Na český trh letos zatím vstoupilo 9 nových značek, nejvýznamnější z nich je Primark

Nehledě na problémy, které maloobchodnímu segmentu způsobila opatření spojená s koronavirovou krizí – v Česku byly prodejny uzavřeny nejdéle v Evropě, 234 dní – na zdejší trh vstupují nové značky. Za první pololetí jich bylo či bude devět, nejvýznamnější je vstup irského oděvního řetězce Primark, otevření jehož prodejny se očekává s napětím.

Letošní první pololetí je nejsilnější za poslední tři roky: loni k nám ve stejném období přišlo šest značek, předloni osm. Nyní se totiž realizují některá otevření prodejen, jež byla kvůli pandemii odložena: Primark, Cinemax či Mr. Jeff vyčkávali na stabilizaci situace, jež zahájení provozu umožní.

Značky, které do ČR nově vstoupily či vstoupí v prvním pololetí roku 2021

Značka Země původu Segment Prodejna Umístění Město
Primark Irsko Oblečení Centrum města Václavské náměstí Praha
Versace Itálie Oblečení Centrum města Pařížská Praha
Dedoles Slovensko Oblečení Obchodní centrum Galerie Butovice Praha
Fielmann Německo Oční optika Obchodní centrum Westfield Chodov Praha
Cozy Home Rusko Nábytek a bytové doplňky Obchodní centrum Centrum Černý Most Praha
Cinemax Slovensko Volný čas Obchodní centrum Olympia Olomouc Olomouc
Dobro & Dobro Cafe Polsko Stravování Centrum města Purkyňova Praha
Motiko Moldavsko Stravování Obchodní centrum OC Nový Smíchov Praha
Mr Jeff Španělsko Čistírna Centrum města Chebská Karlovy Vary

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Retaileři si uvědomují přetrvávající potenciál centra Prahy, která vždy byla, je a bude vyhledávanou turistickou destinací – tato významná část zákazníků se sem, jakmile to půjde, začne vracet. Roste zároveň také kupní síla místních obyvatel. Česko je tedy nadále ideálním místem pro expanzi maloobchodních značek.“

Primark má úspěch zaručen

Potenciálu Prahy si je dobře vědom irský oděvní řetězec Primark, který zde 17. 6. 2021 otevře svou první a největší prodejnu v centru města ve střední a východní Evropě. Ostatní obchody řetězce v regionu fungují zatím v obchodních centrech – v Polsku a Slovinsku, další se chystá v rámci rozšíření bratislavského nákupního centra Eurovea.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Otevření Primarku v Praze je bezesporu nejvýznamnějším vstupem nové značky ze segmentu rodinné módy a doplňků na zdejší trh – nejen letos, ale za uplynulých téměř 20 let. Posledním podobně významným příchodem bylo otevření prodejny H&M v roce 2003, předtím např. značek Zara, C&A, Marks & Spencer či New Yorker. Primark se v Česku určitě zařadí mezi úspěšné prodejce módního oblečení a doplňků za dostupnou cenu. Celosvětově patří mezi nejúspěšnější a nejprogresivnější společnosti ve svém oboru, proto věřím, že jeho úspěch v České republice je jistý.“

Koncept Primarku je pro zákazníky přitažlivý svojí velmi širokou nabídkou produktů, stále nového zboží, nových kolekcí, ale především velice atraktivní cenou. Prodejna v ikonické Flow Building přímo v centru Prahy navíc nabídne velice atraktivní architekturu a špičkovou kvalitu provedení interiéru a zařízení.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Zájem o koncept a zboží Primarku bude určitě velký, Češi mají o značce velice dobré povědomí, mnoho jich vyjíždí za nákupy jejího zboží do okolních zahraničních měst. Dá se tedy předpokládat veliký zájem zákazníků z celé České republiky, kteří za nákupy do Primarku do Prahy pojedou nebo si při návštěvě Prahy nenechají tuto příležitost a zážitek ujít. Obchod bude jistě benefitovat i ze zahraničních návštěvníků, kterých je v Praze ve standardních letech přes 9 milionů ročně.“

Jak Kotrbáček také očekává pozitivní dopad otevření prodejny Primarku na celou lokalitu. Do horní části Václavského náměstí přivede značné množství zákazníků, proto také Cushman & Wakefield nyní eviduje zvýšený zájem retailerů o maloobchodní prostory v blízkém okolí.

Móda, high street, Praha

Na „high street“, tedy hlavní nákupní ulice v centru města, míří čtyři z letošních devíti příchozích značek – tři do Prahy, jedna do Karlových Varů. Pět jich pak otevře svou provozovnu v obchodním centru – většina v Praze, slovenská síť kin Cinemax v Olomouci. Poměr centrum města vs. obchodní centrum je tak jako již dlouhodobě vyvážený.

V souladu s dalším dlouhodobým trendem je i v letošním prvním pololetí nejvíce příchodů v módním segmentu. V Pařížské ulici se otevřela prodejna značky Versace, která tak opětovně vstoupila na český trh (dříve měla obchod v ulici U Prašné brány). Svoji první prodejnu v Praze otevírá slovenský výrobce ponožek, prádla a doplňků Dedoles, který se stal velice úspěšným konceptem: v roce 2020 dosáhl tržeb 400 milionů korun a prodává zboží 600 tisícům zákazníků již ve 20 zemích.

Dvě nově příchozí značky jsou se segmentu F&B: v Praze otevřela svou první českou provozovnu polská kavárenská síť Dobro & Dobro Cafe a také prodejce japonských dezertů Motiko. Trendu obliby nákupu bytových doplňků a vybavení domácnosti využívá ruský koncept Cozy Home.

2021: další příchody nových značek v plánu

Otevřít v letošním roce prodejnu v České republice plánují i další maloobchodní značky, opět z velké části módní – například Chanel a Balenciaga (obě v Pařížské ulici), v obchodních centrech pak Anson’s, Modivo či eObuv.cz, dále třeba fitness centrum Clever Fit.

Celkem by mohlo jít o srovnatelný počet brandů jako v předchozích letech – v roce 2020 jich k nám vstoupilo 25, o rok dříve 24.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Věřím, že maloobchod již nebude muset čelit dalším omezením, jež na něj samozřejmě mají velký dopad, a na český trh budou přicházet nové značky v podobné míře, jako tomu bylo dosud. Jsem přesvědčen, že kamenné prodejny budou stále pro obchodníky a značky důležité a nadále se budou těšit zájmu zákazníků, kteří se sice naučili více nakupovat online, ale na fyzické nakupování rozhodně nezanevřeli. To tak zůstává zásadní složkou strategie retailerů, kteří však musejí zákazníkům nabídnout atraktivní a unikátní koncept prodejny, zkvalitnit zákaznický servis a zefektivnit komunikaci se zákazníkem.“

 

Zdroj: Cushman & Wakefield

Praha, 17. června 2021