České obchody patří mezi lídry v digitalizaci a inovacích

Češi loni poprvé provedli více než miliardu transakcí platebními kartami. Důvod spočívá především v oblibě bezkontaktních plateb, kterých bylo z celkového počtu 852,8 milionu, což je nejvíc v Evropě. Digitalizace a bezhotovostní platby se stále více prosazují i v obchodu. Na konferenci Obchodník a platba ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček ocenil firmy, které k digitalizaci obchodu přispívají největší měrou.

„Češi jsou hraví a rádi zkoušejí nové věci a technologické novinky. Těší mě, že jsou si toho vědomy i velké zahraniční technologické firmy, které díky tomu s oblibou využívají náš trh k otestování nových produktů. Nejedná se přitom pouze o oblast telekomunikací, ale často se s tím setkáváme i u internetových služeb. Dobrým příkladem inovace, kterou Češi přijali za svou, jsou právě bezkontaktní platby v obchodech. Ty jsme si oblíbili natolik, že jsme v jejich používání na prvním místě v Evropě,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček, který prosazuje modernizaci České republiky jako „země pro budoucnost“.

Právě inovativní společnosti v oblasti obchodu se rozhodli organizátoři ocenit a představit tak veřejnosti inspirativní a novátorská řešení, která posouvají český obchod do 21. století. Při hodnocení projektů nebyl důraz kladen pouze na inovativnost, tedy zapojení nových technologií, ale i na zákaznickou zkušenost, nákladovou efektivitu a environmentální udržitelnost.

Vítězem kategorie Obchodní řetězec, jejímž odborným garantem byl Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR), se stala společnost Tesco Stores se svou službou Scan&Shop Mobile. Ta umožňuje zákazníkům provést celý nákup včetně platby v kamenném obchodě Tesco pomocí vlastního chytrého telefonu.

„Službu Scan&Shop Mobile pomocí speciálních skenerů nabízejí na trhu i jiné řetězce. Hlavní inovativnost řešení Teska vidíme v tom, že tento způsob nakupování rozšiřuje i mimo specializované prodejny do běžné maloobchodní sítě. Kvalitní projekty však představili i ostatní přihlášení a rozhodování bylo velice těžké. Znovu se potvrzuje, že obchodní řetězce patří mezi významné inovátory, kteří do zavádění nových technologií neváhají investovat miliardy korun,“ řekl Tomáš Prouza, předseda odborné poroty a prezident SOCR ČR.

Na druhém místě se umístila společnost Makro Cash&Carry ČR s projektem E-Sign, který umožňuje vystavení faktury při dodání zboží a její odeslání v elektronické podobě zákazníkovi bezprostředně po jejím podpisu. Na třetím místě skončil dm drogerie markt, který u více než 1800 zaměstnanců po celé České republice nahradil dosud používané specializované mobilní terminály smartphony. Oproti terminálům jsou mnohem levnější, ale přesto nabízejí podporu při mnoha procesech zbožového hospodářství prodejen. Zároveň vytvářejí základy pro nové možnosti komunikace a mohou dobře sloužit také jako podpora při kontaktu se zákazníkem.

V kategorii Internetový obchod, jehož garantem byla Asociace pro elektronickou komerci (APEK), získala první cenu on-line lékárna Pilulka.cz, která mimo jiné jako první v EU v oboru lékárenství nabídla plnohodnotnou nákupní aplikaci pro Apple a Android. Byla také prvním internetovým obchodem v ČR, který nabídl svým zákazníkům platby přes Apple Pay. Následoval on-line supermarket Rohlík.cz, který letos v rámci digitalizace nabídl zákazníkům nakupování přes recepty Rohlik Chef. Jedná se o unikátní službu, která nemá na českém trhu obdoby.

Na třetím místě skončil internetový prodejce brýlí Alensa. Porotu zaujalo zejména tzv. virtuální zrcadlo, které Alensa představil letos na jaře. Díky němu si zákazníci mohou vyzkoušet stovky modelů on-line, v reálném čase na svém obličeji, podívat se i na boční pohled apod. Alensa jako čistě česká značka je však hráčem, která bariéry boří nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí. Stejným způsobem totiž nabízí brýle na dalších 30 trzích.

V kategorii Internetový obchod byl při hodnocení kladen důraz především na inovativnost a přínos pro zákazníky. E-shopy jsou ze samotné podstaty nositelem digitalizace obchodu, nicméně i v jejich rámci je možné služby dále zlepšovat. Internetové obchody přinášejí stále nové prodejní postupy a významně se podílejí na rozvoji prodeje zboží u nás i ve světě. Účastníci soutěže jsou toho zářným příkladem, všechny oceněné projekty nabízejí originální inovace, které dělají nakupování pro zákazníky ještě pohodlnější,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

V kategorii Malý a střední podnik získal nejvyšší bodové ohodnocení projekt moderní restaurace Červený Jelen, který realizovala společnost HOSPODSKA Špork. Kromě architektonického konceptu zaujala porotu řada použitých inovativních technologií. Provozovatelé restaurace mimo jiné jako první na trhu uvedli nový rezervační systém Cover Manager, který umožňuje rezervovat konkrétní stůl v reálném čase a propojuje pokladní systém s rezervačním.

Na druhém místě se umístil tvůrce cloudového e-commerce nástroje společnost Retailys. Třetí místo obsadila společnost Makro Cash&Carry ČR s digitální platformou DISH, která klientům ze segmentu restaurací nabízí zdarma nástroje pro komunikaci se zákazníky a zaměstnanci, jako jsou rezervační systém nebo systém plánování směn, případně tvorbu webových stránek.

„Porota to neměla jednoduché, jelikož rozdíly mezi hodnocenými projekty byly minimální. Každý z hodnocených projektů měl velmi vysokou technologickou úroveň a rovněž optimalizoval zákaznické rozhraní. A právě inovace rozhraní prodejních systémů směrem k zákazníkům je hlavním přínosem nejen, co se kvality služeb týká, ale i základem pro zákazníkovu spokojenost,“ řekl k hodnocení poroty její předseda Karel Dobeš, místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

 

Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky

Praha, 21. října 2019