IKEA v Česku i nadále roste

IKEA Česká republika zaznamenala ve finančním roce 2018¹ nárůst příjmů o 3,5 % a obrat přes 10 miliard Kč. Čtyři české obchodní domy navštívilo v průběhu roku 10,2 milionu návštěvníků, z nichž bylo 5,6 milionu zákazníků. IKEA se zaměřuje na to, aby byla pro své zákazníky pohodlnější a finančně dostupnější.

Stále více se tedy soustředí na prodej online, jehož obliba mezi českými zákazníky roste. Online prodej se na obratu podílí více než 569 miliony Kč a 6,1 %. V září 2018 otevřela také svůj první český pop-up prostor v centru Prahy s názvem IKEA Point.

V minulém roce prodala IKEA Česká republika 59,6 milionu výrobků. K nejoblíbenějším výrobkům patří kuchyňský nábytek. Denně se do českých domácností prodá 62 kuchyní, ročně to je více než 22 000. Kuchyňský nábytek zaznamenal i největší nárůst obratu 4,2 %. Loni se společnost zaměřila na sortiment obývacích pokojů v rámci tématu „Udělejte si víc místa na život“.

Zájem o nábytek do obývacích pokojů vzrostl o 3,4 %. Češi mají obecně ve velké oblibě i dobré jídlo. Restaurace, bistra a obchůdky se švédskými specialitami stojí téměř za desetinou celkového obratu IKEA, za rok obslouží 5,3 milionu zákazníků. Hitem jsou masové kuličky, ročně se jich prodá 1,5 milionu, a hot dogy, jichž se sní 1,3 milionu. V srpnu 2018 IKEA představila nový vegetariánský hot dog, jehož se jen za měsíc srpen prodalo 19 000 kusů.

Průměrně čeští zákazníci utratí v obchodních domech za jeden nákup 1 680 Kč. V online prostředí je průměrná útrata značně vyšší – 8 933 Kč, což je 53% nárůst oproti předchozímu roku. Ročně stránky ww.IKEA.cz navštíví více než 34 milionu návštěvníků a nejvíce objednávek pochází Prahy, Olomouce a Brna.

„Stojíme vždy na straně všech těch, kdo mají hlouběji do kapsy, ale zároveň mají sny nebo potřebují ve své domácnosti něco změnit. Právě proto chceme umožnit našim současným i novým zákazníkům, aby pro ně IKEA byla dostupná v místě i čase, kdy to potřebují. Víme, že 80 % našich zákazníků začíná svůj nákup on-line, a současně víme, že naše obchodní domy během nákupu stále hrají důležitou roli – jsou totiž při zařizování domácnosti zdrojem inspirace a informací. Společně se zaměstnanci chceme vytvořit nový model podnikání a podstoupit jednu z nejrozsáhlejších transformací v historii IKEA. I nadále budeme investovat do našich obchodních domů a zároveň se zaměříme na rozvíjení možností digitalizace. Náš projekt nazvaný „Multichannel Transformation Journey“ se zaměří na zavádění nové webové platformy v roce 2019,“ říká Mounia El Hilali Acherkouk Yakhlef, generální ředitelka IKEA pro region Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

Důležitým krokem v dostupnosti pro zákazníky bylo otevření pop-up prostoru IKEA Point na pražském Václavském náměstí. Denně jím projde 1 400 návštěvníků, kteří se zde mohou inspirovat, využít služeb plánovacího studia, zajít do kavárny nebo se účastnit některé z aktivit IKEA. Pět měsíců fungování nového konceptu hodnotí Peter Tichý, lídr projektu a nyní ředitel IKEA Point: „Zákazníci si IKEA Point velmi oblíbili zejména jako místo pro plánovaní kuchyní. Od otevření jsme jich tu naplánovali přes 400 a tvoří 61 % obratu IKEA Point. Abychom přání zákazníků vyšli vstříc, předělali jsme horní patro. Přibylo tam šest nových kuchyní, díky kterým si mohou zákazníci prohlédnout řešení v praxi, inspirovat se a lépe tak naplánovat svou kuchyň.“ V IKEA Point přibyly od otevření ještě dvě nové služby – IKEA Business pro podnikatele a služba interiérového designéra. S ním si můžete domluvit schůzku a nechat si naplánovat jednu místnost, nebo i celý dům či byt.

V rámci rozšíření služeb pražské obchodní domy IKEA nově spolupracují s platformou Supersoused.cz jako další možností objednání služby montáž nábytku. Zákazníkům tak chce nabídnout širší škálu možností, aby měli k dispozici službu, která více vyhovuje jejich potřebám a časovým i finančním možnostem s ohledem na místo bydliště a dobrou dostupnost. Od 15. ledna 2019 startuje testovací provoz.

IKEA Česká republika slavila také popáté v řadě celkové vítězství v soutěži Mastercard Obchodník roku i vítězství v kategorii Mastercard Obchodník s nábytkem a bytovými doplňky.

Nic z toho by nebylo možné bez zaměstnanců IKEA, kteří se o úspěch zasloužili především. V IKEA Česká republika pracuje v současnosti 1 753 lidí.

 

1. Finanční rok IKEA trval od 1. září 2017 do 31. srpna 2018

 

Zdroj: Ogilvy Public Relations

Praha, 23. ledna 2019