Mezi dvaceti nejzodpovědnějšími zahraničními investory, kteří nejvíce investují do podpory regionů, zlepšování životního prostředí a podpory dobrovolnických aktivit, se nacházejí hned tři obchodní řetězce. Výsledky soutěže Odpovědný zahraniční investor v České republice vyhlásil v pondělí předseda vlády ČR Andrej Babiš.
Jedno ze čtyř ocenění, které předávali na slavnostním galavečeru v Lichtenštejnském paláci členové vlády, si odnesla společnost Albert. Ocenění jí předával ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček za pozitivní dopad na region.
„Celkové investice obchodních řetězců od jejich vstupu na český trh dávno přesáhly 300 miliard Kč, a to bez jediné koruny dotací nebo investičních pobídek. Ročně navíc investují stovky milionů do společensky odpovědných aktivit, podpory lokálních dodavatelů i regionů, ve kterých podnikají. Jsem rád, že dnes jejich zástupci převzali z rukou pana premiéra ocenění za mimořádný investiční přínos pro českou společnost,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR).
Obchodní řetězec Albert zaujal porotu zejména vysokým podílem českých dodavatelů (až 95,5 %) i konkrétními kroky k podpoře českých biopotravin a jejich producentů. Letos v září Albert vyhlásil plán transformovat společně s českými farmáři 100 hektarů polí z konvenčního na ekologické zemědělství a současně se zavázal, že bude od jejich vlastníků odebírat produkci i během několikaletého přechodného období, kdy produkce nemůže být podle platné legislativy označována jako bio.
Vysoko byla hodnocena i spolupráce Albertu se středními školami a učilišti. V roce 2018 spolupráce zahrnovala 58 středních škol a učilišť po celé ČR a program doplňuje také zaměstnávání mladých lidí z dětských domovů. K celkovému úspěchu přispěl i vzdělávací program Zdravá 5, který zábavnou a interaktivní formou přibližuje dětem v mateřských a základních školách a v dětských domovech principy zdravé výživy a zdravého životního stylu. Jen za loňský rok prošlo hodinami Zdravé 5 v rámci 3810 výukových lekcí dohromady 73 481 dětí.
U společnosti Tesco na celkovém pátém místě byl nejlépe hodnocen její přínos v oblasti odpovědné spotřeby, snížení energetické náročnosti a uhlíkové stopy. Jen loni například firma díky systému zpětného odběru obalového materiálu zrecyklovala 13 000 tun lepenky. Tesco aktivně působí i v oblasti snižování plastových obalů. Inovativním nahrazením klasických PET obalů pro džusy a smoothies své vlastní značky obaly z recyklovaných PET lahví dosáhlo několikatunovou úsporu plastů za rok. Odborná porota ocenila i investice do interních procesů, kde se Tesku podařilo za rok snížit přebytky o 11 % a potravinový odpad o 38 %.
Při vysokém hodnocení aktivit Teska velkou roli sehrála i zpětná vazba od lokálních českých dodavatelů, kteří potvrzují, že díky vzájemné spolupráci mají finanční garanci svého rozvoje, jejich byznys je udržitelný a garantuje rozvoj ve střednědobém horizontu.
Spolupráce s místními dodavateli se stala klíčem k úspěchu i pro společnost Billa, která byla vyhlášena 17. nejzodpovědnějším investorem v ČR. Důležité přitom je, že čeští dodavatelé díky spolupráci s Billou slaví úspěchy nejen na českých pultech, ale i na zahraničních trzích. Plných 30 % výrobců privátních značek z ČR totiž zároveň exportuje prostřednictvím Billy své produkty do zahraničí. Porota také ocenila decentralizovaný přístup společnosti Billa k dobrovolnickým aktivitám. Každá z 224 prodejen Billa ČR realizuje každoročně minimálně jeden lokální CSR projekt, ať už se jedná o podporu akcí pro děti a mládež, finanční pomoc rodinám dětí se spinální svalovou atrofií, pomoc dlouhodobě nemocným a seniorům, sociálně slabším a lidem bez domova. Jde o různorodé projekty, které svým charakterem velmi významně pomáhají lokálním charitativním organizacím nebo jednotlivcům. Jednotlivé prodejny navíc mezi sebou soutěží o finanční či materiální pomoc centrály pro své projekty.
„Ocenění tří obchodních řetězců v první dvacítce společností, které se zasadily o mimořádný investiční přínos pro Českou republiku, potvrzuje hluboké propojení našich členů se životem v Česku. Nejde přitom jen o objem investic nebo o dobrovolnické aktivity. V posledních třech letech se díky dobrému sociálnímu dialogu obchodní řetězce staly premianty v oblasti růstu mezd v rámci celého soukromého sektoru. V letech 2015–2018 obchodní řetězce navýšily platy o 40 procent, ale rovněž investují do dalšího rozvoje zaměstnanců a čím dál tím více nabízejí třeba zkrácené a flexibilní úvazky, oblíbené například rodiči malých dětí,“ dodal T. Prouza.
Zdroj: Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky
Praha, 17. října 2019