Inspirace na prodejní ploše

The Inspiration Store je název pilotního projektu, v němž eBay, Pay- Pal a skupina Metro testovaly propojení všech prodejních kanálů. Pro pilotní projekt byla využita prodejní plocha o výměře 200 m2 ve zmodernizovaném nákupním centru Weserpark v Brémách. Koncept The Inspiration Store měl výhradním online obchodníkům umožnit stacionární prodej. Na druhé straně stacionární obchodníci, jimiž byly v případě projektu odbytové linie Metra – Real, Media Markt a Galeria Kaufhof, nabízeli k nákupu část svých sortimentů také prostřednictvím online a mobilních kanálů.

eBay a PayPal uplatnily své dlouholeté zkušenosti v oblasti online obchodu a online plateb, poskytly své technologie, čímž podpořily stacionární obchodníky, kteří své zboží nabízejí také online a mobilními kanály. Metro přispělo svými zkušenostmi se stacionárním obchodem, zbožovými kompetencemi i zkušenostmi v oblasti obchodních nemovitostí.

Experiment probíhal tři měsíce do 18. ledna 2015. Cílem pilotního projektu bylo shromáždit zkušenosti v oblasti obchodu probíhajícího všemi kanály. Po jeho skončení se zkušenosti vyhodnotí. Dlouhodobý stacionární obchod tohoto druhu však zúčastněné firmy zatím v plánu nemají.

Dvoutýdenní změna

K dvoutýdenní změně sortimentu v rámci The Inspiration Store přispěli obchodníci eBay a odbytových linií Real, Media Markt a Galeria Kaufhof. Představovaná zbožová témata se v testovaném období řídila podle sezonního kalendáře.

Jednalo se o kategorie:

  • bytové doplňky
  • hračky pro malé i velké
  • inspirující technika
  • nápady týkající se dárků
  • péče o tělo, wellness, fitness.

„Při sestavování sortimentu zaujímal vedoucí postavení eBay. Disponuje znalostmi, které dovolují zvolit a vyzvat ke spolupráci kompetentní online firmy nabízející jednotlivé výrobky. Tito obchodníci pak byli pro pilotní projekt osloveni,“ uvádí dr. Oliver Breiden z Metro Properties, dceřiné společnosti skupiny Metro pro nemovitosti. Na zbožovém tématu se podílelo kolem deseti obchodníků, kteří svůj sortiment také dlouhodobě nabízejí prostřednictvím eBay. Z návrhů produktů těchto obchodníků se sortiment pro každé téma skládal až ze 400 druhů zboží.

Nové kombinace

V projektu The Inspiration Store se v nové kombinaci představily vyzkoušené technologie různých výrobců a poskytovatelů služeb. Zákazník si mohl koupit výrobky přímo v obchodě, a to podle své volby na digitálním displeji v obchodě nebo prostřednictvím počítače, chytrého telefonu nebo tabletu na www.ebay. de/the-inspiration-store nebo www.the-inspiration-store.de. Online objednané zboží bylo buď zákazníkovi doručeno domů, nebo si je vyzvedl v obchodě.

Kupující si také mohl zvolit, jak bude koupené zboží platit. Nákupy bylo možné uhradit nejen konvenčními platbami, ale i mobilem, a to prostřednictvím aplikace PayPal pro Android, iOS a Windows Phone.

Funkce „odbavení PayPalem“ je již vyzkoušená a rozšířená zejména v odvětví gastronomie. Uživatelé platí bezhotovostně na místě svými chytrými telefony při použití aplikace PayPal. Místa, která tyto platby nabízejí, lze najít v aplikaci PayPal v položce „obchody“. Pokud chce zákazník zaplatit ve zvoleném obchodě, objeví se na displeji pokladního systému obchodníka zákazníkovo jméno a v aplikaci uložený profi l. U své objednávky zákazník uvede, že chce platit systémem Pay- Pal. Autorizace proběhne porovnáním obrázku v aplikaci a v pokladním systému. Po provedené platbě dostane kupující potvrzení o platbě a e-mailem doklad o zaplacené částce.

Alternativně bylo možné v projektu The Inspiration Store použít také aplikaci PayPalu s platebním kódem (aplikace poskytne čtyřmístný PIN). Ke spuštění platby se u pokladny naskenoval kód nebo udal PIN.

Další podrobnosti projektu The Inspiration Store

Osvětlení, hudba v pozadí: Pro osvětlení bylo použito řešení LED firmy Philips, kdy lze barvu osvětlení přizpůsobit druhu zboží. Totéž platilo pro hudbu, kterou zajistila společnost Jamendo. Bezplatná nabídka hudby zahrnuje kolem 20 kategorií a náladových skladeb a používá se k ozvučení obchodů, restaurací apod. Světlo i zvuk jsou naprogramovány a lze je měnit kliknutím myší.

Prezentace zboží: V projektu The Inspiration Store byly využity různé nosiče a zobrazení zboží, jež je možné během několika hodin přeskupit nebo nově vybavit zbožím.

Prezence sortimentu online: Sortiment obchodu byl volitelný také online. Pokud se zákazník zajímal o nějaký druh zboží, který nebyl k dispozici v kamenném obchodě, mohl si ho objednat online v požadované velikosti, barvě, tvaru atd. K tomu sloužily dva digitální displeje, z nichž jeden byl umístěn v prodejně a druhý vně obchodu. V prodejně k tomu sloužila čtyři tlačítka (touchpads – vstupní zařízení běžně používané u notebooků. Jeho účelem je pohybovat kurzorem po obrazovce podle pohybů uživatelova prstu). I v těchto zařízeních bylo možné získat další informace o výrobku. Zákazníci si mohli v prodejně ve svých chytrých telefonech a tabletech najít nabídky produktu u všech zúčastněných obchodníků. Prodejna disponovala bezplatným WiFi, které mohli zákazníci ve svých zařízeních neomezeně používat bez přihlášení.

Elektronické cenovky: Aby nedocházelo k prezentování jiných cen ve stacionárních a jiných cen v online obchodech, provádělo se značení cen centrálně a digitálně. Pokud se ceny měnily, proběhla aktualizace cenovky i na prodejní ploše v Brémách.

Chytré zrcadlo: Při zkoušce oděvu umožnilo jeho zobrazení z 360°. Zákazníci si mohli pomocí zabudované kamery pořídit fotografie a videa a sdělovat je prostřednictvím kanálů sociálních sítí.

Displej s videosekvencí: Za obslužným pultem byly umístěny dva displeje, jejichž videosekvence mohly být individuálně předváděny týmem prodavačů. Podle situace a přání zákazníka mohl tým pro zákazníka během 20 vteřin zvolit mezi pěti různými sekvencemi: např. mávající Weihnachtsmann, ohňostroj nebo zpráva některého z obchodníků.

Kromě toho disponoval projekt The Inspiration Store řešením umožňujícím měření návštěvnosti zákazníky i měřením doby, kterou zákazníci setrvávali u jednotlivých druhů zboží.

 

Bruno Reiferscheid, stores+shops 6/2014

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.