Už devátý rok za sebou pořadatelé soutěže EDIZone.cz rozdávali ceny za projekt roku v oblasti elektronizace obchodních a logistických procesů. Zatímco v minulých letech vítězily firmy s řešením EDI, letos bodovaly hlavně společnosti s automatizovaným řešením pro přijímání a zpracování faktur pomocí umělé inteligence. Hlavní cenu si odváží firma 3E Projekt, oceněná byla i Parfumerie Douglas.
Odborný portál EDIZone.cz oceňuje firmy a projekty, které zavádějí inovace do obchodních a logistických procesů pomocí elektronizace nebo automatizace a mají velký mediální dopad vedoucí k popularizaci těchto řešení. Oblíbeným nástrojem pro elektronizaci obchodních procesů je dlouhodobě EDI (Electronic Data Interchange), letošní ročník nicméně ukázal, že na vzestupu jsou i systémy postavené na umělé inteligenci, které automaticky přijímají a zpracovávají faktury.
„Je to logické. EDI je sice na špičce v automatizaci přenosu a zpracování dokladů, nicméně ne všichni obchodní partneři jsou na něj připraveni a pro některé ani není vhodné. V takovém případě se nabízí využití nástroje pro automatizaci zpracování faktur. Buď jako nadstavba EDI, nebo samostatně,“ uvádí David Reichel, produktový specialista nejznámějšího EDI řešení na trhu Orion EDI.
Prvenství v soutěži si připsala firma 3E Projekt provozující gastronomická a zábavní zařízení. Společnost už několik let využívá EDI, teprve nyní ale přidala i systém pro automatizaci zpracování faktur Invoice Flow. Výkonná ředitelka firmy Šárka Macurová potvrdila, že díky využití Invoice Flow ušetřili obrovské množství práce. „Když nám dříve přišla faktura, recepční ji naskenovala, vložila do informačního systému a předala účetním, které z faktury ručně opsaly údaje a zaúčtovaly ji. Bylo to neefektivní, pracné a lidé u toho chybovali. Dnes to za nás všechno řeší Invoice Flow. Bez něj bychom museli přijmout další dva lidi na fakturaci, teď ale nikoho nepotřebujeme,“ tvrdí Macurová.
Druhé místo nezískala konkrétní firma, ale celý projekt – plošné nasazování EDI ve farmaceutickém průmyslu. Nemocnice, lékárny nebo dodavatelé léčiv v Česku jsou zvyklí řešit elektronickou komunikaci pomocí formátu PDK (PharmData kód), vývoj trhu nicméně nahrává tomu, že potřebují i EDI. Například kvůli komunikaci se zahraničními dodavateli, nebo v případě, že dodávají zboží do drogerií či prodejen zdravé výživy, které PDK neznají.
EDI se ve farmacii rychle uchytilo a získává čím dál větší tržní podíl. „EDI nám šetří ohromné množství práce při objednávání zboží i zpracovávání dokladů. Do roku 2020 chceme do EDI zapojit co nejvíce dodavatelů a zvažujeme, že jej zavedeme jako podmínku pro spolupráci s námi,“ uvádí například Michal Hanáček, provozní ředitel sítě lékáren Pilulka.cz.
Bronzovou příčku obsadila Parfumerie Douglas, která stejně jako vítězný 3E Projekt bodovala s řešením na automatizaci přijímání a zpracování faktur Invoice Flow. S využitím elektronického workflow se snížil počet dotazů dodavatelů k dokladům a o tři čtvrtiny klesl počet faktur, které Parfumerie Douglas vinou zmatků platila po splatnosti. „Po nasazení Invoice Flow se komunikace s dodavateli i uvnitř firmy nad fakturami snížila. Šetříme tím velké množství vynakládané energie,“ říká Milan Švihla, manažer IT z Parfumerie Douglas.
Slavnostní vyhlášení výsledků se konalo 28. listopadu v pražské Restauraci Rosmarina.
Zdroj: GRiT
Praha, 5. prosince 2019