IKEA v náročném roce obsloužila větší počet zákazníků a prodala více zboží

Společnost Ingka Group dnes zveřejnila, že IKEA ve finančním roce 2025 dosáhla maloobchodních tržeb ve výši 39 miliardy eur a zaznamenala 1,6% nárůst počtu prodaného zboží a zvýšení návštěvnosti obchodních domů o 1,3 % a online návštěvnosti o 4,6 %. Hlavní prioritou uplynulého roku bylo nadále zachovat nízké ceny a to se projevilo poklesem tržeb – jsou o 1,6 % nižší než v předchozím roce (ve finančním roce 2024 činily 39,6 miliardy eur).

Navzdory nejisté ekonomické a obchodní situaci, potížím s dodavatelským řetězcem, tlakům vyvolaným zvyšujícími se životními náklady a oslabení důvěry spotřebitelů na mnoha trzích se maloobchodní prodejce nepřestal soustředit na svůj cíl nabízet lidem cenově dostupné výrobky a zkvalitnit zákaznickou zkušenost na fyzických i digitálních kontaktních místech.

„V právě ukončeném roce jsme dokázali překonat řadu výzev a využívat příležitosti a vytrvale jsme se drželi své vize vytvářet lepší každodenní život pro co nejvíce lidí. Prodali jsme více zboží většímu počtu lidí, což lze připsat především snížení cen,“ říká CEO Ingka Group | IKEA Jesper Brodin. „Zavázali jsme se, že budeme vždy na straně všech lidí a že budeme pomáhat plnit jejich potřeby a sny o životě v domácnosti. Jsem hrdý na to, jak komunita IKEA minulý rok zvládla, a jsem přesvědčený, že v aktuálním roce máme dobře nakročeno.“

Ingka Group uskutečnila další investice, aby se ještě více přiblížila lidem. Zaměřila se na nové obchodní domy, a plánovací místa i digitální kanály. Celosvětově otevřela 54 nových míst, mimo jiné na Oxford Street v Londýně, v indickém Dillí a také v centru Šanghaje. Tam vyrostl velký obchodní dům pro smíšené využití, který patří k dosud největším projektům společnosti v Číně. V menších britských, amerických a polských městech se navíc začaly testovat první verze nového formátu obchodního domu. Jde o obchodní dům, který nabízí tisíce výrobků ze sortimentu bytového zařízení, potraviny a služby plánování, ale je navržený tak, aby v něm lidé mohli nakupovat rychleji a ještě snáz, a především blíže svému bydlišti.

„Naše obchodní domy v centrech měst mají úspěch – skutečně pomáhají IKEA zpřístupnit co nejširšímu okruhu lidí. Teď k nim chceme přidat ještě jeden prvek. Menší maloobchodní formát nám umožní, abychom zahájili provoz už během několika týdnů, a tudíž rychleji expandovali. V blízké budoucnosti tak budeme schopni otevřít celou řadu dalších poboček IKEA,“ vysvětluje Tolga Öncü, Ingka Retail Manager (COO) Ingka Group | IKEA. „Zákazníci zatím reagují velice pozitivně, a proto věříme, že se nám díky tomuto formátu brzy podaří přiblížit cenově dostupné bytové zařízení mnoha dalším lidem v Evropě, Severní Americe, Asii a Tichomoří.“

Společnost stejně jako v předchozím období výrazně investovala také do modernizace stávajících obchodních domů, které chce proměnit v centra pro internetový prodej. Například v březnu znovuotevřený obchodní dům Soroksár v Budapešti má nově dvojnásobnou logistickou kapacitu a je schopný vyřizovat veškeré online objednávky v rámci Maďarska. Díky dalšímu vylepšení digitálních nástrojů, včetně těch pro vyzvedávání zboží a předpovídání poptávky, je úroveň spokojenosti zákazníků nejvyšší za posledních šest let, kdy se měří.

„Maloobchodní sektor se rychle mění a nám nezbývá, než abychom se neustále vyvíjeli a reagovali na nové potřeby zákazníků. Když zůstaneme zvídaví, přizpůsobiví a budeme se soustředit na budování lepší IKEA, budeme dál utvářet podnik, který bude nejenom finančně úspěšný, ale také zajímavý pro mnoho dalších generací,“ shrnuje Jesper Brodin, CEO Ingka Group | IKEA.

Ingka Group stále pracuje na plnění cílů Pařížské dohody, podle nichž má dosáhnout nulových čistých emisí tím, že sníží absolutní emise skleníkových plynů v celém hodnotovém řetězci nejméně o 50 % do roku 2030 a o 90 % do roku 2050. Od roku 2016, kdy byla dohoda podepsána, se společnost o 23,7 % rozrostla, a přitom dokázala snížit uhlíkovou stopu od surovin až po dodání zboží zákazníkům o 30,1 %. Zároveň už investovala více než 4,2 z 7,5 miliard vyhrazených na zrychlení přechodu na využívání obnovitelných zdrojů v období do roku 2030.

Společnost Inter IKEA Systems B.V., která je vlastníkem konceptu IKEA a celosvětovým franšízorem IKEA, dnes oznámila celkové maloobchodní tržby IKEA ve výši 44,5 miliardy eur v rámci všech 13 skupin franšízantů. Tržby Ingka Group činí 87 % celkových tržeb.

Nejdůležitější čísla:

  • Celkové maloobchodní tržby IKEA: finanční rok 2025: 39 miliardy eur (-1,6 %), finanční rok 2024: 39,6 miliardy eur (-5 %)
  • Podíl online prodeje: finanční rok 2025: 30 %, finanční rok 2024: 28 %
  • Návštěvy v obchodních domech: finanční rok 2025: 736 milionů návštěv (+1,3 %), finanční rok 2024: 727 milionů návštěv (+3,3 %)
  • Nově otevřené pobočky: finanční rok 2025: 54 míst, finanční rok 2024: 41 míst

Kompletní finanční výsledky budou zveřejněny v listopadu. Výroční zpráva a Zpráva o udržitelnosti IKEA budou k dispozici v lednu 2026.

 

Zdroj: IKEA Česká republika

Praha, 18. října 2025