Trend: Čína dobývá svět luxusní módy

Čínští módní návrháři svojí produkcí úspěšně oslovují zákazníky v obchodních domech nejen napříč Čínou, ale stále směleji pronikají rovněž do zahraničí. K tomu hojně využívají sociální sítě a influencery.

V šanghajském luxusním obchodním domě Lane Crawford se renomovaní západní módní návrháři jako například Stella McCartneyová, Diane Von Furstenbergová nebo Calrivn Klein dělí o prodejní plochu z nastupujícími čínskými značkami, mezi které patří Ms Min, Ming Ma a Angel Chen. Čínská konkurence však nenabízí levné imitace západního zboží, jako tomu bývalo dříve.

Módní novinky domácí provenience pocházejí z rukou mladých, ambiciózních čínských návrhářů, kteří získali vzdělání na London College of Fashion, Central Saint Martins, či jinde v západní Evropě. „Je to neklamné znamení, že čínský módní průmysl se staví na vlastní nohy a představuje stále větší výzvu pro západní značky nikoli díky cenám, ale především designu a kvalitě,“ poznamenává britský list Financial Times.

Číňané rádi kupují národní značky

Je už zcela evidentní, že čínské módní značky představují sílící konkurenci pro zavedené západní značky. V jejich nabídce převládá zboží v cenovém rozpětí 100 – 300 dolarů, přičemž s potřebnou kvalitou a lákavým designem. Na serveru asia.nikkei.com to potvrzuje Simon Tye z hongkongské Consumer Search Group zabývající se výzkumem spotřebitelského trhu. „Movitější Číňané nemusejí pořád kupovat jenom věci od Diora. Jsou zvědavi na domácí značky, které teprve vstupují na trh. Zvláště, když jim vládní média neustále opakují, že občané musejí být hrdi na národní produkty,“ dodává Tye. Západní značky jsou podle něj mezi čínskými zákazníky sice stále populární, ale na druhé straně je zřejmé, že už na nich tolik nelpí jako v minulosti.

Shigeki Maeda, manažer šanghajského Jiuguang Department Store (česká transkripce Ťiou-kuang) soudí, že čínské značky nabízejí větší rovnováhu mezi kvalitou a cenou. „Jejich prodej roste na úkor značek zahraničních,“ uvádí Maeda.

Icicle Fashion na cestě do světa módy

Módní průmysl orientovaný na luxusní značky se začal v Číně vytvářet během 90. let minulého století. Právě v té době začaly tamní vysoké školy pořádat kurzy o podnikání v textilním a potažmo módním průmyslu. Přivedla je k tomu zvyšující se životní úroveň obyvatel a jejich poptávka po kvalitním luxusním zboží.

V uvedené době se začaly rodit také domácí módní značky. Jednu z prvních založil v roce 1997 podnikatel Šou-ceng Jie, absolvent šanghajské Textilní univerzity. Původně plánoval oslovit mladé ženy – profesionálky, tedy hlavně absolventky vysokých škol, které se chtěly elegantně oblékat a dělat kariéru v byznysu.

Šou položil důraz na přírodní materiály, jako jsou hedvábí a vlna. Ale, jak uvádí v listu Nikkei Asia Review, druhá polovina 90. let nebyla zrovna nejvhodnější doba pro začátek podnikání v luxusním segmentu. Ne vždy se mu dařilo dodržet původně zamýšlený módní záměr a také musel slevit ze svých cenových představ, neboť absolventi vysokých škol, na které sázel, většinou měli hluboko do kapsy. Zpočátku je proto musel zaujmout hlavně cenou. „Měl jsem ale štěstí, neboť jsem začal podnikat v Šanghaji, nejbohatším čínském velkoměstě, které nasávalo mladé talenty, hlavně do finančních služeb,“ dodává Šou.

V současné době je šéfem šanghajské Icicle Fashion Group provozující po celé Čině kolem 260 obchodů. Loni dosáhla provozního zisku 1,3 mld. jüanů (v přepočtu asi 188 mil. USD). V jeho luxusní nabídce jsou nyní například trička za 700 jüanů (cca 2300 korun) nebo také kašmírový kabát v přepočtu za 230 tis. korun.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 12.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.