Dokážete si představit dovolenou bez internetu?

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti PayPal a agentury GFK má mnoho Čechů dovolenou ještě před sebou, neboť řada z nich již letos na dovolené bylo. 14,4 % respondentů čeká na letní výprodeje v září a významná skupina cestovatelů plánuje svou dovolenou až na období říjen-prosinec (7,2 %).

Naše výlety nejsou příliš dlouhé (více než 36,9 % respondentů stráví v průběhu celého roku na všech svých dovolených v průměru 14 dnů) ani příliš nákladné (48,1 % cestovatelů vydá za veškeré náklady spojené s dovolenými max. 500 eur). I proto chceme být na cestu dobře připravení a potřebné informace čerpáme z mnoha zdrojů.

Jak vylepšit plánování dovolené?

Dobře naplánovat cestu se může někdy zdát jako skutečně těžký úkol, obzvlášť pokud se na ni vydáváme s dětmi nebo máme omezený rozpočet. Ovšem bez ohledu na to, jaké překážky musíme překonat, existuje jeden nástroj, který nám dokáže plánování usnadnit – internet.

Internet je pro část českých cestovatelů důležitým nástrojem – 11,6 % z nich jej považuje za nepostradatelný pro plánování dovolené a 2,8 % i přímo během cesty či pobytu. K čemu jej v takové míře využíváme?

  • Zaprvé je nenahraditelný, co se týká vyhledávání nejlepších cenových nabídek dovolených (jako jsou balíčky, výlety, doprava, ubytování atd.).
  • Zadruhé pak při hledání podrobných informací o cíli cesty (průměrné ceny, možnosti stravování, místní doprava, turistické atrakce, zdraví a bezpečnost, celní povinnosti, víza apod.).

Ukázalo se, že v obou případech jsou online kanály dokonce oblíbenější než jejich offline alternativy. Například jen 21,6 % respondentů vyhledává nabídky a 25 % hledá podrobné informace prostřednictvím cestovní kanceláře osobně či telefonicky, zatímco 16,6 %, resp. 22,5 % využívá profil na sociálních sítích nebo webovou stránku cestovní kanceláře. Samostatnou kapitolou jsou pak online kanály jako vyhledávací weby či cestovní portály, které jsou oblíbené samy o sobě.

Na základě čeho se rozhodujeme a proč?

Čeští turisté již nemají velký zájem o balíčky all-inclusive v uzavřených luxusních resortech. Nejlákavějším typem dovolené pro 63,8 % z nás je relaxace, následovaná pobytem u moře a dobrodružnými aktivitami. Češi dávají nejčastěji přednost pobytu v hotelech (62,2 %), ale také kempování (43,1 %) a pobytu u přátel (22,5 %).

Co se týká výběru samotného místa, kde chceme strávit svou dovolenou, je stále tím nejdůležitějším faktorem cena (87,8 %) a dobré recenze a zkušenosti online (65,9 %). Zároveň platí, že připojení k Wi-Fi je nejdůležitějším faktorem při výběru místa pobytu pro více než 32,5 % Čechů. Přístup k e-mailu, sociálním sítím a dalším online službám je důležitější než doplňkové služby (30 %) nebo možnost si vzít sebou domácí zvíře – např. psa, kočku (19,4 %). Rádi také máme více možností platby – preferuje ho 19% respondentů.

Neoblíbenějším způsobem cestování je auto, které si vybralo 53,1 % respondentů, přičemž druhou nejoblíbenější možností je letadlo (22,2 %). Češi volí leteckou společnost a lety nejčastěji podle cen (94,4 %), dostupnosti letiště (73,2 %) a nabídek konkrétních destinací (70,4 %). Velmi důležitým faktorem jsou navíc slevy a další propagační akce, které tvoří hlavní důvod nákupu pro 26,3 % Čechů.

Proč používáme internet na dovolené?

Internet není pro Čechy velmi užitečný jen v průběhu plánování dovolené, ale také během samotného pobytu či cesty – pro téměř 2,8 % Čechů je na dovolené nepostradatelný. Používáme jej k hledání na mapě či orientaci v místě (34,1 %) nebo k vyhledávání restaurací či turistických atrakcí (17,5 %). Internet také často využíváme ke komunikaci s rodinou a přáteli prostřednictvím sociálních sítí (16,9 %) a k pracovním účelům (3,4 %).

Češi zůstávají i na dovolené šetrní – v průměru na dovolené utratíme kolem 500 eur (cca 14,000 Kč). Neznamená to ale, že bychom si nedopřáli aspoň trochu online nakupování: stále více utrácíme za digitální zboží, jako jsou elektronické knihy pro čtení na pláži nebo hudba pro poslech na cestě, ale i za další produkty. Tato možnost je důležitá pro 4,4 % z nás.

Nejoblíbenějším způsobem úhrady výdajů spojených s dovolenou (jak před, tak i v průběhu cesty či pobytu) je hotovost (74,4 %) a kreditní karty (50,9 %). Zároveň ale 1,9 % Čechů využilo k úhradě alespoň části těchto výdajů službu PayPal a 16,6 % z těch, kteří tak ještě neučinili, by zvážilo její použití k úhradě výdajů za dovolenou do budoucna. Oblíbenost této služby pro cestování není pouze výsledkem jejího pohodlného a bezpečného používání, ale také dostupnosti všude na světě.

Damien Perillat
Damien Perillat, generální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu

„Internet je jedním z nejmocnějších nástrojů moderní doby a cestování patří v našich životech mezi sféry nejvíce ovlivněné právě internetem. Je to skvělý pocit, když si v několika jednoduchých krocích můžete zarezervovat let na druhý konec světa a vyhledat si všechny důležité informace o daném městě či oblasti,“ říká Damien Perillat, generální ředitel společnosti PayPal pro střední a východní Evropu. „Chceme být součástí této revoluce, a proto od 1. července PayPal chrání své uživatele také při nákupu digitálního zboží běžně používaného při cestování a také při nákupu jízdenek a vstupenek Chceme jim zajistit co nejlepší zážitek z dovolené, a proto je také chráníme při nákupu jízdenek a vstupenek. Chceme jim zajistit co nejlepší zážitek z dovolené, proto, pokud by se v průběhu vaší cesty něco pokazilo, PayPal vám vrátí peníze,“ dodává.

Lepší dovolená díky programu PayPal Buyer Protection Program

Počínaje 1. červencem 2015 program ochrany kupujících pokrývá jak fyzické zboží, tak i nehmotné položky a služby. Nehmotné položky představují zboží, které nevyžaduje fyzickou přepravu od prodejce k zákazníkovi. Patří mezi ně služby a digitální zboží, jako jsou například digitální hudba, elektronické knihy, počítačové hry, jízdenky či software ke stažení.

Nemusíte se proto obávat komplikací při online nakupování během své dovolené – můžete si online pořídit zajímavou kuchařku s místními recepty, suvenýry v online butiku nebo vstupenky na místní zábavnou atrakci, a pokud by nákup nedopadl podle vašich představ, PayPal se postará o řešení, zatímco vy si budete moci užít svou dovolenou. Úplné podmínky programu PayPal Buyer Protection Program a jeho pravidla a ujednání naleznete v uživatelské smlouvě služby PayPal zde.

 

Zdroj: PayPal

Praha, 24. srpna 2015