Finanční výsledky IKEA v roce plném výzev

Společnost Ingka Group oznámila finanční výsledky IKEA za finanční rok 20201, které činí 35,2 miliardy eur2 (za finanční rok 2019 to bylo 36,7 miliardy eur), a to navzdory krizi způsobené pandemií COVID-19. Společnost dále transformuje své podnikání tak, aby byla ještě více cenově dostupná, přístupná a udržitelná v době, kdy se životní sny a potřeby lidí na celém světě proměňují.

Rok 2020 si budeme pamatovat jako rok plný výzev, které výrazně ovlivnily způsob, jak lidé žijí, jak se setkávají i jak podnikají. Kvůli karanténním opatřením musela společnost Ingka Group na mnoho týdnů v tomto roce zavřít 75 % obchodních domů IKEA, které provozuje na celém světě.

V téže době také oznámila sérii rozsáhlých závazků, jimiž pomohla chránit zdraví a životy lidí ohrožených pandemií. Jejich součástí byla pomoc ve výši 26 milionů eur na podporu komunit, dále podpora zaměstnanců IKEA v podobě zajištěného stabilního příjmu, rozšířené rodičovské dovolené a nabídky flexibilních možností pro vykonávání práce. Společnost se navíc rozhodla vrátit vládní podporu, kterou dostala jako příspěvek na mzdy zaměstnanců na začátku pandemie, protože se podnikání zotavilo rychleji, než se očekávalo.

„Náš vynikající výkon v této mimořádné době ukazuje, jak je naše podnikání nezdolné a jak skvělými lídry jsou naši kolegové napříč IKEA. Během posledních šesti měsíců jsme se dokázali rychle přizpůsobit novým potřebám našich zákazníků. Toto období bylo zkouškou našich firemních hodnot a potvrdilo se, že naše vize je to, co nás spojuje. Jsme odhodláni vytvářet lepší každodenní život pro co nejvíce lidí v době, kdy na domově záleží více než kdy dříve,“ řekl Jesper Brodin, generální ředitel Ingka Group.

Společnost Ingka Group v letošním roce urychlila transformaci v prostředí maloobchodu. Obchodní domy fungují zároveň jako zásobovací centra, společnost rozšířila službu Klikni a vyzvedni, která nabízí nové možnosti nákupu online a rychlého vyzvednutí zboží, v některých případech dokonce proměnila parkoviště u obchodních domů IKEA na testovací místa na COVID-19. V letošním roce společnost otevřela 26 nových obchodních domů ve městech jako Šanghaj, Soul, Moskva nebo Tokio a přišla také s novými digitálními řešeními pro zákazníky. Investovala také do nemovitostí, například do Kings Mall v Londýně a Rue de Rivoli v Paříži a koupila společnost Geomagical Labs, která vyvíjí interaktivní technologická řešení v 3D a rozšířené realitě pro zařizování domácnosti.

Domov a život doma se stal pro lidi mnohem důležitější než dříve. Změnilo se jejich chování i potřeby, což vede k různým změnám v domácnostech. V dnešní době lidem nestačí, aby domov plnil jen jejich základní potřeby. Domov se stává zároveň pracovištěm, školou nebo dokonce tělocvičnou. Zájem o vylepšování domácnosti roste, což vede k vysoké návštěvnosti jak obchodních domů IKEA, které v tomto finančním roce navštívilo 706 milionů lidí (během finančního roku 2019 to bylo 839 milionů), tak internetových stránek IKEA.com, které zaznamenaly 3,6 miliardy návštěv za rok (během finančního roku 2019 to bylo 2,6 miliardy). Online tržby se během roku zvýšily o 60 % (oproti 48 % v předchozím roce) a nyní tvoří 18 % z celkových tržeb (během finančního roku 2019 jejich podíl činil 11 %).

„Letos se jasně ukázalo, že dobrý záměr a zisk jdou ruku v ruce. Nastává nejdůležitější desetiletí lidstva. Nadcházející roky budou turbulentní, ale máme to ve svých rukou. Musíme investovat do budoucnosti, která nikoho nenechá stranou – která bude čistá, zelená a spravedlivější. Náš cíl je jasný: Chceme být součástí řešení klimatické krize, zotavit a obnovit svět pro další generace,“ uvedl Jesper Brodin.

Společnost zrychlila své úsilí v oblasti trvalé udržitelnosti a investovala do něj 600 milionů eur. Investice do udržitelnosti jsou nyní tedy v celkové výši 3,8 miliardy eur.

„Jsme rádi, že IKEA mohla pomáhat lidem k lepšímu každodennímu životu i v náročném finančním roce 2020. Přestože naše obchodní domy v Česku musely být dva měsíce zavřené, očekáváme podobné finanční výsledky jako loni. Zaznamenali jsme dvojnásobný nárůst online prodejů, které se na našich celkových výsledcích za uplynulý rok podílely 14 procenty. Zájem o nákupy online kulminoval v březnu a dubnu a zůstal vysoký i po znovuotevření našich obchodních domů. Obchodní domy jsou nadále klíčovou součástí našeho podnikání, v uplynulém roce jsme v nich přivítali 9,2 milionu návštěvníků. Do našich restaurací, bister a obchůdků se švédskými specialitami přišlo 4,4 milionu zákazníků. Otevřeli jsme také nová výdejní místa v regionech,“ dodává lokální pohled Mounia El Hilali, generální ředitelka a manažerka pro oblast trvalé udržitelnosti IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

„Během pandemie koronaviru jsme také pomáhali nejvíce ohroženým skupinám, na jejichž podporu jsme v Česku vyčlenili 10 milionů korun. Podporovali jsme i naše zaměstnance a zajistili jim stabilní příjem. Kromě toho jsme pokračovali v naplňování našich závazků, které mají pozitivní vliv na lidi i na naši planetu. Chceme být součástí řešení klimatické krize a vytvářet lepší místo pro život generací, které přijdou po nás. Na podporu těchto aktivit investujeme celosvětově 600 milionů eur,“ uvedla Mounia El Hilali.

Společnost Inter IKEA Systems B.V., která je vlastníkem konceptu IKEA a celosvětovým poskytovatelem licence IKEA, dnes také oznámila roční výši celkových maloobchodních tržeb IKEA všech 12 skupin franšízantů ve výši 39,6 miliardy eur.


1. Finanční rok: 1. září 2019–31. srpna 2020
2. Finanční informace uvedené v této tiskové zprávě jsou neauditované. Auditované finanční výsledky Ingka Holdingu budou dostupné prostřednictvím Dutch Chamber of Commerce

 

Zdroj: IKEA Česká republika s.r.o.

Praha, 9. října 2020