Pětina Čechů plánuje utratit za velikonoční nákup více než v loňském roce

Letos poprvé budeme mít o Velikonocích den volna navíc. Nový státní svátek ale nebude mít vliv na to, jak bude většina Čechů (70 %) trávit velikonoční svátky. Nejčastěji plánují být doma (67 %) nebo navštívit příbuzné (24 %), trávit svátky v zahraničí má v plánu jen jedno procento z nich.

Tradičním pokrmem zůstává mazanec, velikonoční beránek a nádivka. Celá třetina Čechů si je koupí hotové přímo v obchodě. Využít mohou i rozšířenou velikonoční nabídku obchodů Tesco, která zahrnuje sladké ručně vyráběné velikonoční pečivo, prémiové maso nebo nejrůznější sladkosti pro koledníky.

Velikonoční nákup se nejčastěji vejde do 1000 korun

Stejně jako na Vánoce, i o velikonočních svátcích utratíme více než o běžných víkendech. V průměru pak za velikonoční nákup zaplatíme částku do 1000 korun (59 %) a jen 6 % respondentů pak plánuje utratit více než 3000 korun. Téměř pětina (20 %) Čechů letos předpokládá, že kvůli Velkému pátku jako nově stanovenému svátečnímu dnu, utratí na Velikonoce více než minulý rok. Vedle jídla končí v nákupních košících i nezbytná velikonoční dekorace, tu si pořizuje většina (85 %) Čechů.

Tradičním pokrmem zůstává mazanec a beránek

Velikonoční svátky se nesou ve znamení dobrého jídla a pití. Náš jídelníček si vylepšujeme o řadu sladkých i slaných pochutin. Mezi velikonoční pokrmy, které nesmí chybět v českých domácnostech, patří jednoznačně mazanec (71 %), dále pak pečený velikonoční beránek (57 %), nádivka (42 %) nebo uzené maso (24 %). Třetina Čechů (29 %) pak tyto pokrmy koupí už hotové přímo v obchodě. Právě pro ně je určená rozšířená velikonoční nabídka pečiva a dalších delikates z obchodů Tesco. Mohou si vybrat např. z ručně vyráběných a pečených mazanců nebo z dalších 7 druhů velikonočního pečiva. „Všechny výrobky připravují pekaři přímo v našich pekárnách – od navážení surovin, přes přípravu těsta, tvarování produktů až po samotné upečení,“ vysvětluje Jaroslav Heptner, produktový specialista pro pekárenské výrobky společnosti Tesco. V sortimentu tak zákazníci kromě tradičního mazance naleznou třeba jidáše ve dvou provedeních, velikonočního zajíčka, koláč a velikonoční housku s mandlemi nebo cukrem. Zkrátka nepřijdou ani milovníci masa, pro které je v nabídce připravený kohout, křepelka nebo prémiové šunky. Ti, kteří nemají dostatek času na přípravu pokrmů, mohou využít novinek z teplého pultu, kde si mohou vybrat např. z velikonoční nádivky, grilované kachny nebo pečené kýty.

Za koledu dostanou nejčastěji čokoládu a bonbony

Mezi nejoblíbenější velikonoční zvyky patří podle průzkumu zdobení vajíček (83 %), pečení beránka nebo mazance (65 %), návštěvy koledníků (57 %) a pletení pomlázky (34 %). Výrazně také v tomto období roste prodej alkoholu a surovin na přípravu tradičních velikonočních pokrmů. Položkou, která je pak součástí každého většího nákupu, jsou vejce. „ V nabídce máme bílá vejce z českých chovů. Mezi novinky pak patří omega vejce, které mají lepší poměr nenasycených mastných kyselin nebo tzv. indiánská vejce, která vyhrála soutěž česká chuťovka,“ říká František Veselý, nákupčí společnosti Tesco. Většina Čechů (72 %) nakupuje velikonoční vajíčka v běžné obchodní síti a 79 % Čechů pak za velikonoční vajíčka utratí částku do 100 korun.

Koledníci se letos mohou těšit nejvíce na čokolády a bonbony, které dostanou hned v 87 % případech, za koledu dostanou i zdobená vajíčka (61 %) a pro ty starší z nich je pak připraven i alkohol (32 %) nebo peníze (17 %). Při zdobení velikonočních vajíček je nejpopulárnějším způsobem používání připravených nálepek (64 %) nebo namáčení v potravinářských nebo přírodních barvivech (61 %). Tradiční zdobení pomocí vosku používá už jen 16 % respondentů.

 

* Průzkum společnosti Dunnhumby pro Tesco se uskutečnil v únoru 2016. Účastnilo se jej 450 respondentů.

 

Zdroj: Tesco Stores ČR a. s.

Praha, 8. března 2016