V českých mrazácích se zabydluje ovoce

Mražené výrobky mají v košících českých spotřebitelů nezastupitelné místo. Při přípravě jídla představují obvykle dostupnější variantu k produktům čerstvým nebo chlazeným.

Mezi nejvíce nakupované mražené produkty patří zmrzliny, nicméně velmi dobře se daří také rybám spolu s mořskými plody, zelenině a poslední dobou si Češi rádi do svých smoothies nakupují také mražené ovoce.

Zmrzliny, mražené těsto, ryby, mořské plody, ovoce, zeleninu, maso, pizzu, hotová jídla nebo polévky si podle dat Spotřebitelského panelu GfK alespoň jednou za rok koupí každá česká domácnost.

Velké oblibě se těší samozřejmě zmrzliny, nicméně také mražená zelenina, která spotřebitelům zrychluje a ulehčuje vaření. Tyto dvě položky v posledním roce zakoupilo devět z deseti domácností a oblíbené jsou také mražené ryby a mořské plody, které nakoupily skoro tři čtvrtiny českých domácností.

Ve výdajích vedou zmrzliny

Pro nějakou položku z kategorie mražených produktů si Češi do obchodu dojdou v průměru 3× do měsíce. Nejčastěji jde o zmrzlinu, a to v průměru 15× do roka. „Velmi častým artiklem v nákupních košících jsou i zelenina a pizza. Mražené bramborové produkty, drůbež a hotová jídla koupíme v průměru každé dva měsíce,“ dokresluje Tomáš Zíka, Konzultant Spotřebitelského panelu GfK.

Z hlediska výdajů jsou mezi mraženými výrobky důležitou kategorií zmrzliny, na které připadá více než čtvrtina rozpočtu domácností na všechny mražené výrobky. Více než desetinu rozpočtu vyhrazeného na mražené potraviny spolknou ještě ryby a mořské plody, pizza, drůbež a hotová mražená jídla. Zajímavou pozici u mraženého zboží zaujímají privátní značky řetězců, které jsou z hlediska výdajů silné u mražených bramborových produktů, ovoce a těsta.

Nejvíce utrží diskonty

Při pohledu na nákupy v promocích je možné pozorovat, že prostředky utracené ve větší míře díky slevovým akcím míří zejména do ryb a mořských plodů, masa, pizzy a drůbeže. Naopak kategoriemi, kde mají akční ceny jen malý vliv, jsou mražené bylinky či polévky.

Největší podíl v kategorii mražených výrobků utrží z českých peněženek diskonty a hypermarkety. „V kategorii mraženého ovoce utratí spotřebitelé skoro 60 % prostředků určených na tuto kategorii v diskontních obchodech, u mražených hotových jídel je to téměř polovina. Nicméně hypermarkety zase zachytí téměř 60 % výdajů na mražené polévky.

Dbá se na lokálnost

Do kategorie mražených výrobků vstoupila loni v říjnu značka Znojmia a uvedla hned tři jednodruhové zeleniny a dva tradiční zeleninové mixy. „Vstup do kategorie mražené zeleniny je pro nás přirozený krok. Znojmia je tradiční česká značka, která zpracovává především českou zeleninu z Polabí a Litoměřicka. Novinky – Mladý hrášek, Český špenát listový řezaný a Špenát se smetanou a česnekem jsou výhradně od českých zemědělců. Směs Halali pod svíčkovou a Lečo jsou zase oblíbené směsi do tradičních českých pokrmů,“ popisuje Kateřina Tlustá, produktová manažerka společnosti Orkla Foods Česko a Slovensko.

V červnu trh obohatí ještě Polévková směs jemně krájená, která bude obsahovat i petrželku. Podle slov Kateřiny Tlusté je výhodou pro firmu současný trend, který také v oblasti mražených produktů nahrává lokálním surovinám a místním zemědělcům. Do budoucna můžeme u mražených potravin očekávat další trendy, které kopírují trend zdravého stravování, a to jak u masových, tak u zeleninových jídel.

Spotřebitelé si kromě úspory času, který použitím těchto výrobků získají, také uvědomují skutečnost, že pokud je použita kvalitní zelenina, zachovává si při dalším vaření svoji kvalitu. Velkou oblastí, která však stále ještě čeká na příležitost, je podle ní výroba mražených jídel, případně zeleninových směsí, které by obsahovaly zeleninu v bio kvalitě. Takové výrobky na českém trhu dnes v podstatě neexistují.

Mražené nahrazuje čerstvé

I když mražené potraviny nakupují spotřebitelé celoročně, za hlavní sezónu je možné považovat období do podzimu do jara. Jedná se o čas, kdy je čerstvá zelenina nebo ovoce více vzácná, respektive její ceny ovlivňují přepravní náklady ze zemí, které mají pro pěstování vhodné klimatické podmínky. „Sezóna mražené zeleniny kopíruje období, kdy je čerstvá hůře dostupná. U zeleniny je to leden až duben a dále potom září až prosinec. U polotovarů sezóna není a u zmrzlin je to jasné – když je teplo,“ popisuje Lukáš Moravec, Senior Category Manager Frozen & Own Brands ve společnosti Alimpex food. Ta pro letošní rok plánuje uvést na český trh několik novinek právě z oblasti zmrzlin, nicméně spotřebitele nezklame ani v kategorii polotovarů a mražené zeleniny.

Oblibu posledně jmenovaného artiklu potvrzují data společnosti Median (Market&Media&Lifestyle – TGI, 3. a 4. kvartál 2018), podle kterých ji za posledních 12 měsíců pro přípravu doma vyrobených pokrmů použilo 77 % respondentů. Z těch, kteří ji použili, jich největší skupinu (37 %) tvoří ti, kteří mraženou zeleninu používají 2×‒3× měsíčně, a dále ti (23 %), kteří ji používají jedenkrát za týden.

V zimě také Češi rádi sahají po ovoci coby zdroji vitamínů. Mražená varianta pro ně představuje alternativu k drahým čerstvým nebo dovozovým produktům. „Roste tedy zájem o mražené ovoce, jako jsou jahody, maliny a borůvky, případně mixů, z kterých si Češi vyrábějí smoothies,“ konstatuje Kateřina Tlustá.

V oblibě jsou mražené ryby

Jednou z nejoblíbenějších kategorií jsou mražené rybí výrobky. Podle dat společnosti Median je v posledních 12 měsících doma použilo 64 % dotázaných. Největší skupinu (33 %) přitom tvoří ti, kteří je používají 2×–3× měsíčně, za nimi následují spotřebitelé (30 %) deklarující použití těchto produktů jedenkrát do měsíce. Více než pětina dotázaných je používá méně často než jednou do měsíce, ovšem 12 % si je dopřává aspoň jednou týdně. Jen necelá dvě procenta pak konzumují jídla ze zmrazených ryb častěji než jednou za týden. „Každá země je v tomto ohledu lehce rozdílná a záleží na chutích a preferencích lokálního spotřebitele. Země, které jsou silné v rybolovu a sousedí s mořem, prodávají více ryby chlazené, naopak země, které jsou vzdálené od moře, preferuji rybí produkty zamražené,“ dodává František Koudela, nákupčí mraženého sortimentu Tesco Stores ČR.

 

Pokračování článku a mnoho dalšího naleznete v Retail News 06.2019…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.