Společnost Visa v Česku v rámci svého Visa Akceptačního Programu přispívá finanční částkou za každý nový terminál umístěný u SME obchodníka nebo podnikatele, který dosud přijímal pouze hotovost. Za dobu fungování programu od roku 2013 se počet terminálů v ČR více než zdvojnásobil. Velký potenciál pro rozšíření plateb kartou ve společnosti Visa vidí především v oblasti maloobchodního prodeje.
„Naše prodejny se mění podle potřeb zákazníků, proto modernizujeme nejen vybavení, ale i prostředí. Maloobchod dnes čelí velkému tlaku, a tak musí prodejci neustále zvyšovat úroveň nabízených služeb,“ řekl Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO). „Zrovna výhodný přístup k platebním terminálům je pro prodejce nesmírně důležitý, aby vyšli vstříc vyspělejšímu trhu. Pořízení technologických prvků, jako je například akceptace bezkontaktních platebních karet Visa, zajistí lepší obchodní obslužnost prodejen a konkurenceschopné prostředí.“
Čeští spotřebitelé jsou na placení kartou zvyklí a ve většině případů volí bezkontaktní technologie. Počet akceptačních míst je ale v některých oblastech stále omezený, přestože se objem karetních transakcí každoročně zvyšuje. Snížením počátečních nákladů na pořízení Visa pomáhá překonávat bariéry pro rozšíření karetních plateb a modernizovat podnikání obchodníků. Pro sektory jako jsou maloobchod nebo řemeslné činnosti je tak přechod k elektronickým transakcím výhodnější a snadnější než kdy předtím.
Program na rozvoj akceptační sítě podporuje zejména místa s omezeným počtem platebních terminálů: maloobchodní prodej mimo vetší města, zdravotnictví, řemeslníky apod. Visa se ale soustředí i na oblasti, které jsou terminály vybaveny dostatečně. Například supermarkety přijímají platební karty v téměř 100 procentech, ale zde spotřebitelé ještě platí víc než polovinu všech nákupů v hotovosti. Oproti jiným zemím má v tomto ohledu Česká republika značné mezery. Ve stejném sektoru například spotřebitelé ve Švýcarsku zaplatí kartou třikrát tolik.
„Investici do rozšiřování akceptační sítě vnímáme jako zásadní krok v rozvoji platebních inovací. Bezhotovostní platby nejenže minimalizují náklady na zabezpečení a eliminují chyby při manipulaci s hotovostí, ale slouží také jako skvělý nástroj v boji proti šedé ekonomice. Díky tomu čeká na spotřebitele i maloobchodníky spoustu benefitů spojených s digitálními platbami,“ říká Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Českou republiku a Slovensko.
Více než polovinu všech útrat na kartách v České republice stále tvoří výběry z bankomatů, což potvrzuje vysoký potenciál pro rozšiřování sítě akceptačních míst. Oproti kamenným obchodům rostl celkový objem útrat v e-shopech, a to dokonce dvakrát rychleji. Na druhou stranu tvoří e-commerce dvakrát méně z celkového objemu útrat na kartách v porovnání se západní Evropou.
Vliv bezhotovostní ekonomiky na rozpočty měst zjišťovala studie společnosti Visa z roku 2017, Bezhotovostní města, která popisuje benefity spojené s nástupem bezhotovostního placení ve stovce světových metropolí. Praha by s rozšířením digitálních plateb mohla ušetřit až 33 miliard korun.
Zdroj: Visa
Praha, 8. srpna 2019