Prodej fairtradových komodit na českém trhu loni výrazně vzrostl

Objemy klíčových fairtradových surovin spotřebovaných na českém trhu v roce 2017 ve srovnání s předchozím rokem výrazně vzrostly.

„U kávy, která je jakousi vlajkovou lodí Fairtrade, jde o nárůst o šestnáct procent, prodej výrobků s fairtradovým kakaem vzrostl dokonce o více než sto třicet procent,“ říká Hana Malíková (dříve Chorváthová), ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko. Připomíná, že podobně dynamický byl meziroční růst českého trhu s Fairtrade výrobky i v předchozích letech: „Klíčové ukazatele, jako je prodej kávy, kakaa, ale i bavlny nebo třtinového cukru, se v posledních letech zvyšují pravidelně o desítky procent. Jen pro srovnání, prodej certifikované Fairtrade kávy vzrostl od roku 2014 téměř čtyřnásobně, prodej výrobků s fairtradovým kakaem ale více než třicetinásobně.“

Růst objemů prodaných fairtradových surovin v České republice je velmi důležitý. Čím více výrobků s certifikací Fairtrade se na trhu uplatní, tím více jich pěstitelé ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky mohou prodat za podmínek Fairtrade – tedy za cenu, která skutečně pokrývá náklady včetně jejich práce,“ vysvětluje Darío Soto Abril, generální ředitel zastřešující organizace Fairtrade International. A uvádí česká čísla do celosvětového kontextu: „Podle našich odhadů nakoupili v roce 2016 spotřebitelé ve více než 130 zemích světa fairtradové výrobky v hodnotě 7,88 miliardy eur (přes 200 miliard Kč). Za zhruba deset let se tato částka zvýšila téměř pětinásobně. Tento významný nárůst přináší prospěch více než 1,6 milionu farmářů a zaměstnanců v 73 zemích světa, kteří jsou zapojení do systému Fairtrade.“

Kromě zajištění minimální výkupní ceny poskytuje systém Fairtrade pěstitelům ještě takzvaný fairtradový příplatek. „Ten jim slouží k tomu, aby mohli investovat do rozvoje svých farem, ale také svých komunit, například do stavby škol, zajištění nezávadné pitné vody nebo dopravy do práce a z práce. Za produkty, které si loni koupili čeští zákazníci, získala družstva farmářů na fairtradovém příplatku přes 8,1 milionu korun, o třetinu více než v roce 2016,“ říká H. Malíková.

Podíl fairtradové kávy stoupl z 1,75 na 2 procenta, celkem jí Češi loni vypili přes 62 milionů šálků

Na českém trhu se loni prodalo 520 tun fairtradové kávy. Jedná se o hmotnost nepražených zrn, která odpovídá zhruba 416 tunám pražené zrnkové kávy. Při celkové spotřebě kávy v ČR, kterou udává Český statistický úřad, to znamená podíl 2 % (v roce 2016 to bylo 1,75 %). Z takového množství fairtradové kávy by se dalo připravit více než 62 milionů šálků espressa. To pro lepší představu znamená, že každý obyvatel ČR včetně nemluvňat vypil v roce 2017 téměř šest šálků fairtradové kávy.

Mezi největší prodejce fairtradové kávy v ČR patří Tchibo Praha, Unipetrol – Benzina v rámci svých provozoven Stop café, OMV Česká republika v rámci konceptu Viva café, významně rostou i prodeje obchodního řetězce Lidl a společnosti J.J.Darboven.  Z ryze českých prodejců fairtradové kávy jsou to pak pražírna a síť kaváren mamacoffee a pražírna Fair&Bio.

Rekordní růst spotřeby fairtradového kakaa, cukru a bavlny

O 132 % vzrostla loni na českém trhu spotřeba fairtradového kakaa. Je to důsledek zavedení Fairtrade programu pro kakao (Fairtrade cocoa programme), který funguje již od roku 2014, zjednodušuje zpracovatelům podmínky při výrobě produktů z fairtradového kakaa a pěstitelům kakaa dává více příležitostí k uplatnění jejich produkce za podmínek Fairtrade. Díky tomu se výrobky s fairtradovým kakaem uplatňují stále více i ve velkých obchodních řetězcích. Například společnost Kaufland, která začala zavádět výrobky v rámci Fairtrade programu pro kakao již v roce 2015, prodala v roce 2017 výrobky obsahující fairtradové kakao vyrobené ze 136 tun kakaových bobů, což je o 65 % více než v roce předešlém.

Lídrem v oblasti fairtradového kakaa se stala jednoznačně společnost Lidl, která se k programu Fairtrade program pro kakao připojila až v roce 2017 a během loňského roku prodala výrobky vyrobené ze 194 tun fairtradových kakaových bobů. Z ostatních obchodních řetězců se v nedávné době do programu zapojila i společnost Penny market a Norma.  Mezi ostatní společnosti, které v roce 2017 přispěly významně k nárůstu spotřeby fairtradového kakaa v ČR, patří zejména společnosti Hans Riegelein a WAWI Schokolade, které dodávají na český trh sezónní vánoční a velikonoční čokoládové figurky.

Podobně se v loňském roce na českém trhu spotřebovalo také celkem 97 tun fairtradového třtinového cukru, což je dvakrát tolik než v roce 2016. Zásluhu na tom má především společnost Unilever, které se v loňském roce podařilo značně navýšit prodej fairtradové zmrzliny Ben & Jerry´s.

Za nárůstem spotřeby fairtradové bavlny (52 tun v roce 2017) pak stojí hlavně řetězec Lidl a síť drogerií dm drogeriemarkt, které na svých prodejnách nabízejí nákupní tašky z fairtradové bavlny. Tašky z fairtradové bavlny začala v rámci podpory udržitelnosti nabízet i síť knihkupectví Kanzelsberger.

Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE

Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování členů komunity.

 

Zdroj: LITIGO COMMUNICATIONS

Praha, 15. září 2018