které díky praskajícím granulátům v ústech „explodují“.
Pokud se k nim pije teplý nebo studený nápoj, je senzorický efekt ještě silnější a praskání pokračuje. V bonbonech se uplatní i orientální sezamová pasta Tahin, zatímco gumové dropsy obohacené kyselinou listovou, jsou ve spektru zájmu těhotných žen. Obohacení o železo s magneziem vyvolává zájem osob, které potřebují zlepšit koncentraci a myšlení. Pro skupinu spotřebitelů vyhledávajících „krásu vně i uvnitř“ jsou určeny bonbony obohacené o patentované peptidy s kolagenem.
Nehledě na tvary, dbá odvětví cukrovinek na trendy, jimiž jsou přirozenost nebo výrobky bez alergenů. Barvy na bázi potravin, které se uplatní při výrobě jasných a efektních barev pro potravinářské odvětví, stejně jako vitaminy a pravé ovocné šťávy.
Stále více výrobců reaguje na „Veggie-Trend“ a přicházejí s výrobky bez želatiny. Na trhu se nově objevují také alternativní výrobky bez glukózy, fruktózy nebo krystalového cukru. Výrobky pro vegany a bez laktózy se vyvíjejí zejména v oboru čokoládových produktů.
V současnosti se tak mléčné čokolády pro vegany vyrábějí místo z kravského mléka z rýžového nebo prosného mléka, ale i na bázi pohanky a jáhel. „Blond“ je označení nového fenoménu, který pochází ze Švýcarska, země čokolády. Jde o karamelizovanou čokoládu, která není bílá, nýbrž světle karamelová.
Čokoláda neortodoxními kombinacemi láká náročné požitkáře k testování, např. vysokoprocentních nezpracovaných čokolád – tedy těmi, které se míchají s nepraženými zrnky, ale ve velkém teple se konšují s jemně mletým kořenem maca – nebo čokolád s náplní čajem matcha, s modrými bramborovými chipsy nebo kombinované s křupavými sušenkami nebo s prastarou kulturní rostlinou – amarantem.
Ještě větší původnost se spotřebiteli nabízí s kakaovými boby, které nyní přicházejí na trh buď v čisté podobě, nebo zalité čokoládou. U čokolád je v módě individualizace a výrobci chtějí tento původně internetový trend přenést i do prodejen. Děti i dospělé má oslovit např. souprava určená k výrobě vlastními silami; umožňuje si bez velkých nákladů vyrobit doma čokoládové obrázky.
Testují se také čokolády ovlivněné 3D. Narozeninové dorty mohou být v budoucnu ozdobeny nejen čokoládovými čísly, ale i svíčkami. Nové bezlepkové výrobky se tentokrát objevily jako sušenky pro děti ve formě zvířátek – představují nejnovější trend v sektoru pečiva, který sází na nostalgii a příjemné pocity. V současné době se ve větší míře objevuje tvar srdce, ať už u sucharů s nugátovým krémem, u perníků nebo dokonce „ruského chleba“ s růžovou polevou.
Výrobci přinášejí do hry taje „babiččiny kuchyně“ – sušenky v podobě pohádkových figurek jsou okořeněné pohádkovými příběhy. Ve všech kategoriích sladkostí lze nalézt bio a fair trade výrobky. Ať už jde o sušené ovoce, exotické bobuloviny, oříšky nebo ovocné granuláty – jsou sladkosti s přírodními ovocnými přísadami oblíbenější než dříve.
Přehlídka ovoce ovlivňujícího zdravotní stav spotřebitele, která proběhla v rámci veletrhu subdodávek (ProSweets Cologne), demonstruje možnosti uplatnění přírodních látek, jako je temnoplodec, granátová jablka, brusinky, bobuloviny acai a goji atd., v čokoládách, bonbonech a snackách a v müsli s bobulovinami, sušeným ovocem bez cukru a s oříšky.
ek
Napsat komentář