Moderní maloobchod ve Zlínském kraji v letech 2011 – 2018. Vedle zlínské aglomerace jsou na území regionu další čtyři středně velká města – Uherské Hradiště, Kroměříž, Vsetín a Valašské Meziříčí. Kraj se počtem obyvatel (583 tis.) řadí mezi populačně střední regiony.
V současné době je ve Zlínském kraji v provozu 119 tisíc m2 prodejních ploch potravinářských řetězců v rámci 90 prodejen. Nejvíce (39) je supermarketů, dále v kraji figuruje 28 diskontních prodejen a 18 hypermarketů.
Zlínský kraj leží v jihovýchodní části Moravy a je krajem hraničním, jeho východní hranice je zároveň státní hranicí se Slovenskem. Kraj dále sousedí s Moravskoslezským, Olomouckým a Jihomoravským krajem.
Ve Zlínském kraji leží čtyři okresy – Zlín, Uherské Hradiště, Kroměříž a Vsetín. Jádro kraje je město Zlín s více než 75 tisíci obyvateli. Spolu se sousedními Otrokovicemi tvoří Zlín aglomeraci s téměř 100 tisíci obyvateli. Vedle zlínské aglomerace jsou na území regionu další čtyři středně velká města – Uherské Hradiště, Kroměříž, Vsetín a Valašské Meziříčí.
Zlínský kraj se počtem obyvatel (583 tis.) řadí mezi populačně střední regiony (8. největší ze 14).
V současné době je ve Zlínském kraji v provozu 119 tisíc m2 prodejních ploch potravinářských řetězců v rámci 90 prodejen. Nejvíce (39) je supermarketů, dále v kraji figuruje 28 diskontních prodejen a 18 hypermarketů. Mezi jednotlivými řetězci disponují největším počtem prodejen ve Zlínském kraji řetězce Albert supermarket s 19 prodejnami, následují diskontní řetězce Penny Market (14) a Lidl (13).
Z hypermarketů má v regionu nejvyšší počet prodejen Kaufland (8).
Lokální řetězce provozují 330 prodejen
Ve Zlínském kraji je rozmístěno také dalších 330 potravinářských prodejen lokálních řetězců a aliancí, obvykle jde o supermarkety a menší samoobsluhy. Nejvyšším počtem z těchto prodejen disponuje Hruška s 96 prodejnami, následuje řetězec Enapo se 76 provozovnami a Bala s 72 prodejnami.
Zvýšil se podíl supermarketů
Z hlediska podílu na celkovém rozsahu prodejních ploch řetězců ve Zlínském kraji mají nejvíce prodejní plochy hypermarkety (53 % veškeré prodejní plochy potravinářských řetězců), následují supermarkety s 27 % a diskontní prodejny s 19 %. Oproti celostátnímu průměru mají v regionu vyšší podíl na prodejní ploše především supermarkety.
Oproti roku 2011 se na konci roku 2017 ve Zlínském regionu výrazněji zvýšil podíl supermarketů na celkové prodejní ploše řetězců, naopak snížil se podíl hypermarketů i diskontních prodejen.
Ve Zlínském okrese je umístěno celkem 39 000 m2 prodejních ploch potravinářských řetězců, což je přibližně jedna třetina z celého kraje. Zlín samotný tak představuje sice nejvýznamnější, ale ne příliš dominantní místo pro nákupy potravinářských sortimentů.
Ostatní okresy jsou, co se týče rozsahu prodejních ploch prodejen potravinářských řetězců poměrně srovnatelné, nejméně má okres Kroměříž (24 000 m2), nejvíce okres Uherské hradiště (29 000 m2).
Nejvíce nových prodejen otevřel Penny Market
Rozsah prodejních ploch prodejen potravinářských řetězců v přepočtu na obyvatele je v současné době v rámci Zlínského kraje nejvyšší v okresu Kroměříž, následuje Uherské Hradiště, Zlín a Vsetín.
Mezi roky 2011 a současností vyrostlo v regionu celkem 16 nových prodejen potravinářských řetězců, z toho pouze jeden hypermarket (Kaufland v Otrokovicích). Nejvíce nových prodejen v regionu otevřel v minulých šesti letech diskontní řetězec Penny Market (celkem 5 – Zlín, Vizovice, Brumov-Bylnice, Karolinka a Rožnov pod Radhoštěm).
Oproti celostátnímu průměru mají ve Zlínském kraji výrazně vyšší preference jako hlavní nákupní místo potravin hypermarkety. V současnosti je preferuje 67 % respondentů studie Shopping Monitor. Preference hypermarketů stouply ve Zlínském kraji mezi lety 2011 a 2018 o 8 %.
Všechny ostatní formáty oproti celostátnímu průměru zaostávají.
Nárůst preferencí ve Zlínském kraji v letech 2011 – 2018 získaly také diskontní prodejny, a to o 4 %, naopak preference supermarketů a menších prodejen potravin (samoobsluhy, pultové prodejny) v posledních sedmi letech poměrně výrazně poklesly (supermarkety o 6 %, menší prodejny potravin o 7 %).
Napsat komentář