Vítězi letošního ocenění EuroShop RetailDesign Award (ERDA) jsou L&T Sport v Osnabrücku, The Shop at Bluebird v Londýně a reprezentační prodejna Zwilling v Šanghaji.
Od průmyslového stylu až po venkovskou atmosféru – aktuálně charakterizují koncepty obchodů kombinace nejrůznějších stylů, barev a materiálů. Prodejny vytvářejí hybridní prostory s tradičním obchodem, cateringem, osobními službami, výstavami, autorskými čteními atd.
Pro moderní design obchodů je typická široká paleta nejrůznějších materiálů, která udává atmosféru obchodu. Klasické stavební materiály jako beton, lakovaný kov, mříže, sklo, kov s patinou, nerezová ocel a dřevo v kombinaci s cihlovými stěnami zvenčí i vevnitř ovládají designový styl průmyslového vzhledu, který se dá často chápat jako připomínka skutečnosti, že obchody vznikly z bývalých továren nebo výrobních závodů.
Velice důležitým prvkem pro design obchodů zůstává dřevo v nejrůznějších podobách: podlahové krytiny, obložení stěn a nábytek z tmavého dřeva dodávají prostoru určitou útulnost. Dřevo ve spojení s kovovými prvky působí chladněji a techničtěji. Zvláštní efekt má i světlé dřevo, protože patří k jasnému designovému jazyku skandinávských návrhářů, a navíc umožňuje vytvoření ostrých černobílých kontrastů.
Dnešní prodejny už nejsou jen místnosti, v nichž se odehrává nakupování. Staly se hybridními prostory, v nichž se tradiční maloobchod kombinuje s lákavým pohoštěním v různých kavárnách, restauracích a gastronomických provozech a také s nabídkou individuálních služeb, uměleckými galeriemi, literárními akcemi a mnoha dalšími prvky. Dnešní obchody se změnily v multifunkční prostory s otevřeným a interaktivním designem, takže zákazníci mohou výrobky bezprostředně zkoumat ve velkoryse dimenzovaných odděleních; k tomu se přidává i velká flexibilita, přičemž v centru zájmu zůstává vždy zboží.
V potravinářském odvětví kladou moderní supermarkety stále větší důraz na čerstvost, lokální produkty a přiblížení k zákazníkům. Díky tomu má být každodenní návštěva supermarketu pro zákazníka individuálním zážitkem a nákup potravin zábavnější. Dnešní potravinářské obchody sázejí na různé gastronomické nabídky přizpůsobené změněnému chování zákazníků. Proto nabízejí domácí koláče a kurzy vaření a poskytují zákazníkovi možnost nahlédnout do přípravy.
Omnichannelové platformy
Tradiční maloobchodníci už vědí, že musí své podnikání přetvořit na platformy pro všechny prodejní kanály. Důležité je, aby internetový obchod a kamenné prodejny vystupovaly společně, místo aby si navzájem konkurovaly. Současně stále více čistě internetových obchodů otvírá kamenné prodejny. Díky prolínání filiálek a internetových obchodů vznikají nové maloobchodní koncepce a koncepce designu prodejen.
Aktuálním trendem maloobchodu jsou personalizované výrobky. Pomocí speciálních konfiguračních nástrojů, které se v prodejnách využívají prostřednictvím iPadů nebo terminálů, se zákazník stává partnerem v procesu vzniku produktu a má tak možnost proměnit běžné produkty v hodnotné individuální předměty.
Odborná porota oceňuje nejlepší koncepty obchodů
O letošní EuroShop RetailDesign Awards se ucházelo 71 příkladů zdařilých konceptů obchodů z 23 zemí. Do užšího výběru se jich dostalo 32. Ty nejlepší byly vyznamenány 26. dubna v rámci veletrhu C-star v Šanghaji. Nejatraktivnější koncepce obchodů dorazily z Německa, Anglie a Číny.
L&T Sport, Osnabrück: surfování na „Hasewelle“
5 000 m2 prodejní plochy na pěti poschodích nabízí nová sportovní prodejna firmy Lengermann + Trieschmann působící v oblasti módy. Zvláštní atrakcí obchodu je surfování: bazén, v němž si surfař může vyzkoušet nejnovější prkna. Design obchodu je založen na polygonálních liniích. Odpovídajícím způsobem tvarovaná zábradlí jsou v jednotlivých poschodích umístěna excentricky, a tak se z každého poschodí a místa nabízí jiný pohled úhlu na stojatou vlnu.
Polygonální prvky a geometrické linie se opakují i na fasádě a vytvářejí esteticky jednotný systém. Aby se do tohoto tvůrčího designu dokonale začlenil, nereflektuje na obvyklá řešení shop-in-shop u jednotlivých sportovních značek. Ve fitness-studiu „Premium CITY-GYM“ s rozlohou 800 m2 mohou členové trénovat za vysokohorských podmínek. Studio dělí od sportovního obchodního domu pouze skleněné stěny, a tak je jeho součástí a současně rozšířením hlavního předmětu činnosti.
The Shop at Bluebird, Londýn: „hřiště divů“
The Shop at Bluebird patří britské firmě Jigsaw působící v oblasti módy a nabízí luxusní značky z odvětví móda, krása, umění a užitný design. Rozmanitá nabídka Concept Store se nachází v památkově chráněné historické kočárovně z 19. století ve Floral Street v Covent Garden. Nápadné, opulentní dekorace a designové prvky vytvářejí „hřiště divů“. Uprostřed obchodu je umístěno atrium s prosklenou střechou, které díky dlažbě z kočičích hlav vytváří dojem, že se člověk nachází pod širým nebem.
Na míru střižená instalace krychlovitého tvaru upevněná na stropě umělecky odráží a deformuje okolí 20 zrcadlovými plochami. Designová koncepce si hraje s geometrickými tvary a křivkami a harmonicky kombinuje tradiční a moderní prvky. Tapety ve sladěných barvách a texturách pokračují v estetice elegantních vzorů ve stylu art deco a florálních viktoriánských motivů.
Reprezentační prodejna Zwilling, Šanghaj: dědictví art deco
Nový butik Zwilling v Šanghaji spojuje prodej, školu vaření a restauraci. Zaměřuje se na tradiční západní a východní motivy kombinované s puristicky zdrženlivým interiérem. Jednotlivé části reprezentační prodejny odlišuje dynamické střídání barev, materiálu a hudby. Ve světlem zalitém přízemí uvádějí výrobky na scénu světlé dubové a tmavé ořechové dřevo, pískové podlahové terrazzo, ocelové a mosazné rámy. To vše společně vytváří teplou středomořskou atmosféru.
Horní podlaží, které je věnováno různým potravinovým konceptům, charakterizují rozdílné výšky podlahy a různé druhy míst k sezení. Modré skleněné desky stolů a mosazná svítidla připomínají šanghajské dědictví art deco. Části stylizované jako jídelna dodává rustikální dojem 36 metrů dlouhý dřevěný stůl se sedadly z petrolejového sametu, který zve k pochutnání. Zákazník tak prostřednictvím kulinárního zážitku nebo praktické zkušenosti ve škole vaření vyzkouší velice autenticky produktový svět značky.
Napsat komentář