City logistika bez emisí

Zákazy a omezení vjezdu do svých center a pěších zón pro vozidla na konvenční pohon zavedlo v Evropě již více než 500 měst. To je indikátorem toho, kudy se bude tzv. City logistika v budoucnu ubírat.

Společnost Dachser spustila v německém Stuttgartu projekt Emission-Free-Delivery. Zásobování centra města zabezpečuje výhradně vozy na elektropohon a jako první zavedla bezemisní doručování sběrnou službou i pro těžké paletizované zboží.

Stuttgart je „zelené město“, a tak není divu, že patří v Německu k lídrům při vytváření bezemisních městských zón.

Od roku 2018 schválilo město ve dnech se zvýšeným znečištěním prachovými částicemi zákaz vjezdu kamionů na dieselový pohon s emisní normou EUR 4 a nižší. Společnost Dachser, přestože veškerá její technika jezdí ve standardu EUR 5 a vyšším, zde spustila pilotní projekt bezemisního zásobování vloni. „Sami jsme si určili bezemisní zásobovací zónu pro zásilky sběrné služby,“ říká Stefan Hohm, Corporate Director divize Corporate Solutions, Research & Development společnosti Dachser.

Výchozím bodem pro zásobování centra Stuttgartu je 16 km vzdálená pobočka v Kornwestheimu. Tam jsou zásilky od zákazníků z celé Evropy dopraveny konvenčními dieselovými kamiony. Všechno zboží, které je určené pro bezemisní zónu o velikosti téměř 5 km2 v centru Stuttgartu, je dále přepravováno elektromobily.

Od elektrokamionu po elektrokolo

„Naše flotila ve Stuttgartu zahrnuje 7,5tunové rozvozové vozidlo Fuso eCanter od značky Mercedes-Benz a deset nákladních elektrokol, která jsou provozována naším partnerem Velocarrier,“ vysvětluje Stefan Hohm, a dodává: „V letošním roce jsme také přidali 18tunový Mercedes-Benz eActros. Tím je naše flotila pro bezemisní zásobování centra Stuttgartu kompletní.“

Každý den se do této zóny vyexpeduje kolem 85 zásilek. Dvacet z nich je ke svým příjemcům dopraveno elektrokolem, zbytek rozváží elektrické nákladní vozy. Elektrokola přitom na svoji poslední míli vyráží z microhubu provozovatele společnosti Velocarrier v centru města, kam zásilky do hmotnosti 250 kg doveze elektromobil z pobočky Dachser Kornwestheim. Elektrokola, tzv. pedeleky, jsou vybavena přívěsem, do kterého se přesně vejde europaleta o rozměrech 120 x 80 cm, celková hmotnost nákladu může být až 250 kg. I s přívěsem má toto elektrické nákladní kolo úctyhodné rozměry – 1,60 na výšku, 90 cm na šířku a celkovou délku kolem 3 m. Tato elektrokola mají navíc dovoleno používat i cyklostezky a jednosměrné silnice v obou směrech. Do centra města se elektrokoly přepravují například kancelářské potřeby nebo kosmetika.

Přidávají se i další města

Společnost v souladu se svojí strategií udržitelného rozvoje vyvinula pro City logistiku tzv. Toolbox – soubor nástrojů, inovativních strategií a postupů, ke kterým mají přístup všechny pobočky v síti Dachser a mohou vytvářet řešení přímo na míru příslušnému městu či regionu. Na bezemisní zásobování pedeleky kromě Stuttgartu vsadily i pobočky zásobující centrum Kolína nad Rýnem, Karlsruhe a Freiburgu. Elektromobily firma testuje například i v Berlíně.

Elektromobilitu využívá Dachser pro centra měst nejen v Německu. Úspěšný projekt běží ve španělské Malaze nebo třeba v Paříži. Vzhledem k tomu, že restrikcí spojených s vjezdem do center měst a městskou logistikou prudce přibývá, lze očekávat, že se projekt firmy bude dále rozšiřovat.

Brzdou je infrastruktura

Přes proklamace a požadavky vedení měst, Stuttgart nevyjímaje, naráží ambiciózní projekt firmy na nedostatečnou infrastrukturu.

„Co se snižování emisí i dopravního zatížení týče, vykazuje tento projekt výborné výsledky. Je přitom ale nutné uvést i to „B“ takového projektu – vozová technika na elektropohon je v porovnání s konvenčními pohony výrazně dražší, narážíme na nedostatek prostor pro microhuby, na kapacitu běžné elektrorozvodné sítě i na nedostatek dobíjecích stanic,“ uvádí Stefan Hohm. Přes prozatímní nevýhody bezemisních projektů je ale vidět, že aktivity v tomto směru se dále rozvíjejí.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 11.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.