Pražské maloobchodní nemovitosti patří k tomu nejlepšímu

Praha je podle aktuální studie společnosti JLL s názvem High Street Retail in Prague 2016 nejzajímavějším maloobchodním trhem v oblasti střední a východní Evropy (CEE).

Podle obdobné studie JLL Destination Europe 2015  se v celoevropském srovnání Praha umístila jako 14. nejvyhledávanější trh jak pro expanzi luxusních značek, tak pro rozšiřování sítě mezinárodních řetězců. Maloobchodníci reagují jak na silnou kupní sílu obyvatel Prahy a České republiky, tak na silný turistický ruch. Podle přehledu společnosti TripAdvisor Top 10 Global City Destinations 2016 je Praha 4. nejnavštěvovanější evropskou turistickou destinací. Prosperující pražský maloobchodní trh neušel zájmu realitních investorů a prodej předního nákupního centra Palladium v historickém srdci Prahy byl jednou z největších investičních transakcí na českém realitním trhu v loňském roce.

Pražský trh moderních maloobchodních prostor vytváří především nákupní centra a solitérní obchody, z nichž se většina těch reprezentativních tzv. vlajkových obchodů nachází na hlavních nákupních třídách v centru města – v ulicích Na Příkopě, na Václavském náměstí a v Pařížské ulici.

„Situace v oblasti nákupních center se dlouhodobě nemění. Majitelé špičkových nákupních center mají díky silnému zájmu nájemců velmi silnou vyjednávací pozici. V případě, že se uvolní nějaká jednotka, prakticky okamžitě se vytvoří řada vážných zájemců. Nájemné nejlepších maloobchodních prostor v nákupních centrech se pohybuje na úrovni 110 EUR/m2,“ říká Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.

V historickém centru Prahy se etablovalo několik nákupních tříd:

Vlajkové obchody značek střední a vyšší úrovně se těší velkému zájmu návštěvníků dolní části Václavského náměstí a ulice Na Příkopě, která ústí na náměstí Republiky u nákupního centra Palladium. „V ulici Na Příkopě a v dolní části Václavského náměstí se čas od času uvolní maloobchodní jednotky, díky kterým se zpestřuje nabídka pražského trhu. V roce 2015 zde své obchody otevřely značky Marc O´Polo a Tiger. Letos by mělo být v nově rekonstruované budově Na Příkopě 14 otevřeno obří hračkářství Hamleys,“ dodává Tomáš Soukup z oddělení maloobchodních nemovitostí JLL.

Doménou luxusních značek je Pařížská ulice, která spojuje Staroměstské náměstí s břehy Vltavy. Elegantní secesní domy a stromořadí podél chodníků vytváří decentní příjemnou atmosféru pro nákupy zboží nejvyšší kvality. Dnes se zde nachází více než 40 obchodů předních luxusních značek, z nichž 15 obchodů provozují tyto značky přímo (bez zprostředkujícího lokálního zastoupení). Jedním z největších obchodů je třípatrový Louis Vuitton, který otevřel na adrese Pařížská 3 na podzim roku 2014 a který zde nabízí nejen ikonické kabelky a kufry, ale i luxusní pret-a-porter kolekce dámského a pánského oblečení. Zájem o prestižní adresu, který Pařížská ulice kvůli svým fyzickým limitům není schopna uspokojit, se přelévá do i sousedních ulic Široké, Kostečné a částečně na Staroměstské náměstí (v návaznosti na obchod luxusního klenotnictví Cartier).

Průměrné nájemné v obchodech uvedených pražských nákupních tříd dosahuje úrovně 185 EUR/m2, (nájemné se vztahuje na průměrnou jednotku o velikosti 100 m2 v dané lokalitě).

„V průběhu čtvrtstoletí od tzv. sametové revoluce se proměnila skladba nakupujících v obchodech na Pařížské. Zatímco těsně po revoluci to byli především cizinci, kteří v Praze buď pracovali, nebo ji navštívili jako turisté, Češi tvořili minoritu. Po přelomu tisíciletí se začali ve větší míře přidávat i Češi. Proměnila se také skladba cizinců. Vedle ruštiny dnes stále častěji uslyšíte také čínštinu a korejštinu. Podle ČSÚ Prahu v roce 2015 navštívilo celkem 292.000 ruských, 197.000 čínských a 180.000 korejských turistů,“ dodává Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu JLL.

„Podle společnosti Global Blue, která se specializuje na tax-free nakupování, v ČR v loňském roce z návštěvníků ze zemí mimo EU nejvíce utráceli čínští turisté (jejich podíl vzrostl ze 14 % v roce 2014 na 25 % v roce 2015), oproti tomu nakupování ruských turistů – tradičních lídrů žebříčku – pokleslo ze 44 % v roce 2014 na 24 % v roce 2015. Zájmu čínských a obecně asijských turistů o Prahu nahrává i nově otevřené přímé letecké spojení mezi Prahou a Pekingem v září roku 2015 a mezi Prahou a Šanghají v dubnu 2016,“ dodává Blanka Vačkova, vedoucí oddělení průzkumu trhu společnosti JLL. O rostoucím významu čínských turistů svědčí i nejnovější marketingová aktivita obchodního domu Kotva, který představil svůj oficiální název i v čínštině Kao-tche-wa.

Kvetoucí maloobchodní trh v Praze a v České republice samozřejmě neunikl zájmu realitních investorů. V roce 2015 směřovalo do sektoru maloobchodních nemovitostí 1,12 miliardy EUR, což je 42 % celkového objemu realitních investic v České republice. Největší jednotlivou transakcí loňského roku byl prodej úspěšného nákupního centra Palladium, které koupila společnost Union Investment za 570 milionů EUR.

„Povzbudivý ekonomický růst, moderní a vysoce kvalitní maloobchodní nemovitosti, nízká úroveň osobního zadlužení a rostoucí útrata na obyvatele činí z českého maloobchodu zajímavý cíl investičních aktivit jak domácích, tak mezinárodních investorů. Během roku 2015 jsme zaznamenali vzrůstající zájem investorů o nákupní centra v Praze, dále regionální maloobchodní projekty, outlety a v neposlední řadě i nemovitosti na vyhlášených nákupních třídách. Zdá se, že tento trend bude pokračovat i v roce 2016, kdy neutuchající zájem o tento sektor potvrzuje množství již rozjednaných transakcí a pokračující silná poptávka,“ uzavírá Stuart Jordan, vedoucí investičního oddělení JLL pro Českou republiku a region střední a východní Evropy.

 

Zdroj: JLL

Praha, 19. dubna 2016