DB Schenker rozšiřuje vozový park o ekologická vozidla

Vozidla poháněná stlačeným zemním plynem se logistické společnosti DB Schenker osvědčila. V příštím roce proto plánuje investice do nákupu dalších aut na tento pohon. V centrále DB Schenker v Rudné u Prahy již stojí vlastní plnicí CNG stanice, která bude sloužit firemním osobním a nákladním vozidlům, ale také dalším partnerům.

Společnost DB Schenker se dlouhodobě zaměřuje na snižování emisí CO2. Mezi roky 2006 a 2020 se zavázala snížit emise o 20 procent. K firemnímu Programu na ochranu klimatu 2020 se aktivně hlásí také DB Schenker v Česku s centrálním skladem a sídlem společnosti v Rudné u Prahy. Právě tam se 27. října otevřela plnicí stanice CNG, která umožní doplňovat stlačený zemní plyn do osobních vozidel, dodávek i nákladních automobilů.

CNG stanice DB Schenker

„Ve Švédsku naše společnost používá nákladní vozy poháněné zmraženým bioplynem, v Rakousku vozidla, která jezdí na zemní plyn nebo vodík. U nás se chceme orientovat především na CNG. Loni na podzim jsme do provozu uvedli naši první nákladní dodávku poháněnou stlačeným plynem a v letošním roce nakoupili několik osobních vozidel, která pracují na stejném principu,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker.

Dodávka  s výraznou grafikou zeleného listu a logem DB Schenker, která je při svém provozu šetrná k životnímu prostředí, jezdí po našich silnicích zatím ve zkušebním provozu.

Dosavadní praxe ukázala především významné výhody ekologického pohonu. Emise CO2 jsou o 30 procent nižší, objem oxidů dusíku NOx dokonce klesl o celých 60 procent. Při spalování plynu také nedochází k uvolňování karcinogenních látek.

Nezanedbatelné jsou však i ekonomické přínosy využívání stlačeného zemního plynu. Provozní náklady jsou nižší o 30 procent, vozidlo na CNG navíc neplatí silniční daň, státem garantovaná snížená spotřební daň platí až do roku 2020. Mezi nevýhody ekologického pohonu patří kratší dojezd a také fakt, že někteří neinformovaní provozovatelé podzemních garáží zcela neopodstatněně zabraňují vozidlům tohoto typu vjezd.

Společnost bude pokračovat s investicemi prvotně pro Prahu a střední Čechy a postupně, jakmile budou vhodná nákladní auta na trhu, také v ostatních regionech. „Dosavadní zkušenosti podrobně vyhodnocujeme, ale už nyní je jisté, že na doplnění našeho vozového parku o dodávková a větší rozvozová vozidla na CNG v krátké době dojde. Pro příští rok se bavíme o počtu okolo 20 nákladních vozů. Rychleji probíhá obměna našeho vozového parku osobních aut. Nyní nám jich na CNG jezdí osm a počty každý měsíc rostou,“ doplňuje Tomáš Holomoucký. Postupně DB Schenker plánuje přejít na CNG u všech svých osobních vozů.

Právě na tuto strategii reaguje i otevřením vlastní plnicí stanice. Předpokládaný roční objem CNG, spotřebovaný celou flotilou CNG vozidel DB Schenker, by se v budoucnu mohl pohybovat kolem 210.000 m3. DB Schenker využívá v České republice celkem 160 rozvozových vozů, a to většinou s vyšší užitnou hmotností. V plánu je jejich postupná výměna za auta na stlačený zemní plyn. Důvodem, proč projekt začne až v roce 2016, je skutečnost, že na evropském trhu je momentálně nouze o vozy na CNG o hmotnosti 12 až 16 tun. Nedostatek vznikl kvůli analýze spojení pohonu na stlačený zemní plyn s motory Euro 5 a 6.

Na rozdíl od tradičních pohonných hmot nebo zkapalněného rafinerského plynu (LPG) se stlačený zemní plyn (CNG) vyznačuje vyšší bezpečností, která je dána tím, že plyn se snadno rozptýlí ve vzduchu, lze ho snadno odvětrat, a tak vozidla s tímto pohonem mohou i do podzemních garáží. Přednosti pohonu na CNG zahrnují také nemožnost krádeže paliva, vysoké oktanové číslo (až 130), levný provoz (1 kg za 25 Kč) a především minimální znečištění životního prostředí. Spalování CNG totiž produkuje jen velmi malé množství CO2 a téměř žádné jedovaté zplodiny. Motory tak odpovídají nejen dnešním, ale do budoucna i přísnějším emisním normám. Důležité také je, že současná pořizovací cena vozu na CNG je srovnatelná s cenou auta na naftový pohon.

 

Zdroj: SCHENKER spol. s r. o.

Praha, 30. října 2015