Na český trh loni vstoupilo 22 nových značek

Jan Kotrbáček, vedoucí retailového týmu pro střední a východní Evropu společnosti Cushman & Wakefield: „Česká republika reprezentovaná hlavně Prahou si stále udržuje pozici klíčového trhu pro vstup maloobchodních značek do regionu střední a východní Evropy. Láká především rostoucí kupní silou, kterou generuje velký počet zákazníků z řad místních obyvatel a mezinárodních i lokálních turistů.“

  • Na trh regionu střední a východní Evropy¹ v roce 2019 nově vstoupilo 70 maloobchodních značek, z toho nejvíce – 22 – do České republiky
  • Většina značek je z odvětví módy: v Česku 12, v regionu 46
  • Do Česka vstupovaly hlavně americké a německé brandy, do regionu nejčastěji americké a italské
  • Naprostá většina značek si pro svůj vstup do regionu vybrala obchodní centrum, v ČR byl vyvážený poměr vůči high street (obchody na hlavních ulicích velkých měst)

1. Region střední a východní Evropy pro účely tohoto srovnání zahrnuje země V4, Rumunsko a Bulharsko

Turistický segment přitom dále posiluje: celkový počet turistů z ČR i zahraničí v roce 2018 meziročně vzrostl o více než 4 procenta a dosáhl 22 milionů turistů, kteří v Česku strávili přes 55 milionů nocí.

Graf 1: Počet nově příchozích značek do jednotlivých zemí regionu střední a východní Evropy v roce 2019

Dominují módní značky

Většina ze značek, které do Česka loni vstoupily, působí v módním odvětví: jedná se o prodejce oblečení (běžného či sportovního), šperků nebo doplňků. K nejznámějším z nich patří třeba sportovní móda Under Armour či Björn Borg. Silně zastoupený byl i sektor stravování, který necílil jen na Prahu – např. americká síť pizzerií Domino’s své první dvě pobočky otevřela v Brně a do Prahy se chystá až v další expanzi. Za zmínku určitě stojí také prodejce elektromobilů Tesla, který v Praze loni otevřel svůj showroom.

Tabulka 1: Značky ze sektoru módy a F&B, které do ČR nově vstoupily v roce 2019

Tabulka 2: Zastoupení sektorů nově příchozích značek do regionu v roce 2019

Zájem je o nákupní centra i střed Prahy

Zatímco v regionu střední a východní Evropy si celé dvě třetiny značek pro svůj vstup vybraly nákupní centrum, v České republice se pro tento typ provozovny rozhodlo 10 brandů oproti devíti, které zvolily tzv. high street, tedy obchod v některé z hlavních nákupních ulic. To je segment, který má Praha nejsilnější z celého regionu a který je dlouhodobě primární vstupní branou pro příchod nových značek na zdejší trh.

High street by měl v tomto ohledu hrát významnou roli i v příštích letech, kdy se má otevřít několik velkých projektů v centru Prahy: např. multifunkční projekt Savarin do ČR přivede světoznámý gastronomický koncept food hallu Time Out Market. Nové značky pak pro svůj vstup budou moci uvažovat i s dalšími atraktivními prostory, k nimž se řadí Palác Savarin, 100 Yards, City Palais či Náměstí Republiky 7.

Všechny zmíněné projekty se nacházejí v lokalitě hlavní pražské nákupní ulice Na Příkopě či v jejím bezprostředním okolí. Právě „Příkopy“ jsou nejdražší nákupní třídou ve střední a východní Evropě z hlediska nájmu: jeho výše zde dosahuje 235 eur za metr čtvereční a měsíc¹, což Českou republiku řadí na 18. místo v žebříčku zemí podle nejdražších nákupních ulic světa². V rámci regionu CEE zaujímá druhou příčku Budapešť, a to s velkým odstupem: nejvyšší dosahované nájemné zde činí 150 eur za metr čtvereční a měsíc.

Jan Kotrbáček, vedoucí retailového týmu pro střední a východní Evropu společnosti Cushman & Wakefield: „Centrum Prahy je pro maloobchod atraktivní z několika důvodů. Jde o koncentrovanou a kompaktní oblast, zónu UNESCO, jež se díky značnému množství památek a turistických atrakcí i jedinečné atmosféře těší vysokému počtu lokálních i zahraničních návštěvníků. Jde o největší obchodní, společenské a kulturní centrum v celém regionu střední a východní Evropy. Nejfrekventovanější lokality pražského centra se tak mohou pochlubit návštěvností 100 000 lidí denně.“

1. Jedná se o nejvyšší dosahovanou výši nájmu za m2 za ideálních 100 m2 plochy.

2. Main Streets Across The World 2019, Cushman & Wakefield. Žebříček zemí řazených podle nejvyššího dosahovaného nájemného v nejdražší nákupní ulici každé z nich.

Graf 2: Nově příchozí značky do regionu v letech 2018 a 2019 podle typu obchodních prostor

Také letošní rok bude silný

Rok 2020 by měl na český trh přivést další významné množství nových značek. Nejzásadnější za posledních deset let je příchod módního řetězce Primark, který na Václavském náměstí 47 otevře svůj první obchod, jenž bude patřit k největším samostatným obchodům jedné značky v celé České republice. Z luxusních brandů do Česka letos zavítá především Chanel, který se připojí k dalším značkám pro nejnáročnější zákazníky v Pařížské ulici.

Jan Kotrbáček, vedoucí retailového týmu pro střední a východní Evropu společnosti Cushman & Wakefield: „Počet nově příchozích značek do České republiky je srovnatelný s loňským rokem a věřím, že podobně tomu bude i v budoucnu. I přes současnou globální situaci by Praha měla zůstat populární, bezpečnou a dobře dostupnou destinací pro návštěvníky, a tedy i atraktivním místem pro vstup nových značek.“

 

Zdroj: Cushman & Wakefield

Praha, 16. března 2020