Společnost Česká distribuční zanalyzovala ceny zboží nabízeného v letácích obchodních řetězců. Výsledky ukázaly, že oproti roku 2012 se zmenšil podíl zboží v cenové kategorii do 50 Kč na úkor dražších produktů. Díky ekonomickému růstu jsou totiž zákaznici ochotni připlatit si za dražší zboží a obchodníci si tak mohou dovolit zařadit do akčních letáků kvalitnější produkty s vyšší cenou. Zatímco ve sledovaném období v roce 2012 mělo cenovku pod 50 korun 79,75 % potravin, v roce 2017 to bylo už jen 75,3 %.
„Jsem přesvědčený, že tento posun souvisí se zájmem lidí o kvalitnější produkty. Díky pozitivnější ekonomické situaci a rostoucím příjmům si mohou dovolit stále častěji vkládat do košíků kvalitnější a dražší produkty. Nabídka se jim tak přizpůsobuje,“ řekl Petr Sikora, ředitel společnosti Česká distribuční, a dodal: „má to přitom pozitivní dopad nejen na obchodníky, které dlouhodobě trápila roztáčející se slevová spirála, ale i na dodavatele a producenty, kteří mohou na trh přicházet se zbožím s vyšší přidanou hodnotou. Výsledky analýzy jsou snad dalším signálem toho, že se slevová spirála dotočila a čeká nás pozvolný návrat k normálu.
U potravin poklesl podíl zboží v nejnižší cenové kategorii o 4,45 %. U ostatního zboží, kde téměř dvě pětiny tvoří drogerie, pak podíl klesl o 2,56 %. Nižší pokles je pravděpodobně dán tím, že u drogistického zboží se zákazníkům kvalita produktu identifikuje hůře než u potravin a nejsou tak tolik ochotni investovat vyšší částky.
Analýza také odhalila, že počet zboží nabízeného v letácích obchodních řetězců vzrostl o téměř 28 %. V září roku 2012 se v nich objevilo 4652 položek, o pět let později to bylo už 5947. Analýza zahrnovala údaje z letáků sedmi nejvýznamnějších obchodních řetězců na českém maloobchodním trhu.
Zdroj: Česká distribuční a.s.
Praha, 20. prosince 2017